Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů

Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů | Kapitola 3

Petr Diviš

Petr Diviš

21. 4. 2015 05:00 62

Seznam kapitol

1. Starý engine s lepší optimalizací 2. Nároky hry, testovací sestava, metodika 3. Vliv nastavení na hru I 4. Vliv nastavení na hru II 5. Vliv nastavení na hru III 6. Vliv nastavení na hru IV
7. Vliv nastavení na hru V 8. Maximální vs. minimální detaily 9. „Advanced tweaking“ – vylepšení grafiky přes ovladače VGA 10. Závěr 11. Galerie snímků ze hry ve 4K

PC verze Grand Theft Auto V je tady. Po více než roce a půl od vydání původní verze pro generaci konzolí Xbox 360 a PlayStation 3 vyšla i nejlépe vypadající verze pro PC. Jaké jsou možnosti nastavení detailů, jak jednotlivé detaily ovlivní vzhled hry a jejich vliv na výkon? To vše se dozvíte v našem technickém rozboru.

Reklama

Ignore Suggested Limits

Nastavení má možnosti ON / OFF  a umožní vám přesáhnout odhadované paměťové nároky hry na videopaměť. Pravda je taková, že se jedná opravdu o odhad, protože například v testovaném „referenčním“ nastavení odhad podle hry je 2874 MB, ale po delším hraní si na GTX 970 i R9 290X brala hra něco kolem 3300 MB VRAM. Pokud máte rychlou 2GB grafickou kartu (něco jako GTX 770 nebo R9 285), můžete zkusit mírně odhadovanu paměť přesáhnout. Ovšem pokud to přeženete, tak hlavně při delším hraní počítejte, že se hra může zasekávat (stuttering) při dotahování textur.

DirectX Version

Zde si můžete vybrat, pod jakým rozhraním hra poběží, minimum je DX10. Protože tu grafiku pro DX10 (například  GTX 280) nemám, nevím, zda je možné hru na takové kartě pustit v DX11 režimu, a hlavně, jak by takový obraz vypadal. A obráceně, nemá smysl na DX11 kartě nastavovat DX10, když DX11 umožňuje lépe využít Multi-Threaded Rendering. Doporučení je jednoduché: nesahat na to! A samozřejmě, pod DX10 nelze nastavit všechny detaily nebo aktivovat MSAA. Ale to vás asi na takové grafické kartě trápit nebude.

Screen Type

Volba, v jakém režimu hra poběží. Na výběr máte klasiku: v okně, v bezrámečkovém okně, nebo přes celou obrazovku.

Rozlišení obrazovky

Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

Prvním nastavením, které výrazně ovlivní výkon hry a případné nastavování dalších detailů, je jako vždy rozlišení obrazu. Na procesoru Intel Core i7-2600K není hra nějak výrazně limitovaná výkonem CPU, i do nižšího rozlišení 1366 × 768 škálovala ukázkově. Rozlišení 2560 × 1440 si na GTX 970 s vyhlazováním MSAA neužijete (při 30 fps už je cítit výrazný lag myši), a tak budete muset použít pouze FXAA, se kterým je pak fps podobné tomu, co karta zvládá v 1920 × 1080 při 4× MSAA. Výkon v 3325 × 1871 je označen hvězdičkou. Proč? Protože výsledek nelze přímo porovnat s AMD Radeonem. Na obou kartách není možné nastavit přesně stejné DSR rozlišení.

Pro zajímavost tu máme porovnání stejných detailů v různých rozlišeních na obou grafikách. I na Radeonu hra s rozlišením krásně škáluje do rozlišení 1366 × 768, kdy GPU ukazovalo vytížení 100 %. AMD bohužel při režimu VSR nepodporuje plné rozlišení 4K, proto nebylo možné obě karty porovnat ve 4K. V už nehratelném nastavení jsou obě karty přibližně stejně rychlé, v nízkých rozlišeních má mírný náskok MSI GTX 970 Gaming G4 před Gigabyte R9 290X OC Windforce 3X.

Pod nastavením rozlišení jsou ještě tři volby týkající se nastavení monitoru (Aspect Ratio, Refresh Rate, Output Monitor). Ty nemá smysl při běžném zapojení nějak přenastavovat. Maximálně pokud taktujete LCD monitor a hra by nenajela ve vaší požadované frekvenci (to se stávalo na testované R9 290X), můžete si zde vybrat tu správnou (v mém případě 80Hz OC místo základních 60 Hz).

Vyhlazování

Na následujících snímcích jsou náhledy se 2× zvětšeným výřezu z tohoto snímku (i ten je potom výřezem z celé scény). Pro toto měření je mírně odlišné nastavení (až na jeden snímek je současně aktivní vždy jen jedna metoda vyhlazování).

Rozklepnutím obrázku otevřete celý snímek v lightboxu. Pokud se vám ale nevejde na displej, bude zmenšený, což je při porovnání vyhlazování hran nežádoucí. Vůbec nejlepší je tedy rozklepat snímky do záložek prohlížeče (přes pravé tlačítko myši a položku otevřít na nové záložce či kartě) .

Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz

FXAA

Zapíná post processing efekt vyhlazování hran FXAA. Jedná se o nenáročnou metodu, jak získat vyhlazené hrany. Nevýhodou je, že celkově rozmazává obraz a navíc nevyhlazuje geometrický aliasing. To znamená, že v pohybu obraz působí neklidně – stejně jako bez MSAA. Vliv na výkon je minimální: 63,2 fps s aktivním FXAA a 64,5 fps bez vyhlazování. Kombinace FXAA a MSAA 4× pak běží na 48,6 fps.

Následující screeny jsou postupně: bez vyhlazování, FXAA ON (po kliknutí se zobrazí celý snímek v PNG) a kombinace FXAA a MSAA 4×

 FXAA -pro zvětšení klikněte-
i Zdroj: PCTuning.cz
FXAA -pro zvětšení klikněte-


bez vyhlazování -pro zvětšení klikněte-

Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz


FXAA + MSAA 4× -pro zvětšení klikněte-

MSAA

Zatímco v GTA IV nebylo MSAA možné vůbec zapnout, a ani ho vynutit přes ovladače grafiky, GTA V volbu MSAA umožňuje. A dokonce při aktivovaném MSAA hra automaticky zapíná TRAA (což je docela výjimečné, TRAA se u většiny her musí vynucovat přes ovladače grafiky), takže dneska kapitola „advanced tweaking“  by mohla být o něco chudší. Ale nebude! TRAA kvalita se totiž na AMD a Nvidia grafice liší, takže se na to podíváme později pěkně zblízka.

Vliv MSAA na výkon je v GTA vysoký a asi to bude po rozlišení první volba, kterou budete snižovat, pokud vám nebude stačit výkon. Jistě na tom bude mít svůj podíl i ono aktivní TRAA. Testovaná scéna měla bez MSAA 64,5 fps, s 2× MSAA se výkon propadl na 53,1 fps, s 4× MSAA kupodivu spadl výkon jen na 47,5 fps a při MSAA 8× už byl výkon téměř poloviční proti obrazu bez vyhlazení, pouze 38,2 fps. A počítejte s tím, že se to při jiném počasí a denní době může ještě zhoršit.

Následující screeny jsou je postupně: bez vyhlazování, MSAA 2×, MSAA 4×, MSAA 8× (po kliknutí se zobrazí celý snímek v PNG)

 2x MSAA -pro zvětšení klikněte-
i Zdroj: PCTuning.cz
2x MSAA -pro zvětšení klikněte-


bez vyhlazování -pro zvětšení klikněte-

 8x MSAA -pro zvětšení klikněte-
i Zdroj: PCTuning.cz
8x MSAA -pro zvětšení klikněte-


4x MSAA -pro zvětšení klikněte-

TXAA

TXAA je metoda vyhlazování hran, dostupná pouze pro grafické karty Nvidia. Funguje jen v kombinaci s MSAA, které je pro tuto metodu vyhlazování základem. Z materiálů nvidie se dozvíte, že nabízí "filmové vyhlazení" a redukuje i zbývající šum na ostrých texturách, které neodfiltrovalo AF. S aktivním TXAA je obraz v pohybu opravdu krásně klidný, ale nevýhodou TXAA je, že způsobí mírné rozmazání obrazu.

Výkon proti prostému MSAA kupodivu moc neklesne (jen o cca 1 až 2 snímky za sekundu), takže pokud chcete krásně čistě vyhlazený obraz, můžete zkusit tuhle metodu aktivovat. Vhodná bude nejspíše pro monitory s vysokým DPI rozlišením, kde onen mírný blur obrazu nebude tolik vadit – to už opravdu bude filmový zážitek.

Následující screeny jsou je postupně: bez vyhlazování, TXAA 2×, TXAA 4× (po kliknutí se zobrazí celé snímky v PNG)

 2x TXAA -pro zvětšení klikněte-
i Zdroj: PCTuning.cz
2x TXAA -pro zvětšení klikněte-


bez vyhlazování -pro zvětšení klikněte-

Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů
i Zdroj: PCTuning.cz


4x TXAA -pro zvětšení klikněte-

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama