Fortnite v roce 2024: vliv nastavení na výkon a kvalitu grafiky a testy odezvy | Kapitola 4
Seznam kapitol
Fortnite je stálicí na herním nebi, která i po letech stále přitahuje miliony hráčů. Od Epicu dostává průběžné aktualizace na nové verze Unreal Engine a využívá nové pokročilejší technologie, které tento herní engine nabízí. Otestujeme, co udělají s grafikou a výkonem.
Předvolby grafiky a vliv na jednotlivá nastavení (DX12)
Každá z předvoleb (Quality Presets) mění řadu nastavení, ale ne všechna. Globální předvolba neovlivní třeba zvolený typ vyhlazování a supersamplingu „Anti-Aliasing & Super Resolution“. Na ukázkové snímky jsem zvolil vyhlazování s nastavením DLSS Quality, pokud ale máte vyhlazování nastaveno na AA OFF, FXAA a TAA, mění se i rozlišení renderingu a hra následně obraz upsampluje.
Co a jak v současné verzi mění a nastavují presety v režimu DX12, vidíte níže. V režimech DX11 a Performace už některé položky scházejí.
Quality Preset: Low
- 3D Resolution: 50%
- Nanite Virtualized Geometry: OFF
- Virtual Shadows: OFF
- Global Illumination: OFF
- Reflections: OFF
- View Distance: Near
- Textures: Low
- Effects: Low
- Post Processing: Low
Quality Preset: Medium
- 3D Resolution: 71%
- Nanite Virtualized Geometry: OFF
- Virtual Shadows: Medium
- Global Illumination: Ambient Occlusion
- Reflections: Screen Space
- View Distance: Medium
- Textures: Medium
- Effects: Medium
- Post Processing: Medium
Quality Preset: High
- 3D Resolution: 87%
- Nanite Virtualized Geometry: ON
- Virtual Shadows: High
- Global Illumination: Lumen High
- Reflections: Lumen High
- View Distance: Far
- Textures: High
- Effects: High
- Post Processing: High
Quality Preset: Epic
- 3D Resolution: 100%
- Nanite Virtualized Geometry: ON
- Virtual Shadows: Epic
- Global Illumination: Lumen Epic
- Reflections: Lumen Epic
- View Distance: Epic
- Textures: Epic
- Effects: Epic
- Post Processing: Epic
Vyhlazování a rozlišení 3D renderingu
Můžete si všimnout, že se s nastavením detailů mění i 3D rozlišení pro rendering. Jinak řečeno na nižších presetech se nerenderuje v nativním rozlišení, ale v nižším.
S globálním presetem se výchozí rozlišení mění, ale aby to nebylo tak jednoduché, tak jen při nastaveních vyhlazování Off, FXAA a TAA. Low jej nastaví na 50 %, Medium na 71 %, High na 87 % a Epic na 100 %. S rozlišením (Resolution) při globálním nastavení Low bude tedy hra renderovat obraz v rozlišení 960 × 540 bodů a upscalovat jej na 1920 × 1080, maximální Epic poběží v nativním 1920 × 1080.
U DLSS nebo TSR předvolený Quality Preset naopak nemění kvalitu super resolution (výchozí rozlišení renderingu), nastavuje se samostatně. U TSR přímo v hlavním menu, DLSS má podmenu s položkami Quality, Balanced a Performance.
Pohromadě s TSR lze ještě současně měnit nastavení Temporal Super Resolution, ale jestli a jak se liší kvalita obrazu a výkon režimu „TSR High“ s TSR nastaveným na Balanced od „TSR Medium“ s TSR na Quality, a jak to funguje pohromadě, je i mně záhadou, a v rámci tohoto článku nebyl prostor to zkoumat.
Nastavení Hardware Ray Tracing podle popisu v dokumentaci k Fortnite zapíná vyšší kvalitu pro globální osvětlení Lumen a odrazy, ale může snížit výkon. Standardně je ve všech předvolbách vypnuté, zapnout jej můžete s globálním nastavením High a Epic (nebo abych byl přesnější, pokud jsou aktivní Lumeni, tedy Global Illumination na Lumen High či Lumen Epic, anebo je nastavení Reflections na Lumen High a Lumen Epic).
Vážně by mě zajímalo, jak si s nabídkou pro nastavení grafiky poradí běžní hráči, kteří zrovna nežijí srovnávacími testy kvality grafiky.
Snad je zřejmé, že možností a kombinací, jak Fortnite nastavit, je nespočet. Každému vyhovuje jiné nastavení i v závislosti na tom, co na platformě Fortnite hraje, v jakém rozlišení a s jakým hardwarem. Protože některé položky fungují nezávisle na globálním nastavení, dá se těžko mluvit i o nějakém výchozím nastavení.
V rámci jednoho článku to nejde otestovat všechno, a tak si na testy vybereme jen nějaké základní scénáře. A věnovat se budeme spíše těm nastavením, v němž Fortnite na RTX 4070 nešvihá na oněch 500 snímků za sekundu a z grafiky nebudete mít pocit, jako byste hráli toho Wolfensteina z roku 2003.