GeForce FX 5900 Ultra od ASUSu - nejvýkonnější grafika? | Kapitola 8
Seznam kapitol
Zajímá vás, jak si povede nejrychlejší čip firmy nVIDIA v luxusním balení od ASUSu? Půjde stejně dobře přetaktovat jako předchozí V9950 a jak si povede v testech proti ATi Radeonu 9800 Pro? Pomohou kartám s čipy FX 5900 nové Detonatory FX 45.23? To všechno a mnohem více se dočtete v nejrozsáhlejší recenzi grafické karty, která kdy na PCtuningu vyšla. Karty jsme otestovali v 9 hrách a v 10 teoretických testech (!), abyste si mohli udělat dokonalý obrázek o špičce dnešního pelotonu grafikých karet. K testování karet bylo k dispozici nadupané Pentium 4 3.2GHz (800MHz FSB, HT) a deska s dvojkanálovým čipsetem Springdale/i865PE.
GL Excess 1.2
Absolutně syntetický test, který toho má s hrami jen málo společného, nicméně je ukazatelem potenciálního výkonu karty v OpenGL, navíc vrací poměrně spolehlivé výsledky, a tak se pro naše účely docela dobře hodí. Zajímavé je pak porovnání polygon count a fill rate pod OpenGL.
Radeon 9800 Pro vítězí s náskokem před ostatními i přetaktovanými kartami. Tento výsledek ovlivnil výpadek všech FX 5900 karet ve VRAM testech, kde R350 dosáhl téměř trojnásobného skóre. S jinou verzi ovladačů jsem test nezkoušel, možná bude chyba v nich.
V testech fill rate převažuje patrně single-texturing, protože teprve po přetaktování se FX 5900 Ultra dostane před Radeona 9800.
Pokud si vzpomenete na výsledky testu High Polygon Count z 3Dmarku 2001, tak pro vás bude stejně jako pro mě překvapením, že v OpenGL si Radeon poradil se vysokými frekvencemi NV35 a podlehl až přetaktované Ultře.
HSR test - PowerVR VillageMark 1.20
Souboj efektivity ATi HyperZ III+ a nVIDIA Lightspeed Memory Architecture II. Také demonstrace rychlosti multi-texturingu (3 layer (vrstvy) multi-texture). Uvidíme, jak NV35 uskutční proklamované optimalizace jako Early Z-cull a HSR (Hidden Surface Removal).
Vypadá to, že ATi má opět algoritmy, které zabraňují renderování skrytých (překrytých - overdraw) objektů, mírně lepší. NV35 si ovšem vše vynahradí vysokou frekvencí a nakonec se po přetaktování dostane do čela.
Stencil test - PowerVR FableMark 1.0
Test používá soft-edged shadows, z nichž velká část není vůbec viditelná, a tak přijde ke slovu především výkon hardwarového stencil bufferu. I přichazející DooM III by měl využívat Stencil shadows, takže by výkon v tomto testu měl být hodnotným ukazatelem.
Platí to samé co u VillageMarku, možná kdyby se jednalo o aplikaci podporujicí UltraShadow byl by obrázek asi jiný. Takto je opět FX 5900 i Ultra verzi nutno přetaktovat k předstižení Radeona.
PowerVR TempleDemo 1.0.6
V testu je využito hned několik zajímavých technologií dodnes ne zcela běžně využívaných technologií: na zem je aplikováno 6 textur v jednom cyklu (což pro R350 ani NV35 by už neměl být problém, avšak ještě třeba GeForce 4 to musela řešit dvěma průchody) , bump-mapping (sloupy, bazének), real-time lighting (patrný hned po spuštění dema) atd. Všechny textury, mimo textur použitých v plameni a těch transparentních použitých pro bazének, jsou ve formátu DXT1.
FX 5900 sbírá vavříny, tentokrát již na základních frekvencích. Nechme se příště překvapit výsledkem přetaktovaného Radeonu.