PCTuning Článek

Jak vzniká herní myš? 3D tisk a další moderna v akci

pavel-urbanek
Pavel Urbánek
10. 9. 2014 01:00 22 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Hurá na Gamescom! 2. Krok první: Čeho chceme dosáhnout? 3. Krok druhý: Skici a první modelování 4. Krok třetí: 3D skenování a 3D tisk
5. Krok čtvrtý: vybíráme senzor – laser nebo optika? 6. Krok pátý: používáme MCU, ARM, MEMS… 7. Krok šestý: Vývoj SW, testování a výroba 8. Inspirace pro ostatní

Navrhnout herní myš, která bude mít světový úspěch – to zní jako nemožný úkol. Ale kdepak, Mionix se dokázal prosadit mezi silnou konkurencí i přesto, že má jen šest zaměstnanců! Jak se jim podařilo vyrobit hned několik úspěšných herních myší a další periferie? My detaily ze zákulisí známe a dnes se s vámi o ně podělíme.

Reklama
Reklama

Neděste se zkratek, taková už je doba. Pokud některé neznáte, tak se nyní dozvíte, co znamenají a jak se dají použít v myších. Co mají ale mikrokontroléry (MCU), procesory ARM, nebo i mikro-mechanické součástky (MEMS) společného? Jsou významnou součástí elektroniky moderních myší. A co tam vlastně dělají?

Začněme od toho základního. Mikrokontroléry a podobné obvody jsou v myši potřeba minimálně z jednoho důvodu – převod výstupů senzoru na USB signál. K tomu může posloužit i dedikovaný integrovaný obvod. MCU ale může vykonávat další důležité funkce. Jde o zpracování pohybu a jeho úpravu do požadované podoby. Pod tím si můžete představit například hardwarovou akceleraci, nebo predikci (angle snapping), nebo také vyhlazování signálu. Těmto vlastnostem se ale hráči snaží raději vyhnout, respektive mít je pod kontrolou.

Dominantním prvkem PCB v myši bývá senzor (obzvláště ty optické jsou velké).
Dominantním prvkem PCB v myši bývá senzor (obzvláště ty optické jsou velké).

Mikrokontroléry, co se běžně používají v myších, ale mají omezenou funkcionalitu a jsou obvykle orientovány na dosažení specifických vlastností. Když ale budeme chtít nějaké pokročilé a různorodé funkce, tak sáhneme po procesoru ARM. ARMy jsou v dnešní době natolik rozšířené, že jejich cena klesla na nízké částky a tak je možné nacpat je i do myší.

A co nám přinesou? Mnohem širší možnosti programování myši (z pohledu výrobce). To znamená více pokročilých funkcí pro uživatele s minimálním zpožděním zpracování. Zajímavá funkce implementovaná na ARMu může být třeba analýza kvality povrchu u optických myší Avior a Naos. Další plánované využití ARMu v periferiích Mionix je zatím utajované.

A konečně k tomu opravdu zajímavému: MEMS. To je opravdu už velká moderna – mikroskopické gyroskopy nebo akcelerometry a další mechanické součástky se uplatnily především v mobilech a díky nim také rozšířily i do periferií PC. A k čemu je nějaké gyro nebo akcelerometr v herní myši? Myšlenka za jeho použitím je jednoduchá a krásná. Senzory mají na některých površích poměrně nízkou maximální rychlost snímání. Když ji překročíme, tak dojde k poklesu přesnosti, nebo úplné ztrátě signálu. A co s tím? Přiřadíme malinký a levný MEMS, který doplní chybějící informace nebo zcela převezme kontrolu nad kurzorem v onen kritický moment. To, že je lehce nepřesný, nikomu při vysokých rychlostech vadit nebude.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning