Fortnite v roce 2024: vliv nastavení na výkon a kvalitu grafiky a testy odezvy
i Zdroj: PCTuning.cz
Grafické karty Článek Fortnite v roce 2024: vliv nastavení na výkon a kvalitu grafiky a testy odezvy

Fortnite v roce 2024: vliv nastavení na výkon a kvalitu grafiky a testy odezvy | Kapitola 8

Adam Vágner

Adam Vágner

71

Seznam kapitol

1. Fortnite v roce 2024 2. Ekosystém Fortnite 3. Nastavení grafiky ve Fortnite 4. Co a jak mění předvolená nastavení grafiky
5. Vliv nastavení na kvalitu grafiky 6. Srovnání výkonu (Performance, DX11, DX12) 7. Výkon v presetu High v rozlišení 1080p, 1440p a 2160p, vliv NVIDIA Reflex na odezvu (input lag) 8. Měření odezvy pomocí OSLTT

Fortnite je stálicí na herním nebi, která i po letech stále přitahuje miliony hráčů. Od Epicu dostává průběžné aktualizace na nové verze Unreal Engine a využívá nové pokročilejší technologie, které tento herní engine nabízí. Otestujeme, co udělají s grafikou a výkonem.

Reklama

V minulé kapitole jsme probrali odezvu naměřenou pomocí Nvidia FrameView a rozhraní Reflex 

K ověření doby odezvy hardwarovou cestou jsem využil i a volně dostupnou alternativu k LDAT od Nvidie OSLTT – Open Source Latency Testing Tool. Ten umí mimo jiné simulovat akci myši a pomocí senzoru změří změnu jasu na obrazovce poté, co se ve hře projeví reakce na podnět na vstupu. Dokáže tedy docela přesně zjistit, jak dlouho trvá, než na pohyb myši zareaguje obraz na monitoru.

A hlavně – dokáže to udělat velmi rychle. Za pár minut lze zopakovat stovku měření pro jedno nastavení. 

Fortnite v roce 2024: vliv nastavení na výkon a kvalitu grafiky a testy odezvy
i Zdroj: PCTuning.cz

Pro testy jsem opět využil extrémní herní monitor monitor AORUS FO32U2P z nabídky Gigabyte, který je osazený 32" panelem QD-OLED od Samsungu. 

Klasické LCD jsou s panely OLED z hlediska klíčových herních parametrů nesrovnatelné. Doba, za jakou zvládnou překreslit obrazové body je řádově rychlejší a ostrost obrazu je díky tomu mnohem lepší. Ani oproti starším panelům OLED už nedělají nejnovější monitory žádné kompromisy u rozlišení či obnovovací frekvence. Nabízejí solidní úhlopříčku 32" při rozlišení 4K, ale hlavně vysokou obnovovací frekvenci 240 Hz. 

Fortnite v roce 2024: vliv nastavení na výkon a kvalitu grafiky a testy odezvy
i Zdroj: PCTuning.cz

Mé nadšení z monitorů OLED i přes některé jejich nevýhody pramení z toho, jak se OLED oproti LCD chová při měření odezvy. Z displejů, které jsou momentálně k dispozici, bych na testy odezvy jen těžko našel něco lepšího než 240Hz OLED ve 4K.

I displeje OLED mají dnes své nedostatky, z pohledu hráče však výhody jasně převažují – ať už jde o špičkový kontrast, extrémní pozorovací úhly, obnovovací frekvenci anebo zmiňovanou odezvu pixelů či input lag samotného monitoru. Nebudu opisovat rozsáhlé specifikace z produktové stránky a všechny technologie, uvedu jen základní výbavu a parametry:

  • Rozlišení 3840×2160 bodů při 240 Hz na 31,5“ OLED, 10bit, adaptivní v-sync
  • 99% pokrytí barevného prostoru DCI-P3, 
  • Jas 250 cd/m² (Typ, SDR APL 100%); 1000 nits (Typ, HDR APL 3%)
  • certifikace VESA DisplayHDR True Black 400, pohybová ostrost ClearMR 13000
  • konektory 2x HDMI 2.1, 1× Displayport 2.1 (UHBR 20, 80Gb/s) in, 1× Displayport 1.4 (HBR3) out, 1× mini DP 2.1 (UHBR 20), 1× USB Type-C (Alternate Mode; Upstream port; Power Delivery až 65W), 2× USB 3.2 Downstream, 1× USB 3.2 Upstream, audio jack 1× sluchátka, 1× mikrofon, 
Fortnite v roce 2024: vliv nastavení na výkon a kvalitu grafiky a testy odezvy
i Zdroj: PCTuning.cz

Na měření odezvy pomocí OSLTT už jsem použil zmiňovaný LEGO Fortnite. Na rozdíl od online klání je v něm mnohonásobně větší šance, že se dožijete konce měření. 

I když není v surivalu z lega odezva tak kritická, protože proti vám nenabíhají zákeřní protivníci, ale jen hranatí sympaťáci ovládaní umělou inteligencí, i jim chcete dávat headshoty, protože znamenají dvakrát větší poškození na jednu ránu, což šetří vzácnou a pracně vyráběnou kuši, že. Jenže oni nemají moc pochopení pro to, že potřebujete trefit hlavu, takže i v tom single playeru se kratší odezva hodí.

Fortnite v roce 2024: vliv nastavení na výkon a kvalitu grafiky a testy odezvy
i Zdroj: PCTuning.cz

 

 

Fortnite v roce 2024: vliv nastavení na výkon a kvalitu grafiky a testy odezvy
i Zdroj: PCTuning.cz

Shrnutí

I na Fortnite je vidět trend, který lze pozorovat u nových her – totiž to, že využití nových technologií z Unreal Engine jako Nanite Virtualized Geometry či Lumen Global Illumination výrazně pozvedne vizuální stránku her. 

Zároveň s tím ale významně stoupnou i nároky her na výkon hardwaru, na kterém Unreal Engine běží. Jednoduchým řešením, jak fotorealističtější herní prostředí zachovat a současně nároky na rendering snížit, je využití super samplingu. Tedy možnosti renderovat obraz v nižším rozlišení a následně si k detailnější grafice dopomoci rekonstrukcí obrazu. Můžete o tom vést spory, můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu, že už se všechno nerenderuje v nativním rozlišení, i prostestovat, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat. 

V jádru jde ale jen o trochu jiný přístup k tomu, jaké detaily při renderingu obětujete a co ze scény naopak obětovat nechcete. 

Z testů napříč nastaveními je pak vidět, že pokud jde o input lag, nemusí to, že vám hra běhá v režimu Performance na 500 snímků za sekundu, znamenat, že odezva bude významně lepší než na 300 fps s Reflexem. 

A vyplývá z nich, že ne vždy je nezbytné pro dosažení stejné odezvy obětovat grafické detaily a hnát se za extrémními snímkovými frekvencemi. Obzvláště pokud máte monitor, který těch 300 snímků za sekundu stejně nedokáže vykreslit. 

S technologiemi pro zkrácení odezvy, jako je NVIDIA Reflex podporovaná grafickými kartami GeForce, se dá dostat na hodnoty zpoždění, pro které byste bez Reflexu museli nastavení detailů grafiky snižovat natolik, abyste se dostali na snímkové frekvence asi o polovinu vyšší.

Článek vznikl ve spolupráci s CZC.cz.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Sponzorovaný redakční článek

Autorem článku je redaktor našeho webu. Text reprezentuje názory autora, vychází z našich nezávislých testů a obsahuje výsledky našich měření. Mohl vzniknout díky finanční podpoře partnera. Děkujeme!

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama