SONY PS5: Druhá Next Gen konzole v testu | Kapitola 6
Seznam kapitol
Když pominu problém dostupnosti, mnozí hráči jistě řeší fundamentální otázku: koupit PlayStation PS5 s kontroverzním designem, nebo raději Xbox Series X? Dnes si ukážeme PS5 a srovnáme obě nové konzole po stránce výkonu, výbavy a funkcí. Rozhodnutí kterou, už musíte dořešit vy.
Herní výkon a spotřeba

Jak měřit fps na konzolích
Měření fps je složitější, jelikož na konzoli nejde spustit nějaký logger fps (třeba CapFrameX) a další veličin herního výkonu. I když je to náročnější, jde to provést. Postup je následující: Nejprve potřebujete zachytávací kartu s HDMI vstupem a passthrough výstupem. Ideální a také dnes asi nejlepší je vrcholný model od Elgato. Gamer Capture 4K60 Pro MK.2 umí propustit 4K s HDR a 60 fps, a zachytávat může až 240 fps při rozlišení 1080p. Já video zachytávám na novém testovacím stroji s Ryzen 9 5950X a rychlým PCIe 4.0 SSD diskem ADATA XPG S50. Disk má SLC cache 500 GB při rychlosti zápisu 4,4 GB/s. To je dostačující pro naše krátká videa. Plné nekomprimované video má tok asi 1,5 GB/s.
Libovolné video pak zachytíte do počítače v bezeztrátovém videu formátu H.264. Pro srovnání stačí záznam dlouhý 60 sekund, ten zabere něco kolem 80 GB. Ve volně stažitelné aplikaci trdrop necháte video zanalyzovat. Výsledek trvá celkem dlouho i při délce videa jen 60 sekund. Aplikace ale vykreslí pěkné průběhy fps, jak je znáte z kanálu Digital Foundry. Tím získáte informace o průměrném fps. Jelikož karta je omezená na maximálně 4K 60 fps, záznamy s vyššími fps se dají snímat v 1080p rozlišení. Na výsledek analýzy to nemá vliv, takto se dají měřit i hry s vyšším fps než 60.
Reálnou frekvenci VRR nebo dynamického rozlišení nejsem schopen nijak snadno identifikovat. Pokud nastavíte určitý profil, třeba 4K@120 Hz na TV, tak jí tam máte stále a konzole doplňuje snímky a upscaluje sama. Tady se musíme spolehnout na hodnocení zmíněného webu Digital Foundry, který dynamické změny rozlišení naměřil. Budeme jim věřit.

Herní výkon GPU
Zde je hodnocení složité. Zaprvé existuje jen málo plně optimalizovaných her na 4K a za druhé každá hra se chová jinak. Zkusil jsem 4 nejnovější tituly, které jsou víceméně optimalizované na PS5 a také hru co optimalizovaná není (Red Dead Redemption 2). Měřeno bylo s posledním patchem všech her.
Pokud to hra umožňuje, zvolil jsem Performance Mode (1080p + 60 fps). Jak vidíte v grafu, není rozdíl mezi Xbox X a PS5 nijak zásadní. Dá se říci, že hry většinou udrží 60 fps. Je ale samozřejmé, že se během hraní dostanou i pod tuto hodnotu. V Cyberpunk 2077 se během jízdy občas fps dostanou i na hodnotu 40, v některých soubojích i méně. Hra se také občas mírně trhne, asi jak načítá další úsek města. Není to ale nic tragického. Na PS5 se dá hra hrát stejně dobře jako na PC.

Spotřeba
Příkon konzole je skvělý, během hraní těch nejnáročnějších her se dostaneme maximálně ke spotřebě na zásuvce kolem 200 W, spíš méně. V různých hrách to bylo od 180 W do 210 W. Překvapením pak je vysoká spotřeba v menu konzole, která je skoro dvojnásobná proti Xboxu. Měřil jsem ale pár minut po spuštění, takže se možná ještě něco stahovalo, kontrolovalo a spouštělo na pozadí. Super je spotřeba v režimu spánku (pohotovostní režim). Tam má naopak PS5 proti konkurenci výhodu.
