Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
Článek Vývoj technologií počítačových her — druhý díl

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

2. 9. 2011 01:00 51

Seznam kapitol

1. Krach v roce 1983 a herní hardware po něm 2. Arkády a adventury druhé poloviny 80. let 3. Trojrozměrné hry let osmdesátých 4. Nadvláda osobních počítačů začíná 5. Intel i386 přichází
6. id Software vládne (hernímu) světu 7. Další zajímavé hry první poloviny 90. let 8. Počátky plnohodnotného 3D 9. Počítačový hardware první poloviny 90. let 10. Pátá generace herních konzolí

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až k nejnovějšímu Crysis.

Reklama
Reklama

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl


Commodore 64 (zdroj: Wikipedia)

Jak jsme si řekli na konci prvního dílu seriálu, v roce 1983 nastala krize herního průmyslu daná přesycením trhu nekvalitními hrami a velkým množstvím jednoúčelových herních konzolí. Ještě před krizí se však začaly prodávat první cenově dostupné domácí počítače, jmenujme Apple II (1977) nebo IBM Personal Computer (1981). Po vypuknutí krize se jejich prodeje ještě zvýšily a doslova na dračku šly nejlevnější 8bitové počítače jako byl Commodore 64 (bodoval v USA) či Sinclair ZX Spectrum (největší prodeje měl v Evropě).

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl


Sinclair ZX Spectrum (zdroj: 8bit-revolution.com)

Důsledkem výše uvedených skutečností bylo, že se nezávislí vývojáři her (kterých však po krizi výrazně ubylo) začali místo na herní konzole soustředit na tvorbu her pro osobní počítače. Na tomto trendu se svezly vydavatelské společnosti tvořící hry pro široké spektrum platforem, jako například roku 1982 založená Electronic Arts či Activision založená bývalými zaměstnanci gigantu Atari.

Zajímavý byl také způsob šíření počítačových her. Prodej na cartridgích či dalších typech médií skrz obchody anebo poštu pravděpodobně nepřekvapí, přepisování zdrojových kódů z časopisů a knih však možná ano.

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl


Nintendo Entertainment System (zdroj: Wikipedia)

I přesto, že k herním konzolím jako takovým panovala po roce 1983 velká nedůvěra (zejména v Severní Americe, kde byla krize nejtvrdší), rozhodlo se Nintendo v jejich výrobě pokračovat. Vytvořilo konzoli Famicom (Family Computer), která společnost s více než šedesáti miliony prodaných kusů proslavila. V Japonsku se Famicom začal prodávat už v roce 1983, na americký trh však konzole dorazila až v roce 1985 a na evropský ještě o rok později. Na těchto trzích se konzole navíc nejmenovala Famicom, nýbrž Nintendo Entertainment System, a pro konzoli se vžilo krátké označení NES.

Stejně jako druhá generace konzolí je i ta třetí postavena na 8bitových procesorech. V případě NES to byl čip Ricoh 2A03 s frekvencí 1,76 MHz. Hry pro NES se distribuovaly na ROM cartridgích.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning