V zajetí algoritmů: Proč korporáty zabíjejí věci, které máme rádi
i Zdroj: depositphotos.com
Sítě a Internet Článek V zajetí algoritmů: Proč korporáty zabíjejí věci, které máme rádi

V zajetí algoritmů: Proč korporáty zabíjejí věci, které máme rádi | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

1. 7. 2023 15:00 11

Seznam kapitol

1. Hledáte informace? Dostanete reklamu 2. Data, která vydělávají 3. Zabíjení u Netflixu 4. Jak oblbnout algoritmy 5. Rychle vydělat, pomalu skončit

Nedávno jsem se dozvěděl, jak se Netflix rozhoduje o tom, jestli váš oblíbený seriál dostane další sezónu anebo ne – a zatímco pěvci donedávna pěli nad tím, jak to mají vychytané, je to ve skutečnosti ještě blbější, než jste doufali. A problém je v tom, že Netflix není jediný, kdo vyměnil vlastní rozum za statistickou analýzu.

Reklama

Projekty je snadné terminovat, ale v mnoha případech problém není v tom, že by základní myšlenka nefungovala. V případě augmentovaných brýlí víme, že se jednou prosadí, protože HUD (Head Up Displays) se pevně usadily v letectví a ve vojenství – víme, že to je praktické. Dnes můžete používat augmentované aplikace jenom s mobilem, můžete si překládat texty, rozeznávat kameny a rostliny a dívat se na noční nebe, které vám aplikace popíše jmény hvězd – a na to brýle nepotřebujete.

Brýle ale nejsou špatný nápad a v případě, že se pohybujete delší dobu v cizím prostředí, je to doslova skvělý nápad – překládání, navigace, konverze měn – pokud by to bylo dostatečně levné, je to stále skvělá idea, kterou by si podle mě většina lidí ráda vzala na dovolenou. Google ale stanovil pro projekt cíle, ty se nesplnily – a tak projekt pohřbil. To je podle mého názoru případ algoritmického zabití, likvidace něčeho, co neroste tak rychle, jak jste si stanovili. To nejlepší, co vývojáři mohou udělat, je sbalit si své krámy do papírové krabice a jít si založit vlastní firmu na know-how, které sami nasbírali.

Mnohem drastičtější podobu má algoritmické zabíjení u Netflixu. Stalo se vám, že vám studio zabilo televizní seriál, který jste měli rádi? Mě se to stalo tolikrát, že se dnes nedívám na seriály dřív, než opravdu skončí – a dívám se jenom na ty, které neskončily nějak divně. To zklamání se se mnou táhne od seriálu Deadwood (2004), který brilantně a syrově ukazoval Divoký západ v podobě dějin městečka Deadwood v Severní Dakotě. Většina událostí ze seriálu se stala – a protože dějiny Deadwoodu známe, tak je také celkem jasné, proč byl seriál terminován: Čtvrtá a pátá sezóna zahrnovala dva obrovské požáry, kdy se město změnilo z dřevěných staveb a stanů na opravdové město z cihel. 

To, že seriál nebyl ukončen přirozeně mě opravdu mrzí, protože konec příběhů hrdinů v realitě byl téměř dokonale vyprávěčský – ale náklady byly vysoké, manažerům ve studiu přišlo, že to nestojí za to – a tak to celé po letech zakončili filmem Deadwood: The Movie (2019), který ani zdaleka nedosahuje kvalit skutečných dějin, ale beru to jako férovou snahu autorů a herců nějak ukončit vyprávění, aby to nebylo úplně blbý.

Zcela jiným příkladem je nemilosrdná poprava, kterou Netflix připravil pro animáč The Inside Job (2021), jenž si zahrával s myšlenkou, že konspirační teorie jsou možná pravdivé. Přestože jde o poměrně vysoce hodnocený animáč a Netflix původně schválil další sezónu, své rozhodnutí přehodnotil a následně obnovení další sezóny zrušil. Proč? O tom pojednává video, které vám vřele doporučuji: „Why Inside Job's Cancellation Is A BIG Deal“.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama