Vývoj technologií počítačových her — třetí díl | Kapitola 7
Seznam kapitol
Na konci minulého dílu jsme se podívali na první plnohodnotné trojrozměrné počítačové hry, které odstartovaly novou éru hraní. Současně jsme si ukázali první 3D grafické akcelerátory, díky kterým hry vypadaly podstatně lépe a běžely daleko rychleji než při softwarovém renderingu, kdy měl všechno na bedrech procesor.
Soldier of Fortune (2000)
zdroj: YouTube, MG5319
Od dobového hardwaru se vraťme zpět k počítačovým hrám a podívejme se, jaké hry přinesl počátek nového tisíciletí. Mezi často vzpomínané tituly patří bezesporu Soldier of Fortune a jeho o dva roky mladší pokračování Double Helix. Obě hry byly ve své době postavené na starších enginech (id Tech 2 u Soldier of Fortune, id Tech 3 u Double Helix), přesto však nabídly vynikající vizuální stránku, která patřila k naprosté špičce (zejména u Double Helix).
Důvod, proč se obě hry nesmazatelně zapsaly do historie, je však jiný. Kromě vlastního herního jádra totiž tvůrci z Raven Software naprogramovali pro Soldier of Fortune speciální pomocný engine Ghoul, který se staral o chování protivníků po zásahu. Hry tak obsahovaly opravdu velkou míru násilí a třeba s brokovnicí jste mohli nepřátele doslova krájet.
Max Payne (2001)
zdroj: YouTube, IMMORTALONE19
Podobně přínosný jako Soldier of Fortune byl také první Max Payne. I u něj jsme obdivovali nádhernou grafiku, tentokrát v pravém slova smyslu. Vynikající byla zejména práce enginu se světlem, vysoké rozlišení textur či výborné animace. Velmi výstižně zhodnotil situaci magazín IGN slovy „Max Payne sets the new graphical standard.“
Serious Sam: The Second Encounter (2002)
zdroj: YouTube, GTAmissions
Druhé pokračování bláznivého Serious Sama by na jednu stranu mohlo chybět, na druhou stranu jej vynechat nemohu. Ačkoliv hra nepřinesla nic vyloženě revolučního a grafika byla podobná jako u prvního dílu, její celkové podání bylo jednoduše vynikající: variabilní a barevné prostředí, velké množství detailů, vysoké rozlišení textur i kvalita modelů, dobrá práce s efekty... vše bylo na špičkové úrovni a výborná grafika jednoznačně patřila k přednostem hry.
Mafia (2002)
zdroj: YouTube, metalbed
Zatímco Grand Theft Auto III kralovalo na Playstationu 2 a hráči obdivovali propracované trojrozměrné město, v porovnání s ostatními soudobými PC hrami grafika zase tak výborná nebyla. To však rozhodně neplatí o druhé městské akci onoho léta, kterou není nic menšího než Mafia od českého studia Illusion Softworks (dnes 2K Czech). Na rozdíl od třetího GTA bylo město podstatně víc detailnější, grafika uhlazenější a byť chybělo dynamicky se měnící počasí i denní doba, oba efekty byly zpracované podstatně lépe. No a pak ty animace... zejména detailnost a mimika obličejů byly ve své době něco nevídaného. Osobně si i dnes Mafii rád zahraji a obdivuji krásy města. Illusion Softworks se podařilo vytvořit nadčasovou grafiku, která stárne jen pomalu.