Výběr počítače na hry — co koupit za 10 a 15 tisíc? | Kapitola 4
Seznam kapitol
Ačkoliv toužíme po výkonném hardwaru, realita je poněkud odlišná a nejprodávanější komponenty jsou ty nejlevnější. Přinášíme proto článek, ve kterém jsme navrhli, sestavili a otestovali levné počítače na hraní her za deset a patnáct tisíc korun včetně daně. Příjemně nás přitom potěšilo, jak dobře se na takových sestavách hraje.
Testovací sestavy
Seznam obou testovacích sestav ukazuje, z jakých komponent jsem oba počítače složil a za jaké ceny. Jak je vidět z celkové sumy, u obou sestav jsem celkovou sumu mírně překonal. Rozhodně to nebylo záměrem, komponenty jsem vybíral přibližně před dvěma týdny. Sepsání článku a především podrobné otestování zabere nějaký čas, mění se kurz koruny a o jedno procento vzrostla hodnota DPH. Takto malý rozdíl by bylo možné snadno vyrovnat třeba volbou menšího 1TB disku.
Metodika testování
K testování obou počítačů jsem zvolil celkem čtrnáct her. Co se týče testovaných rozlišení, počítač za deset tisíc korun jsem testoval v rozlišení 1600 × 900 px, které je typické pro nejlevnější LCD monitory s úhlopříčkou do 20" a cenou okolo dvou tisíc korun. Výkonnější počítač za patnáct tisíc jsem pak testoval ve standardním rozlišení Full HD, cena těchto panelů se už dostala pod hranici tří tisíc korun a panely s rozlišením 1920 × 1080 px jsou tedy dostupné i pro zájemce o takto levné počítače.
Testovací hry
Alan Wake — Hru testuji hraním začátku první mise, kdy jde hlavní hrdina od auta k majáku. Nastavení detailů bylo nejvyšší, vyhlazování hran zapnuto v menu hry.
Anno 2070 — K měření výkon jsem vybral jednu z map v režimu volného stavění, kdy jsem na ostrově postavil základní osadu a následně jsem pomocí programu FRAPS měřil výkon při průletu kamerou nad celým ostrovem.
ArmA II: Operation Arrowhead — Náročné druhé pokračování Army s rozšířením Operation Arrowhead jsem hrál na nejvyšší nastavení detailů včetně vyhlazování hran. Framerate jsem měřil v zabudovaném benchmarku.
Assassin's Creed III — . K měření jsem vybral přístav v Bostonu poté, co do něj připlujete lodí. Výkon jsem pomocí programu Fraps měřil při přibližně minutové procházce po přístavu.
Battlefield 3 — Testoval jsem vlastním hraním druhé mise kampaně, kdy společně s dalšími vojáky bojujete ve městě na blízkém východě. Konkrétně jsem k testování zvolil lokaci, kdy máte za úkol zabít dva teroristy s RPG, kteří se ukrývají na balkóně domu před vámi. Scéna tak byla velmi náročná na výkon s množstvím střelby i výbuchů.
Crysis 2 — Měření probíhalo v první části hry, kde jsem si vybral jednu z náročnějších lokací ve válkou zničeném New Yorku, konkrétně přestřelku v parku. Začal jsem na střeše jedné z okolních budov, skočil do parku, který jsem prošel a postřílel čtyři protivníky. Celá testovací sekvence měla okolo minuty a půl, framerate jsem měřil pomocí programu FRAPS.
F1 2012 — Výkon jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku, kdy počítačem ovládaná formule jede jen okruh hlavního závodu. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné.
Far Cry 3 — K měření jsem vybral úsek, kdy jdete dobýt první kemp. Výkon jsem měřil při rychlém proběhnutí kempu, měřený úsek byl přibližně minutu dlouhý. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps.
Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City — Nejnovější díl Grand Theft Auto jsem testoval pomocí zabudovaného benchmarku na scéně s vrtulníkem v centru města.
Hitman: Absolution — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon při průletu kamery nad zaplněným čínským náměstím. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné.
Max Payne 3 — K měření výkonu jsem zvolil úvod hry s přestřelkami proti mafii v moderním mrakodrapu.
Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 11 s nastavením kvality Very High se zapnutým vyhlazováním hran.
Serious Sam 3 — Výkon jsem měřil hraním části první mise kampaně. Nastavení detailů bylo ultra, framerate měřen pomocí programu FRAPS.
Sleeping Dogs — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon v několika různých typech prostředí při měnícím se počasí i denní době. Dle mých zkušeností se hrou je tento benchmark poměrně přesný a jeho výsledky odpovídají reálnému hraní.