GeForce FX 5900 Ultra od ASUSu - nejvýkonnější grafika? | Kapitola 10
Seznam kapitol
Zajímá vás, jak si povede nejrychlejší čip firmy nVIDIA v luxusním balení od ASUSu? Půjde stejně dobře přetaktovat jako předchozí V9950 a jak si povede v testech proti ATi Radeonu 9800 Pro? Pomohou kartám s čipy FX 5900 nové Detonatory FX 45.23? To všechno a mnohem více se dočtete v nejrozsáhlejší recenzi grafické karty, která kdy na PCtuningu vyšla. Karty jsme otestovali v 9 hrách a v 10 teoretických testech (!), abyste si mohli udělat dokonalý obrázek o špičce dnešního pelotonu grafikých karet. K testování karet bylo k dispozici nadupané Pentium 4 3.2GHz (800MHz FSB, HT) a deska s dvojkanálovým čipsetem Springdale/i865PE.
Splinter Cell 1.2b
Splinter Cell je hrou využívající starší sestavení enginu Unreal (UT2003, Unreal2). S patchem 1.2 sice obdržíte tři dema pro benchmarkování v této hře, ale většina z nich je hodně závislá na CPU a málo na grafické kartě. Proto jsem použil demo z beyond3d.com využívající mapu Caspian Oil Refinery. V demu jsou intenzivně využity pixel shadery pro povrch oceánu a pro mód nočního vidění. Dalším graficky zajímavým efektem je mlha pomocí alpha blendingu. Otevřený prostor dává přiležitost předvést účinnost ořezávacích algoritmů. Nevýhodou dema je to, že je tak trochu netypické vzhledem ke zbytku hry.
Velice efektivní vnitřní architektura Radeonu 9800Pro zde opět slaví úspěch. Zatímco v 1024x768 je na úrovni nepřetaktované 5900 Ultra, ve vyšším rozlišení jej porazí právě jen naše Ultra @521/954MHz. V nejtěžším módu se zapnutým vyhlazováním hran a anisotropním filtrováním textur pak nestačí ani takové přetaktování.
Unreal II: The Awakening
Naproti UT2003 je Unreal II hrou, ve které ani pomocí RivaTuner Anti-Detect nebyly odhaleny žádné "cheaty", a tak je možná spolehlivějším benchmarkem než jeho multi-playerový předchůdce.
Jen v 1024x768 se FX 5900 drží kousek za Radeonem, ve vyšším rozlišení a náročnějších módech je i přetaktovaná Ultra na kolena poražena.
Unreal Tournament 2003 v2199
UT2003 sice vyšel už před nějakou dobou, ale stále si myslím, že je to dosud nejlépe vypadající hra vůbec. Využívá hojně multi-texturingu (quad-texturing), cube-mappingu, EBM a tzv. particles. Jsou-li shadery k dispozici, jsou použity. Hra má dokonce podporu pro N-patches a engine může běžet také pod OpenGL. Já jsem ponechal Direct3D, ut2003.ini jsem neupravoval, pouze v přes nabídku Settings jsem nastavil všechny detaily na maximum a testoval pomocí dávkových souborů Flyby i Botmatch v průměrné mapě Antalus.
Při průletech Spectatora mapou, které více odražejí výkon grafické karty, se ukazuje, že karty s čipem FX 5900 získavají se zvyšováním rozlišení navrch.
FX 5900 Ultra vítězí i v Botmatch, tedy v reálném testu. Ale po zapnutí FSAA a anisotrop. filtru se karta obrací a jen přetaktovaná Ultra dokáže pokořit Radeon 9800.