Stronghold 3 — strategický středověk v pěkné grafice
Seznam kapitol
Třetí Stronghold se měl po několika neúspěšných pokračováních stát hitem a návratem série ke kořenům. Hra je však plná bugů a výsledek je značně rozporuplný. Co se povedlo, je alespoň technická stránka hry – Stronghold 3 totiž používá stejný engine jako RPG ArcaniA: Gothic 4 a grafika vypadá na pohled opravdu skvěle.

Stronghold (2001, zdroj: IGN)
První Stronghold vyšel v roce 2001 a stal se z něj hit. Po herní stránce šlo o vynikající počin a výborná byla také technologická stránka. Zatímco konkurenční strategie začínaly experimentovat s plně trojrozměrným zobrazením, Stronghold vsadil na starší izometrickou grafiku, kterou však dotáhl téměř k dokonalosti. Výsledkem bylo nadčasové zpracování, které, pomineme-li nízké rozlišení nesplňující dnešní standardy, neurazí ani dlouhých deset let od vydání hry.

Brzy po Strongholdu přišel samostatně spustitelný datadisk Crusader postavený na stejné technologii, který se také setkal s velkým úspěchem. Poté bylo několik let ticho, až v roce 2005 přišlo plnohodnotné pokračování Stronghold 2. S ním sice se hra přesunula do plnohodnotného třetího rozměru, hratelnost samotná však byla bídná, což bohužel platí o všech od té doby vydaných pokračováních.
Od nejnovějšího pokračování Stronghold 3 se čekal velký zlom a návrat série k prvnímu a ze všech nejlepšímu dílu. Bohužel však opět zůstalo na půli cesty. Stronghold 3 sice není špatný, hru však doslova zabíjí množství bugů a chyb, se kterými budete bojovat víc než s virtuálním nepřítelem (osobně jsem při testování válčil zejména s mrznutím hry, některé mapy nebylo možné vůbec načíst!). Není tak divu, že pro hru vychází jeden patch za druhým a Stronghold 3 ještě ani zdaleka není v pořádku.

Hodnocení hry samotné nechme herním magazínům (viz. kapitola s výběrem recenzí) a pojďme se podívat na technologie, které poslední Stronghold používá. Ty jsou totiž jedním slovem ukázkové. Největším překvapením je volba samotného enginu hry. Vývojáři totiž nepoužili žádnou ze svých starších technologií, nýbrž sáhli po enginu Vision od společnosti Trinity. Že vám to nic neříká? Pak vězte, že na stejném enginu je postaveno třeba RPG ArcaniA: Gothic 4, které po vizuální stránce patří i rok po vydání k naprosté špičce.
Stronghold 3 díky použití tohoto enginu nabízí povedenou podívanou například s možností dynamicky měnit denní dobu. Ostatně hra světla a stínu celkově je ve Strongholdu na vysoké úrovni a kéž by podobně dobrý byl i zbytek hry. Volbou kvalitního enginu však nekončíme. Vývojáři totiž do hry implementovali také fyziku Havok. Můžete se tak těšit třeba na efektivní dobývání hradu a pády zdí, byť s tak propracovanými efekty jako u Battlefield 3 samozřejmě nepočítejte.
