Věda vs. náboženství. Jde svět islámu a AI dohromady?
i Zdroj: PCTuning s pomocí DALL-E
Zábava Článek Věda vs. náboženství. Jde svět islámu a AI dohromady?

Věda vs. náboženství. Jde svět islámu a AI dohromady? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

52

Seznam kapitol

1. Diverzifikace na Blízkém východě 2. Islám a poznání 3. Nová éra racionality 4. Jde AI a islám dohromady? 5. Věda vs. náboženství

Náhodou jsem narazil na saúdskoarabský program Vision 2030, jenž počítá s tím, že se blízkovýchodní mocnost stane lídrem v AI. Jak do sebe vůbec pasují tradice islámu s ultra moderními technologiemi?

Reklama

Na zmíněné konferenci byla celá řada přednášek týkajících se AI, které se tak trochu vedou v duchu, že je potřeba vstoupit do AI revoluce proto, že jim ujíždí vlak – a to znamená, že AI vzniká ne v duchu islámských hodnot, ale proti nim, což vnímají jako nepřijatelné. 

To, čemu dnes říkáme moderní islám, vychází z Al Ghazálího prožitkové tradice, což je posunuje směrem do středověku. Velká část islámu, který se šíří na Západ, je wahhabitský sunnitský islám, který by se dal označit za ultrakonzervativní a do značné míry antiintelektuální. Důvody jeho expanze jsou prosté: Wahhabité pocházejí ze Saúdské Arábie a mají ropné peníze, které přes svoje nadace používají na šíření islámu, staví za to mešity, pořádají školení a tak dále. Zjednodušeně by se dalo říct, že se snaží expandovat tak rychle, dokud mají ty ropné peníze, protože ty jim jednou dojdou.

A tam dojde ke kolizi s modernitou, což si nějak budou muset vyřešit sami se sebou. To bude problém, protože zatím se pokrok v náboženských komunitách odehrává v tom smyslu, že ti bohatí si kupují nová zařízení, ale moc jim nerozumí a s jistou lítostí konstatují, že „jsme příliš závislí na elektřině a neumíme žít jako naši předkové“, tedy je v tom silný sentiment po idealizované verzi středověku. 

Usáma Bin Ládin se připravoval na džihád a na to, jak po svém vítězství zavede středověký ráj bez všech těch internetů a elektřin, ale to je hodně extrémní postoj, se kterým prostě nemají šanci uspět. A to si ti chytřejší, jako je korunní princ Salmán uvědomují – a proto chtějí naopak integrovat vývoj AI a svoje hodnoty. 

Důvodů je několik: Za prvé jde o to, že ví, že ropné peníze končí a že hledají náhradu v technologických penězích. Za druhé jde o to, že si uvědomují rizika totální technologické závislosti na Západu i na Východu – a za třetí to, že jim dochází, že taková závislost znamená, že hodnoty AI bude formovat Západ a jeho hodnoty nebo Východ a jeho hodnoty. 

V tomto kontextu je zajímavá přednáška šejka Jasíra Kadího z Masjid Darul Quran, což je americká islámská organizace se sídlem v New Yorku. V ní se věnuje rizikům nastupující AI a také stesku po starších a jednodušších časech, což je zajímavý paradox, protože nejenže dává svoje přednášky na YouTube, ale taky přiznává, že má Teslu s autonomním řízením. Je to opakující se vnitřní rozpor, kdy řada kazatelů zároveň kritizuje technologie, ale přitom si neváhá pořídit to nejlepší a nejdražší. 

V přednášce se věnuje nástupu AI – a přednáší to nepříliš přesně, ale v zásadě vymezuje okruhy toho, co vnímá jako rizika AI. Je to například fakt, že AI může jednou rozhodovat o lidském životě a smrti formou etických voleb, což vnímá jako negativní, protože to není lidské rozhodování. 

Další věc, u které se pozastavuje, je schopnost AI pracovat s rozsáhlými texty, což paradoxně způsobuje, že je schopna hodnotit fatwy podstatně lépe než islámští učenci, což by mohlo „vést k tomu, že bude časem zbytečný a že se budou lidé ptát GPT-imáma na to, „co je halal a co haram“. To je pravda – AI ohrožuje právě zaměstnání, které je založené na memorování textů, ať už jde o právní texty nebo o náboženské texty, které je možné strojově srovnávat, hledat v nich implikace, a dokonce sestavovat rozhodovací grafy.

Další kritika se týká nasazování AI v roli kontroly populace, jako jsou kamerové systémy. To má dva aspekty, jeden se týká bojového použití – první rojovou dronovou inteligenci nepoužili nedávno na Ukrajině, jak nám tvrdila naše média, ale už před několika lety v Gaze. Technologická superiorita Izraele je něco, co vnímají velmi negativně – ale nejsem si jistý, jestli jim dochází, že právě sekulární charakter technologických organizací je to, co jim dovoluje rychlý pohyb vpřed.

Poslední kritika se týká sociálních sítí a toho, že tvoří informační bubliny. Šejk Kadí popisuje vznik bublin poměrně přesně s tím, že konstatuje, že „my všichni máme pozitivní propalestinské zprávy, ale pravičáci a křesťanští radikálové to mají úplně jinak“. Zatím tyto bubliny vznikají z čistě finančních důvodů – AI nám cpe reklamu a produkty, které by se nám mohly líbit, ale diskutuje, co by se mohlo stát, kdyby někdo AI nařídil, ať nám začne podsouvat obsah, který má modulovat naše vnímání světa. 


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama