SONY PS5: Druhá Next Gen konzole v testu | Kapitola 6
Seznam kapitol
Když pominu problém dostupnosti, mnozí hráči jistě řeší fundamentální otázku: koupit PlayStation PS5 s kontroverzním designem, nebo raději Xbox Series X? Dnes si ukážeme PS5 a srovnáme obě nové konzole po stránce výkonu, výbavy a funkcí. Rozhodnutí kterou, už musíte dořešit vy.
Herní výkon a spotřeba
![SONY PS5: Druhá Next Gen konzole v testu](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/hy0ny6f26cekmsc60a53f2b5ff94750361608.jpg)
Jak měřit fps na konzolích
Měření fps je složitější, jelikož na konzoli nejde spustit nějaký logger fps (třeba CapFrameX) a další veličin herního výkonu. I když je to náročnější, jde to provést. Postup je následující: Nejprve potřebujete zachytávací kartu s HDMI vstupem a passthrough výstupem. Ideální a také dnes asi nejlepší je vrcholný model od Elgato. Gamer Capture 4K60 Pro MK.2 umí propustit 4K s HDR a 60 fps, a zachytávat může až 240 fps při rozlišení 1080p. Já video zachytávám na novém testovacím stroji s Ryzen 9 5950X a rychlým PCIe 4.0 SSD diskem ADATA XPG S50. Disk má SLC cache 500 GB při rychlosti zápisu 4,4 GB/s. To je dostačující pro naše krátká videa. Plné nekomprimované video má tok asi 1,5 GB/s.
Libovolné video pak zachytíte do počítače v bezeztrátovém videu formátu H.264. Pro srovnání stačí záznam dlouhý 60 sekund, ten zabere něco kolem 80 GB. Ve volně stažitelné aplikaci trdrop necháte video zanalyzovat. Výsledek trvá celkem dlouho i při délce videa jen 60 sekund. Aplikace ale vykreslí pěkné průběhy fps, jak je znáte z kanálu Digital Foundry. Tím získáte informace o průměrném fps. Jelikož karta je omezená na maximálně 4K 60 fps, záznamy s vyššími fps se dají snímat v 1080p rozlišení. Na výsledek analýzy to nemá vliv, takto se dají měřit i hry s vyšším fps než 60.
Reálnou frekvenci VRR nebo dynamického rozlišení nejsem schopen nijak snadno identifikovat. Pokud nastavíte určitý profil, třeba 4K@120 Hz na TV, tak jí tam máte stále a konzole doplňuje snímky a upscaluje sama. Tady se musíme spolehnout na hodnocení zmíněného webu Digital Foundry, který dynamické změny rozlišení naměřil. Budeme jim věřit.
![SONY PS5: Druhá Next Gen konzole v testu](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/klae8u07dp20nii60a53f2c40562313785050.jpg)
Herní výkon GPU
Zde je hodnocení složité. Zaprvé existuje jen málo plně optimalizovaných her na 4K a za druhé každá hra se chová jinak. Zkusil jsem 4 nejnovější tituly, které jsou víceméně optimalizované na PS5 a také hru co optimalizovaná není (Red Dead Redemption 2). Měřeno bylo s posledním patchem všech her.
Pokud to hra umožňuje, zvolil jsem Performance Mode (1080p + 60 fps). Jak vidíte v grafu, není rozdíl mezi Xbox X a PS5 nijak zásadní. Dá se říci, že hry většinou udrží 60 fps. Je ale samozřejmé, že se během hraní dostanou i pod tuto hodnotu. V Cyberpunk 2077 se během jízdy občas fps dostanou i na hodnotu 40, v některých soubojích i méně. Hra se také občas mírně trhne, asi jak načítá další úsek města. Není to ale nic tragického. Na PS5 se dá hra hrát stejně dobře jako na PC.
![SONY PS5: Druhá Next Gen konzole v testu](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/imjaaahxvg41mfq60a53f2ccaac5198024506.png)
Spotřeba
Příkon konzole je skvělý, během hraní těch nejnáročnějších her se dostaneme maximálně ke spotřebě na zásuvce kolem 200 W, spíš méně. V různých hrách to bylo od 180 W do 210 W. Překvapením pak je vysoká spotřeba v menu konzole, která je skoro dvojnásobná proti Xboxu. Měřil jsem ale pár minut po spuštění, takže se možná ještě něco stahovalo, kontrolovalo a spouštělo na pozadí. Super je spotřeba v režimu spánku (pohotovostní režim). Tam má naopak PS5 proti konkurenci výhodu.
![SONY PS5: Druhá Next Gen konzole v testu](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/vmqyrwex916hopn60a53f2d5892c800834762.png)