Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — druhý díl

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl | Kapitola 9

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

2. 9. 2011 01:00 51

Seznam kapitol

1. Krach v roce 1983 a herní hardware po něm 2. Arkády a adventury druhé poloviny 80. let 3. Trojrozměrné hry let osmdesátých 4. Nadvláda osobních počítačů začíná 5. Intel i386 přichází
6. id Software vládne (hernímu) světu 7. Další zajímavé hry první poloviny 90. let 8. Počátky plnohodnotného 3D 9. Počítačový hardware první poloviny 90. let 10. Pátá generace herních konzolí

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až k nejnovějšímu Crysis.

Reklama
Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz


jádro procesoru Intel 80486DX2 (zdroj: Wikipedia)

První polovina 90. let se nese ve znamení rychlého vývoje počítačů. Po prvním rozšířeném 32bitovém procesoru 80386 vydává v roce 1989 novou generaci 80486. „Čtyřiosmšestka“ dosahuje frekvencí až 100 MHz (poslední modely vydané okolo roku 1994, první měly „jen“ okolo 20-30 MHz) a výkon procesorů rychle roste.

Ani to ale není strop a v roce 1993 přichází Intel s novou generací procesorů P5, která se jmenuje jednoduše Pentium. Pentia mají frekvence ještě vyšší a vyrábějí se s frekvencemi od 60 (původní model uvedený v roce 1993) do 233 MHz. Ještě později (1997) přichází druhá generace Pentium II, jejíž frekvence rostou až na 450 MHz.

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz


dvojice EDO RAM modulů s celkovou kapacitou 32 MB

Podobně jako výkon procesorů roste také kapacita operačních pamětí. Zatímco v 80. letech se kapacita pamětí udává v kilobytech, v 90. letech se přechází na megabyty. Levné počítače první poloviny 90. let měly většinou jednotky MB operační paměti, dražší stroje 16-32 MB RAM a v polovině 90. let se začaly objevovat domácí počítače i se 64 MB paměti.

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Seagate Barracuda ATA II s kapacitou 10,2 GB (zdroj: esaitech.com)

Stejně jako roste kapacita operačních pamětí, zvětšuje se i prostor k trvalému uložení dat. 3,5" diskety jsou stále nejrozšířenějším úložištěm dat při jejich přenášení, vzhledem k nízké kapacitě je ale začínají nahrazovat ZIP mechaniky a CD. Rychle roste i kapacita pevných disků. Jejich plotny se už natrvalo zmenšují na 3,5" a kapacita roste ze stovek MB na jednotky a později i desítky GB.

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz


3dfx Voodoo Rush (zdroj: pcgameshardware.com)

První polovina 90. let je ve znamení pseudo 3D her od id Software. Ty pochopitelně nevyžadují 3D akceleraci a grafiku počítaly procesory. S příchodem prvních plnohodnotných trojrozměrných her jako byl v roce 1996 Quake, o rok později Quake II a po něm Unreal, se však začíná rozvíjet trh s 3D akcelerátory, které grafiku počítají rychleji a kvalitněji než procesory (softwarový rendering).

Na tomto trhu hraje prim společnost 3dfx, která pro hry vymýšlí své vlastní grafické rozhraní Glide (vedle open source OpenGL a standardu DirectX od Microsoftu, který v prvních verzích nebyl příliš oblíbený). To se vzhledem ke svým možnostem vývojářům líbí a mnoho her proto kromě softwarového renderování podporuje právě Glide. 3dfx díky tomu získává vedoucí pozici na trhu a prodeje grafických karet jsou vysoké. Patří mezi ně zejména Voodoo Rush uvedená v roce 1997, která obsahuje grafický čip z původního Voodoo, kromě něj ale nese i 2D akcelerátor, který původní Voodoo neměla.

Vývoj technologií počítačových her — druhý díl
i Zdroj: PCTuning.cz


S3 Virge 2 MB v provedení od Diamond

3dfx nebyl jedinou společností na trhu a zatímco dnes působí v oblasti grafických karet dva hlavní hráči (nVidia a AMD), v druhé polovině 90. let se na trhu pohybovalo velké množství společností. Poměrně slušně si v segmentu s levnými kartami vedla společnost S3, která v roce 1995 uvedla povedený 2D/3D akcelerátor Virge.

Dalšími hráči na trhu jsou například nVidia se svou vůbec první grafickou kartou Diamond Edge 3D (čip NV1, rok 1995), ATI nabízí 3D Rage I (1996) a později vstupuje na trh 3D akcelerátorů i Matrox s kartou Productiva G100 (1998).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama