Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše | Kapitola 6
Seznam kapitol
1440p a 144 Hz – nemožné? Ne! Podíváme se na nový počin Asusu, který je významným krokem na poli herních LCD. Stačilo by jen samotné zvýšení rozlišení, ale první monitor řady ROG má ještě další trumf: modul G-Sync. Ukážeme si i další technologické novinky i to, proč jsou některé testy input lagu špatné a jak jej budeme měřit my.
Další významná věc, kterou ale opomíjíme, je zpoždění. S vyššími hertzy a fps nestoupá jen plynulost, ale zlepšuje se také odezva celého systému. Ze strany fps je to dáno svižnějším a častějším vyčítáním vstupů, zpracováním na procesoru a grafické kartě. Z hlediska frekvence se bavíme o monitoru a době zobrazení informace.
Drobná vsuvka: Jistě mnozí z vás (alespoň hráči) řešili, zda má jejich myš polling rate 125, 500, nebo 1000 Hz. Rozdíl mezi 500 a 1000 Hz je pouhá jedna milisekunda!
Naopak u monitoru se bavíme o frekvencích řádově nižších, takže rozdíly ve zpoždění jsou výrazně větší. Na 60 Hz trvá vykreslit jeden snímek cca 16,7 ms, na 144 Hz je to pod 6 ms. Rozdíl deseti milisekund se může zdát zanedbatelný. Ve výsledku, kdy posčítáte všechna zpoždění od vstupu z myši nebo z klávesnice až po výstup na monitor, se ale dostanete nepříjemné hodnoty kolem 100 ms, které se najednou budete snažit nějak zredukovat. Upgrade monitoru může být poměrně jednoduchým řešením.
![Rychlost, plynulost nebo ostrost? První ROG monitor umí vše](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/j8eqbowun78741860cd8d55a1897473849294.jpg)
Příklad zpoždění běžného PC s 60Hz monitorem a 60 fps, VSync a pomalým IPS monitorem – noční můra pro hráče.
Input lag, zpoždění, to jsou pojmy, kterými se progamer rád ohání, ale víme co to u monitoru vlastně znamená? Není to žádná věda, celkové zpoždění se skládá ze tří složek.
Vezměme to pozpátku – poslední je doba mezi tím, co elektronika panelu dá pokyn k vykreslení bodu a jeho vykreslením. Jde o to, že se body nedokáží nastavit okamžitě, na různých panelech to trvá různou dobu. Zde také vzniká oblíbené hodnocení přechodu G2G, které je u TN panelu pár milisekund, u IPS to může trvat i desítky. Toto zpoždění (persistence bodů) není tak snadné odstranit a jeho problematikou se budeme zabývat příště.
![Zpoždění: vyladěný herní stroj se 144Hz rychlým monitorem, CPU i GPU generují 140+ fps.](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/qmy05e6uipdw4ut60cd8d561ce12072534661.jpg)
Co jsou ale ty další složky zpoždění? Druhá z nich je specifická pro synchronizované techniky jako je V-Sync nebo G-Sync. Cože?! G-Sync že má zpoždění? V principu bohužel ano. LCD panel vykresluje obraz po řádcích. G-Sync zajistí perfektní synchronizaci panelu s GPU, takže čerstvý snímek se okamžitě začne vykreslovat na monitor. První řádek je z tohoto pohledu okamžitě zobrazen. Další už má malé zpoždění atd., až poslední je zobrazen cca o 5-6 ms později Ü uvažujeme o 144 Hz. Pokud by se právě renderovaly snímky s frekvencí 50 fps (kam je G-Sync směřován), tak zpoždění posledního řádku může být až 20 ms. Pozor, toto zpoždění není něco, co by bylo chybou G-Syncu a dalo se nějak opravit. Je to vlastnost spíše samotného monitoru a způsobu vykreslování po řádcích.
Takže zatím jsme zmínili dvě ze tří složek input lagu, přičemž obě byly v podstatě dané z principu a nešly snadno zmenšit nebo eliminovat. Zbývá ta třetí (respektive první v pořadí) – zpracování vstupního signálu. Zde konečně nastane příležitost ke zlepšení! Zpracování signálu může být různorodé. Nejčastější součástí elektroniky monitoru je tzv. scaler board (škálovač), který se stará o sloučení řady možných vstupů do společného formátu a úpravu signálu do podoby kompatibilní se samotným panelem. Příkladem je použití nižšího rozlišení než, je nativně podporováno daným LCD. Pokud toto rozlišení patřičně nepřepočítává už grafická karta, dochází k převzorkování obrazu až na samotném monitoru (pokud to podporuje). Součástí zpoždění je i výpočet a zpracování OSD menu. V poslední době se ale k těmto základním vlastnostem začaly nabalovat další funkce a vychytávky, ať už jde o Overdrive, dynamický kontrast, Black equalizer nebo jiné úpravy obrazu. Vše je zpracováno elektronikou monitoru. A jde o to, jak rychle. Starší LCD vykazovaly poměrně dlouhou dobu zpracování vstupů - i v desítkách milisekund. To je pro hráče velmi nežádoucí, takže se postupně začaly objevovat monitory s velmi rychlým zpracováním vstupů. Některé zkrátily tuto dobu i na úroveň 1 milisekundy.