Meta zfalšovala nohy ve vlastním VR a Elon se urazil #TYDEN 17. října | Kapitola 4
Seznam kapitol
Delší čtení ke konci Instant Articles na Facebooku. GIFy jsou teď cringe. Apple Mapy umí MHD. WhatsApp rájem spammerů. Ústav pro studium internetových idiotů. Videohry poškozují životní prostředí
Sociální sítě
Jedna třetina Britských děti (pod 18 let) lže o svém věku na sociálních sítích. Což ostatně je správně, děti by nikdy neměly sociálním sítím dávat skutečné datum narození. Tady samozřejmě jde ale o umělé (a i značné) navýšení věku.
WhatsApp se v Indii proměnil v ráj spammerů a noční můru uživatelů. Impulsem přitom byla snaha Facebooku proměnit WhatsApp v příjmový. Ale i tak je to technicky snadné, každý uživatel je číslo, telefonní.
Pink na to jde zostra. Kayne West si vysloužil ban na Instagramu i Twitteru po antisemitských komentářích.
Ústav pro studium internetových idiotů je nově i na Twitteru jako @idyotinstitute. Na Facebooku je původní Ústav už nenávratně zablokován, novější prozatím přežívá.
YouTube zavádí přezdívky, klasicky v podobě @jméno. Tvůrce YouTube vyzve k odsouhlasení přidělené přezdívky, takže si to hlídejte.
Konec Instant Articles na Facebooku
Meta příští rok v dubnu ukončí podporu pro Instant Articles. Ty s velkou slávou Facebook vnutila médiím jako budoucnost obsahu, přiměl je k vysokým útratám na vývoj a nasazení. To vše jen aby je ještě více uzavřel ve vlastním ekosystému.
Na konci Instant Articles Facebooku je velmi zajímavé zdůvodnění: V současné době tvoří příspěvky s odkazy na zpravodajské články méně než 3 % toho, co lidé na celém světě vidí ve Feedu Facebooku. Je k tomu totiž nutné dodat to, že to byl Facebook, kdo uměle takto drasticky potlačil zpravodajský obsah.
Nutno dodat i to, že Google má (ještě stále) podobnou technologii, AMP (Accelerated Mobile Pages). Je stejně problematická a zbytečná jako Facebook Instant Articles. Po silném tlačení vydavatelům nakonec Google minulý rok oznámil, že AMP podoba článků nebude mít výhodu ve vyhledávání a technologii tak efektivně zlikvidoval.
Celé je to ještě nutné doplnit tím, že sociální sítě přecházejí primárně na video (krátká videa na výšku, od Stories k Reels) a klasický zpravodajský obsah na to doplácí ještě víc. Pro vydavatele jde o další vynucený přechod na technologie a obsah, o které je zájem vyvolaný uměle a tlačený na úkor klasického obsahu. Navíc je tato forma obsahu charakteristická dalšími vysokými náklady.
Nezájem Facebooku o vydavatele i obsah (jiný než video) je vidět v ukončení Bulletin platformy před zhruba týdnem a ukončení plateb vydavatelům v USA za obsah již dříve v tomto roce.
Startupy a ekonomika
Americká FCC se chystá zakázat kompletně prodej všech nových zařízení od Huawei i ZTE v USA.
TikTok nově hrozbou pro Amazon? Chystá se vybudovat vlastní centra pro doručování zásilek v USA. Ve spojení s čínskou e-commerce to může znamenat dost zásadní komplikaci.
Intel plánuje propouštění „tisíců“ lidí jako následek zpomalujícího zájmu o osobní počítače a pád příjmů.
E-knihy
Alza.cz končí s prodejem digitálních novin a časopisů, nemají růstový potenciál. Vlastně se není čemu divit.
#TYDEN je e-mailing, který vychází v neděli večer. Ve webové podobě vychází v pondělí ráno na PCTuning.cz. jednotlivé „zprávičky“ se průběžně objevují na Twitteru @rychlofky. Od srpna 2022 i občasný podcast (i na Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts)