Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — druhý díl

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl | Kapitola 2

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

2. 9. 2011 01:00 51

Seznam kapitol

1. Krach v roce 1983 a herní hardware po něm 2. Arkády a adventury druhé poloviny 80. let 3. Trojrozměrné hry let osmdesátých 4. Nadvláda osobních počítačů začíná 5. Intel i386 přichází
6. id Software vládne (hernímu) světu 7. Další zajímavé hry první poloviny 90. let 8. Počátky plnohodnotného 3D 9. Počítačový hardware první poloviny 90. let 10. Pátá generace herních konzolí

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až k nejnovějšímu Crysis.

Reklama

Knight's Quest: Quest for the Crown (1984)


zdroj: YouTube, Yzzyxz

S pádem cen osobních počítačů nastíněným v minulé kapitole jsou osmdesátá léta obdobím velkého rozvoje hraní na počítačích (hraje se na strojích od Apple, Commodore, IBM, Amiga nebo Sinclair). Společně s tím vznikají i nová herní studia jako například Sierra On-Line. Ta vydává v roce 1984 adventuru Knight's Quest: Quest for the Crown, která se s počtem okolo deseti tisíc prodaných kopií stává jednou z nejrozšířenějších her pro osobní počítače.

Na rozdíl od dobových konzolových arkádových her jsou hry pro osobní počítače spíš zaměřené na hádanky a puzzle, mnoho her je proto ryze textových. První Knight's Quest je výjimkou. Ačkoliv je textu ve hře také spousta a hru ovládáte ručním psaním příkazů, nabízí hra na svou dobu i velmi povedenou grafiku snažící se vzbudit dojem trojrozměrného prostoru.

Super Mario Bros. (1985)


zdroj: YouTube, WarezWins

S tím, jak vzrostl výkon nové herní konzole Nintendo Entertainment System, se logicky zlepšila také vizuální stránka konzolových her. Dobře je to vidět na jedné z nejprodávanějších sérií her Mario. Zatímco Mario Bros. mělo v roce 1983 černé pozadí a grafika byla celkově velmi jednoduchá, u pokračování Super Mario Bros. je vidět značný posun kupředu. Rastrová grafika hry je krásně barevná, modely věcí jsou propracovanější a hra celkově působí podstatně lepším dojmem. Super Mario Bros. byl mimochodem nejlépe se prodávající hrou roku a jeho prodeje překonaly hranici deseti milionů kusů.

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards (1987)


zdroj: YouTube, XenonExplosion

První díl Leisure Suit Larry se do historie zapsal hned z několika důvodů. V první řadě šlo dost možná o vůbec první hru s reálným motivem a dějem. Zatímco příběhy a prostředí ostatních her byly smyšlené a nereálné, příběh Larryho by se klidně mohl odehrát i dnes. Druhým důvodem k oprávněnému zápisu do herní historie je erotický podtext hry, i v tomto ohledu šlo o revoluční hru. No a zapomenout nemohu ani na technologickou stránku. Protože šlo o další z množství her pro osobní počítače od Sierry, je Larry postaven na stejném enginu jako výše zmíněný Knight's Quest. Engine je však vylepšený a pseudo trojrozměrná grafika tak působí opět o něco lépe.

Exile (1988)

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz


zdroj: Wikipedia

Arkádová adventura Exile z roku 1988 sice ve srovnání s prvními 16bitovými pseudo 3D hrami nenabídla oslňující grafiku, do historie se však zapsala něčím jiným. Tím něčím je fyzika. Exile bývá považován za první počítačovou hru s komplexním fyzikálním modelem. Samozřejmě si nepředstavujte nic převratného, v roce 1988 však možnost interakce s ohněm, vodou, tlakovými vlnami, výbuchy či funkčnost pouhé gravitace znamenaly opravdu hodně.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama