Stronghold 3 — strategický středověk v pěkné grafice | Kapitola 2
Seznam kapitol
Třetí Stronghold se měl po několika neúspěšných pokračováních stát hitem a návratem série ke kořenům. Hra je však plná bugů a výsledek je značně rozporuplný. Co se povedlo, je alespoň technická stránka hry – Stronghold 3 totiž používá stejný engine jako RPG ArcaniA: Gothic 4 a grafika vypadá na pohled opravdu skvěle.
Oficiální požadavky hry
Minimální sestava
— Procesor: Dual Core CPU 2 GHz
— Operační paměť: 2 GB
— Grafická karta: nVidia GeForce 7900 GS / ATI Radeon HD 2600 XT
— OS: Windows XP / Vista / 7
Doporučená sestava
— Procesor: Quad Core CPU 1,8 GHz
— Operační paměť: 4 GB
— Grafická karta: nVidia GeForce 9800 / ATI Radeon HD 4800
— OS: Windows Vista / 7
Ačkoliv je Stronghold 3 postavený na hardwarově poměrně náročném enginu (viz již zmiňovaný Gothic 4), uvádějí jeho tvůrci poměrně nízké hardwarové požadavky. Protože hra obsahuje opravdu široké možnosti nastavení detailů, což uvidíte v dalších kapitolách, je opravdu reálné hru plynule rozběhat i na minimální doporučené sestavě. Počítejte však, že detaily budou nastavené na úplné minimum, kdy hra vypadá naprosto odlišně než při nejvyšším nastavení. Co se týče doporučené sestavy, ani s ní nedosáhnete běhu na nejvyšší nastavení. K tomu budete potřebovat slušný grafický akcelerátor z posledních dvou generací.
Testovací sestava
Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i7 920, který jsem přetaktoval na 3,6 GHz. Počítač byl dále osazen trojicí 2GB DDR3 pamětí Kingston na frekvenci cca 1700 MHz, systémovým pevným diskem Western Digital VelociRaptor a to vše v desce MSI Big Bang Xpower. Všechny komponenty jsem napájel 650W zdrojem Corsair a k zobrazení jsem použil 27" LCD monitor Dell U2711.
K testovaní jsem použil sadu desíti grafických karet zahrnující modely od nVidia GeForce GT 440 až po AMD Radeon HD 6970. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 285.62, pro AMD Radeony pak Catalyst 11.9 WHQL. Oboje ovladače byly v nejnovější WHQL verzi, novější či přesně určené pro Stronghold 3 v době testování dostupné nebyly.
Metodika testování
Stronghold 3 nemá vestavěný benchmark, testovat jsem tak musel přímo hraním hry. K měření výkonu jsem vybral režim volného stavění, kdy jsem postavil několik základních budov a následně jsem s kamerou projel kus mapy, přičemž jsem pomocí programu FRAPS měřil framerate.
Nastavení hry
Hru jsem testoval ve třech rozlišeních 1280 × 1024, 1680 × 1050 a 1920 × 1200 px. Nastavení grafiky bylo maximální možné. Protože Stronghold 3 nepodporuje klasický režim vyhlazování hran, měřil jsem výkon s vyhlazováním jen u karet AMD Radeon po zapnutí morfologického vyhlazování v ovladačích (post processing vyhlazování, viz jeho velký test). nVidia zatím v ovladačích zapnutí své alternativy FXAA stále nepodporuje.