GeForce FX 5900 Ultra od ASUSu - nejvýkonnější grafika? | Kapitola 6
Seznam kapitol
Zajímá vás, jak si povede nejrychlejší čip firmy nVIDIA v luxusním balení od ASUSu? Půjde stejně dobře přetaktovat jako předchozí V9950 a jak si povede v testech proti ATi Radeonu 9800 Pro? Pomohou kartám s čipy FX 5900 nové Detonatory FX 45.23? To všechno a mnohem více se dočtete v nejrozsáhlejší recenzi grafické karty, která kdy na PCtuningu vyšla. Karty jsme otestovali v 9 hrách a v 10 teoretických testech (!), abyste si mohli udělat dokonalý obrázek o špičce dnešního pelotonu grafikých karet. K testování karet bylo k dispozici nadupané Pentium 4 3.2GHz (800MHz FSB, HT) a deska s dvojkanálovým čipsetem Springdale/i865PE.
3Dmark 2003 byl předmětem mnoha sporů, způsobených hlavně slabým výkonem karet nVIDIA v totmto testu. 3D mark používá dle specifikace DirectX 9 24-bit barevnou hloubku a pro tu nemají narozdíl od Radeonů GeForce FX přímou podporu, musí pak použít buď 16-bit a vykazovat horší kvalitu obrazu a vyšší výkon anebo 32-bit, tedy vyšší přesnot (v tomto případě ale zbytečnou) a nižší výkon. Futuremark vše vyřešil diplomaticky vydáním patche 330, který obsahuje úpravy testů tak, aby více odpovídaly grafickému engine nVidie - je to tak trochu nespravedlivé, protože ATi se držela specifikace DX9.
Zatímco na defaultních fekvencích má Ultra před Radeonem nepříliš veliký náskok, po přetaktování dosáhne vynikajících 6742 bodů. Jenom to potvrzuje, že 3Dmark 2003 je skutečně silně závislý na grafické kartě a každý MHz navíc se okamžitě projeví.
Hlavně v tomto testu by byl výkon Radeona 9800 Pro bez aplikace patche těměř dvojnásobný ve srovnání s FX 5900. Takto s odstupem vítězí přetaktovaná Ultra. Test intenzivně využívá pixel i vertex shadery 2.0 jsou-li k dispozici. Vertex shader pak slouží k animaci listí, trávy (zde v1.1) a pixel shader k ztvárnění jezírka a oblohy, ale také země (tady v1.4).
Papírové předpoklady se naplňují, NV35 nemůže konkurovat 8 pixel pipelines Radeonu 9800, teprve po přetaktování se Ultra na Radeona dotáhne, ale to už je rozdíl frekvencí čipů přes 140MHz!
Multi-texturing test je o něčem jiném, využije se zde již architektury 4/2 u FX 5900 a díky vysokým taktovacím frekvencím čipu jsou všechny NV35 karty daleko před R9800 Pro.
Pro zajímavost jsem zkusil tyto testy spustit s 4x FSAA a došlo k překvapení, že zatímco fill rate Radeonu klesl podle očekávání, tak u FX 5900 téměř vůbec a u FX 5900 Ultra došlo dokonce ke zvýšení výkonu. Mé znalosti nestačí na vysvětlení tohoto jevu.
U multi-texturing testu je vše již v pořádku, všechny karty ztratí, R9800 Pro se však posune před FX 5900.
Na celkovém skóre se zapnutí FSAA projeví zhruba třetinovou ztrátou u všech karet. FX 5900 se dostane před R9800, dá se tak říct, že je v 3Dmarku 2003 při použití FSAA efektivnější. Poprvé vidíme přínos 256MB paměti a interleavingu u FX 5900 Ultra, která se výkonnostně i na základních frekvencích dotáhne na 5900 a na přetaktovaných pak odskočí zbytku startovního pole.
Výkon v pixel shaderu (alespoň 2.0) byl u NV35 oproti NV30 skutečně zvednut a Ultra se na základní frekvenci může již měřit s R9800, po přetaktování opět odskočí. Ale vzhledem k taktu je vidět, že pixel shader procesory u R350 jsou efektivnější.
4 geometrické procesory Radeonu 9800 Pro znamenají i přes o desítky MHz nižší takt vítězství na základních frekvencích. Karty s FX 5900 je k jeho předstižení třeba přetaktovat.
Kompletní výsledky (screenshot výsledkového okna):
S 4x full scene anti-aliasingem: