Grand Theft Auto V: Rozbor hry a nastavení detailů | Kapitola 2
Seznam kapitol
PC verze Grand Theft Auto V je tady. Po více než roce a půl od vydání původní verze pro generaci konzolí Xbox 360 a PlayStation 3 vyšla i nejlépe vypadající verze pro PC. Jaké jsou možnosti nastavení detailů, jak jednotlivé detaily ovlivní vzhled hry a jejich vliv na výkon? To vše se dozvíte v našem technickém rozboru.
Oficiální požadavky hry
Minimální sestava
- Procesor: Intel Core 2 Q6600 @ 2.40GHz / AMD Phenom 9850 @ 2.5GHz
- Operační paměť: 4 GB RAM
- Pevný disk: 65 GB
- Grafická karta: NVIDIA 9800 GT 1GB / AMD HD 4870 1GB (DX 10, 10.1, 11)
- OS: Windows Vista SP2
64bit
Doporučená sestava:
- Procesor: Intel Core i5 3470 @ 3.2GHz / AMD X8 FX-8350 @ 4GHz
- Operační paměť: 8 GB
- Pevný disk: 65 GB
- Grafická karta: NVIDIA GTX 660 2GB / AMD HD 7870 2GB
- OS: Windows 8.1 nebo Windows 7 SP1
64bit
Minimální hardwarové požadavky jsou na dnešní dobu velice nízké a hru v minimálních detailech a nízkém rozlišení pustíte i na opravdu zastaralých počítačích. Jedná se o moderní hru, takže minimální požadavek na čtyřjádrový procesor by neměl nikoho překvapit. Samozřejmostí je nutnost 64bitového systému. Hra vyžaduje 65 GB místa na disku, což je i na současné poměry extrém.
U doporučené sestavy také nenajdete, až na disková pole (hlavně pokud instalujete hru na SSD), nějak krvavé nároky, a čtyřjádrový procesor je dnes snad již samozřejmostí u běžných herních PC. 8 GB operační paměti je u herních PC také běžné doporučení. Grafické karty v doporučené sestavě jsou spíše nižší mainstream, a přes to si lze na grafické kartě úrovně HD 7870 zahrát hru na vysoké detaily bez větších problémů. Jak uvidíte sami dále, tak největší propady výkonu způsobí někdy až zbytečné detaily.
Testovací sestava
Hlavní testovací PC je založeno na starším, ale stále dobrém procesoru Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge), který je přetaktován na 4,5 GHz. Šestnáct gigabajtů RAM by mělo s rezervou zajistit, aby testované hry měly dostatek operační paměti. Hry budou instalovány na 1 TB SSD disk, a tak z případných nepřiměřeně dlouhých časů načítání můžeme vinit špatnou optimalizaci a nikoliv na pomalý HDD. V základu je to sestava pro hráče, kteří si chtějí hry užít na maximální detaily.
Už máme připravenou i druhou sestavu na platformě AMD s procesorem AMD FX 8370, s 8 GB pamětí a grafikou AMD Radeon R9 290X, což by měla být karta výkonem plus/mínus podobná GTX 970 (záleží na hře). Tato sestava ale nebude primárně sloužit k porovnání výkonu grafik, ale k účelům rozboru. Tj. hlavním důvodem pro použití druhé sestavy bude porovnání obrazů grafiky AMD s Nvidií na monitorech vedle sebe! Samozřejmě také bude použita k upozornění na navýšení výkonu, pokud hra bude používat např. API Mantle.
Do tohoto článku jsme ale ještě sestavu na AMD FX zprovoznit nestihli, takže jsem prozatím Radeon R9 290X pro prorovnání kvality obrazu osadil do sestavy s Intelem. U AMD jsem použil nejnovejší betverzi Catalyst 15.4, které jsou od AMD doporučené pro GTA V. U Nvidie byly využity nejnovejší WHQL ovladače 350.12, taktéž doporučené pro GTA V.
Metodika testování a nastavení hry
Protože rozbory her a nastavení detailů nejsou a nebudou běžným benchmarkováním několika grafik, a protože ne každý efekt se projeví na jakékoliv scéně, bude se vždy testovaná lokace lišit podle detailu a nastavení, které právě zkoušíme.
Zabudovaný benchmark, ve kterém snad jen poslední část odpovídá běžnému hraní GTA V, jsem při testování nevyužil. V rozboru nás zajímá hlavně vliv jednotlivých detailů, a tak například nastavení detailů trávy budu zkoušet v místech, kde je trávy nejvíce, abyste věděli, s jakými propady výkonu můžete počítat.
Nastavení grafiky je v GTA V rozděleno na dvě části. V položce Graphics naleznete nastavení všech detailů od rozlišení monitoru po různé přídavné detaily jako TXAA nebo tesselace. Druhá položka Advanced Graphics v sobě ukrývá nastavení, které rozšiřuje základní nastavení o ještě vyšší kvalitu stínů nebo dohlednost detailů. Možnosti veškerého grafického nastavení si můžete prohlédnout na následujících screenech. Detaily, které na nich uvidíte nastaveny, jsou využity na všech doprovodných obrázcích v tomto rozboru a zároveň slouží jako „referenční“ nastavení, od kterého budou jednotlivé detaily nastavovány, a měřen jejich vliv na výkon na grafické kartě MSI GeForce GTX970 (pouze s továrním OC).
Hra při změně některých detailů vyžaduje restart hry, a tak porovnávací screeny v testu nemusí vždy sedět přesně na pixel. Vždy ale bude vybrán takový úsek, kde se viditelnost nastaveného detailů projeví nejvíce. A testovat nastavení jednotlivých detailů se bude v rozlišení 1920 × 1080, na 2560 × 1440 již GTX 970 při plných detailech s vyhlazováním nemá dostatečný výkon. Na všechny testy bude přes ovladače vynuceno 16× HQAF, protože jak uvidíte k kapitole advanced tweaking, hra i když má v menu volbu 16× AF, tak jej nepoužívá na všechny povrchy!