Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — druhý díl

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl | Kapitola 4

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

2. 9. 2011 01:00 51

Seznam kapitol

1. Krach v roce 1983 a herní hardware po něm 2. Arkády a adventury druhé poloviny 80. let 3. Trojrozměrné hry let osmdesátých 4. Nadvláda osobních počítačů začíná 5. Intel i386 přichází
6. id Software vládne (hernímu) světu 7. Další zajímavé hry první poloviny 90. let 8. Počátky plnohodnotného 3D 9. Počítačový hardware první poloviny 90. let 10. Pátá generace herních konzolí

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až k nejnovějšímu Crysis.

Reklama
Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Nintendo Entertainment System (zdroj: Wikipedia)

Zatímco v počátcích hraní elektronických her se hrálo na velkých herních automatech v barech, případně měli movitější hráči jednu z prvních herních konzolí doma, během osmdesátých let se situace zásadním způsobem obrací a do popředí se dostávají osobní počítače. Do roku 1983 je tento trend spíše pomalý a prim hrají velké herní automaty společně s druhou generací konzolí. Po vypuknutí krize však oba tyto trhy upadají, vývojáři se soustředí na hry pro počítače a ačkoliv slavilo Nintendo se svou novou konzolí Entertainment system velké úspěchy (a NES se stal nejprodávanější 8bitovou herní konzolí vůbec), herní konzole to na původní neotřesitelné pozice nevrátilo.

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Apple II (zdroj: oldcomputers.net)

Během první poloviny 80. let měli tvůrci her pro osobní počítače kvůli jejich nízkému výkonu značně svázané ruce (což však platilo i pro herní konzole). Veškerá výpočetní technika byla v této době 8biová a výkon byl zoufale nízký. Kupříkladu počítač Apple II měl procesor MOS 6502 s frekvencí 1 MHz, 4 kB operační paměti a data se ukládala na magnetofonové pásky či diskety jen s minimální kapacitou. Lépe na tom nebyl ani levný počítač ZX Spectrum od Sinclairu (procesor Zilog T80 s 3,5 MHz a 16-128 kB paměti) nebo Commodore 64 s procesorem MOS 6510 1 MHz, 64 kB RAM a 20 kB ROM.

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Commodore Amiga 1000 (zdroj: oldcomputers.net)

V roce 1985 se situace mění ve prospěch osobních počítačů. V Americe se teprve spouští prodej 8bitové konzole NES od Nintenda (v Evropě byl prodej zahájen ještě o rok později), zatímco Atari a Commodore přicházejí se svými prvními 16bitovými počítači. V případě Atari jde o model ST s procesorem Motorola řady 68000 s frekvencí 8 MHz a výš a pamětí s kapacitou od 512 kB do 4 MB. Commodore zase uvádí na trh zbrusu novou řadu počítačů Amiga a první model 1000 má stejný procesor jako Atari ST (frekvence je nastavena na 7 MHz), paměť má až 8 MB a grafický čip podporuje rozlišení až 640 × 256 px.

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Atari ST (zdroj: Wikipedia)

Ve srovnání s konzolí NES vybavené 8bitovým procesorem Ricoh 2A03 s frekvencí 1,76 MHz je zřejmé, že se úsilí tvůrců her začíná zaměřovat na osobní počítače, které nabízí podstatně vyšší výkon (jehož nedostatek byl pro složitější hry nejvíc limitující).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama