ohlednuti-za-rokem-2006-graficke-karty-a-dalsi
Zábava Článek Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další

Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další | Kapitola 8

Redakce PCT

Redakce PCT

29. 12. 2006 01:00 39

Seznam kapitol

1. Ohlédnutí za rokem 2006 - grafické karty a další 2. 1. Nejlepší grafická karta roku 3. 2. Nejméně povedená karta roku 4. 3. Nejlepší trend roku 5. 4. Nejhorší trend roku 6. 5. Mobilní grafika 7. 6. Procesory
8. 7. Inovace roku 9. 8. Článek / interview roku 10. 9. Web (VGA) s nejlepším trendem vývoje 11. 10. Web (VGA) s nejhorším trendem vývoje 12. 11. Nejzajímavější řešení roku 13. 12. Rok 2006 a konzole 14. 2007

Rok 2006 přinesl v segmentu grafických karet mnoho nového, ATi a nVidia se definitivně(?) stali posledními hráči na trhu klasických grafických karet a jejich konkurenční boj se vyostřil do té míry, že pro upoutání zákazníka už přestaly dostačovat běžné i nové metody. Všichni přispěvovatelé napsali své texty nezávisle na sobě a finální text byl složen.

Reklama

Petr Štefek

Inovace roku je jasně zařazení unifikované architektury grafických čipů na platformu PC. Unifikovaná architektura je standardem pro příchozí DirectX 10 (Windows Vista) a dovolí nám využívat výpočetní čas grafických jader daleko efektivněji, než tomu bylo doposud s "pevnou" architekturou. To pro nás znamená především větší možnosti v oblasti náročné grafiky, kterou nové čipy pod DirectX 10 dokáží zpracovávat o poznání rychleji než starší generace karet. Prvním čipem s unifikovanou architekturou byl Ati Xenos na platformě Xbox 360 a po té na platformě PC nVidia GeForce 8800 (G80). Celé kouzlo této unifikované architektury spočívá v unifikovaných jednotkách, které je možné nasadit tam, kde je právě potřeba, což znamená, že pojem pevných pixel a vertex shaderů pomalu zanikne. Hra zatížená na výkon pixel shaderů bude mít k dispozici větší počet z celkové počtu procesorů a naopak u her geometricky náročných (větší počet jednotek ve funkci vertex shaderů). Jako velmi inovativní technologii v těchto čipech bych samostatně uvedl Geometry Shader pro vytváření a měnění geometrie objektů samotným čipem

Lukáš Fiala

V kategorii Inovace roku by bylo hříchem nezmínit grafický čip G80 a to, co už jsem zmiňoval minimálně dvakrát: unifikované shadery, podpora Shader Modelu 4.0, 384bitová sběrnice a 16x Coverage Sampling AntiAliasing mód.

Z těch dalších počinů mě napadá ASUS ReverseCool. Pro ty, kdo nevědí: karty označené ReverseCool mají grafický čip umístěn na druhé (vrchní) straně PCB - odpadní teplo se tak nezastavuje o plošný spoj a volně odchází směrem vzhůru. Nevím, jestli to lze považovat za inovaci, když rozšiřující karty do ISA slotu měly také komponenty na vrchní straně. Ale ASUS si nechal ReverseCool patentovat, takže snad ano.

crux2005

Inovácii bolo v tomto roku veľa, ale ktorá by si zaslúžila byť menovaná za najlepšiu?
No predsa Direct3D10 API vo Windows Vista. Prinesie v horizonte pár rokov viac ako by jeden čakal a už nenesie so sebou balast z predchádzajúcich verzii.

Pár noviniek v D3D10:

  • Shader model 4
  • Geometry shader
  • Displacement mapping
  • Väčší render terget
  • Menší overhead a drawcalls
  • Unlimited instruction length
  • WDDM

a tak ďalej.

Nebudeme sa teraz zaoberať všetkými vlastnosťami podrobnejšie, avšak chystané zmeny uľahčia život nejednému vývojárovi a potešia každého hráča počítačových hier. 

Jirka

  • ztrojnásobení počtu pixel shader ALUs na R580
  • hromadný přechod k unifikaci grafických čipů všemi výrobci
  • skalární ALUs G80
  • po letech nový OpenGL shader compiler v ovladačích ATi? :-)
  • zpětné povolení AA transparentních textur i pro GeForce 6 a Radeon 9xxx/X8xx novými ovladači?
  • překročení mystické hranice 256bit u paměťové sběrnice
  • použití pamětí GDDR4 na X1950XTX?
  • Folding@home na X1900/X1950?

Myslím, že všechny tyto kroky budou v budoucnu považovány (pokud už nejsou) za nezbytné, nebo za velmi přínosné. 

ps47

Asi akcelerácia fyziky. Či ju už bude počítať samostatná špeciálna karta alebo extra grafika, toto je technológia ktorá má potenciál (verím, že aj budúcnosť, no snád sa neteším predčasne). PHYS-X bol definitívne krok vedľa, ale aj z 3D akcelerátorov sa najprv všetci iba chechtali, prešlo ich to až keď sa zjavila voodoo1. Uvidíme čo na nás vybalia ATI/NV/AGEIA na budúci rok.. Ja by som si napríklad vedel predstaviť niečo ako PHYS-X2 pre pci-e, s nulovým (prípadne max 1-3%) prepadom výkonu po zapnutí fyzikálnych efektov a hlavne za normálnu cenu.

Thellwin

Pokud se o předchozích generacích čipů od nVidie dalo mluvit jako o inovativních a revolučních jenom s výhradami, tak nový čip G80 se jinak než revoluční, hlavně v porovnání s předchozími NV čipy, nazvat nedá. Jako první čip přináší do stolních PC podporu DX10, unifikovanou architekturu, rozdílné takty jádra a SP a další. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama