Icarus: Nvidia DLSS 2.3 a RTXGI v plné parádě
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Icarus: Nvidia DLSS 2.3 a RTXGI v plné parádě

Icarus: Nvidia DLSS 2.3 a RTXGI v plné parádě | Kapitola 5

Adam Vágner

Adam Vágner

16. 12. 2021 15:00 32

Seznam kapitol

1. DLSS druhé generace 2. DLSS v pohybu 3. Icarus, Nvidia DLSS a RTXGI 4. RTX Global Illumination
5. Co vám nesmí uniknout 6. DLSS a kvalita obrazu 7. DLSS Sharpness 8. Závěr

Nvidia minulý měsíc uvedla DLSS v nové verzi 2.3 , u které zapracovala na jednom z největších zbývajících neduhů předchozích variant DLSS 2.x – omezuje duchy, neboli ghosting u rychle se pohybujících objektů.

Reklama

Na velikosti záleží!

Než se pustíme do srovnání, musím upozornit na nemilou věc, která se týká (nejen!) našeho webu a na kterou byste měli u článků na téma srovnávání kvality obrazu pamatovat. Náš redakční systém stejně jako řada dalších využívá responzivní design, který automaticky upravuje velikost prvků na stránce.

Například snímek obrazovky s původním rozlišením 1920 × 1080 bodů se po rozklepnutí na monitoru se stejným rozlišením otevře v okně prohlížeče automaticky zmenšený.

chroma subsampling
i Zdroj: PCTuning.cz
chroma subsampling
Icarus: Nvidia DLSS 2.3 a RTXGI v plné parádě
i Zdroj: PCTuning.cz

A nezáleží jen na redakčním systému, ale i na tom, jak máte právě nazoomovanou webovou stránku v prohlížeči a jaké máte v nastavení monitoru zvolené měřítko pro zobrazení. Pokud někde změníte měřítko jinam než na 100 %, velmi pravděpodobně to znamená, že počítač obrázky převzorkuje.

Proč to vadí?

Při zmenšování, ale i při zvětšování snímku se obraz v prohlížeči převzorkovává. Když se pokoušíte tři pixely zmenšit na dva, nebo dva zvětšit na tři, obraz se rozmaže (a protože se rozmaže, při převzorkování se poté ještě často znovu doostřuje)

Níže vidíte, jak se obraz zarovnává do pixelů v původním zobrazení a jak se zobrazuje, když je zmenšený. Zatímco u originálu sedí pixely obrázku přesně na zobrazovací body monitoru, při otevření ve vyskakovacím okně se snímek interpoluje na nižší rozlišení, celý se mázne a ztmavne. 

Třeba u produktových fotografí to nevadí, ale pokud chceme srovnávat kvalitu upsamplingu nebo vyhlazování hran, je takové zkreslení neakceptovatelné – nutné je zobrazit snímek přesně pixel na pixel, tedy tak, jak vypadá v originále vlevo, a ne převzorkovaný jako vpravo:

Zoom 81%
i Zdroj: PCTuning.cz
Zoom 81%

Pokud vám to připadá jako malichernost, vězte, že ne vždy to malichernost je. U srovnávání některých nastavení to vadit nemusí, ale když budete chtít poměřovat třeba kvalitu vyhlazování hran, prohlížeč vám na zmenšeném snímku přidá „antialiasing“, který v originálu nebyl. 

Ze zubatých hran tím udělá vyhlazené jako na následujícím snímku, kde je vlevo (čtyřikrát zvětšená) originální zubatá hrana a vpravo tatáž hrana, kterou už tak zubatá nevypadá, protože ji vyhladila interpolace při zmenšování:

Vlevo je původní zubatá hrana, vpravo „vyhlazení“, ke kterému dochází při zmenšování nebo zvětšování stejného obrázku.
i Zdroj: PCTuning.cz
Vlevo je původní zubatá hrana, vpravo „vyhlazení“, ke kterému dochází při zmenšování nebo zvětšování stejného obrázku.

Kvůli tomu jsou výřezy s několikanásobným zvětšením asi jediný bezpečný způsob, jak zajistit, že uvidíte opravdu to, co na obrázku bylo, a ne to, co si domyslel prohlížeč při změně velikosti. Výřezy nepoužíváme jenom kvůli tomu, že jde o rozdíly, které byste bez lupy neviděli.

A pak je tu ještě další faktor – záleží na velikosti pixelů displeje, na který se díváte. Na třináctipalcovém notebooku s full HD vás takové zuby o velikosti pixelu nebudou trápit tolik jako člověka, který má stejné rozlišení na 27" monitoru a uvidí je naprosto bezpečně.

Otevřete originál

Převzorkování prohlížečem můžete ještě obejít tím, že zdrojové obrázky otevřete v záložkách na pozadí a zvětšíte je na sto procent (při 100% nastavení měřítka obrazovky v ovládacích panelech Windows).

Obrázky v originálním rozlišení ve většině prohlížečů otevřete tak, že rozklepnete náhled obrázku, a na zvětšeném snímu přes pravé tlačítko myši otevřete kontextovou nabídku, ve které vyberete otevřít obrázek na nové kartě. I tento obrrázek otevírají prohlížeče obvykle zmenšený, aby se vešel do okna, ale kurzor se zároveň změní na lupu a klepnutím tlačítka na myši už se zvětší na měřítko 1:1.

Pak už se mezi obrázky v záložkách můžete rychle přepínat přes CTRL+Tab (a případně klávesou F11 otevřít prohlížeč přes celou obrazovku), nebo si můžete snímky přes CTRL+S uložit přímo na disk. 

Pokud budete chtít snímky porovnávat v prohlížeči, doporučím vám spíš Edge na Chromiu než Chrome. V Chrome mi při přepínání mezi snímky ve 4K problikávala tmavá obrazovka, a když vám obraz při přepínání snímků problikne, „resetuje“ vám zrak a detaily vám utečou.

Při prohlížení obrázků v internetovém prohlížeči se vám ještě můžou hodit tyto zkratky:

  • F11 – přepínání celoobrazovkového režimu
  • CTRL + F4 – zavření aktuální záložky
  • CTRL + Tab nebo CTRL + PgDown – následující záložka
  • CTRL + Shift + Tab nebo CTRL + PgUp – předchozí záložka
  • CTRL + numpad plus – zvětšení stránky (obrázku)
  • CTRL + numpad mínus – zmenšení stránky (obrázku)
  • CTRL + numpad 0 – měřítko na 100 % (1:1)
  • CTRL + numpad 1..9 – rychlé přepnutí mezi první až devátou záložkou

A už pojďme na to.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama