Vývoj technologií počítačových her — třetí díl
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — třetí díl

Vývoj technologií počítačových her — třetí díl | Kapitola 8

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

9. 9. 2011 03:00 46

Seznam kapitol

1. Akční pecky konce 90. let 2. Další trojrozměrné hry konce 90. let 3. Pseudo 3D stále žije 4. Počítače konce 90. let 5. Boj na trhu s grafikami v roce 1998
6. Šestá generace herních konzolí 7. Střílečky z let 2000-2002 8. RPG i RTS se přesunují do 3D 9. Vrcholné období 2.5D a kombinace s 3D

Na konci minulého dílu jsme se podívali na první plnohodnotné trojrozměrné počítačové hry, které odstartovaly novou éru hraní. Současně jsme si ukázali první 3D grafické akcelerátory, díky kterým hry vypadaly podstatně lépe a běžely daleko rychleji než při softwarovém renderingu, kdy měl všechno na bedrech procesor.

Reklama

Black & White (2001)


zdroj: YouTube, AndyzUtube

V minulých kapitolách jsem sice zmínil některé trojrozměrné hry jiného žánru než střílečky a závodní hry (například Sacrifice), žánr strategií i RPG však stále zůstával věrný izometrické pseudo 3D grafice (Starcraft, SimCity 3000, Planescape: Torment, Diablo a další). S příchodem třetího tisíciletí se to mění a i tyto hry se pomalu přesunují do třetího rozměru. Krásným příkladem je například „hra na bohy“ Black & White. Zatímco dnes už je poměrně běžné, že ve strategiích zoomujeme z globálního pohledu přes celou mapu až do tváří jednotlivých postav, v roce 2001 to bylo něco nevídaného a grafika byla jednoduše parádní. Na pomoc si opět vezmu citát z recenze IGN, který dal grafickému hodnocení hry hodnocení 10/10, které magazín uděluje naprosto výjimečně „State of the art technology combined with a high level of detail make Black & White a visual masterpiece.“

Aquanox (2001)


zdroj: YouTube, TrinstanZomer

Do dějin počítačové grafiky se nezvratně zapsal také ponorkový simulátor Aquanox. Po herní stránce nešlo (na rozdíl od velké většiny ostatních zmiňovaných her) o žádnou pecku, to však rozhodně nelze říct o grafice. Hra používala ty nejmodernější efekty a například ze slunečních paprsků prodírajících se masami vody se hráčům tajil dech, o realistických stínech nemluvě. Například v dobové recenzi českého magazínu shrnul vizuální stránku Aquanoxu autor stručně a výstižně: „Grafika je jedním slovem skvostná, za ní si autoři zaslouží potlesk.“

The Elder Scrolls III: Morrowind (2002)


zdroj: YouTube, TheSabu08

Aquanox nepochybně posunul technologickou stránku her o kus kupředu, což o třetím dílu série The Elder Scrolls s podtitulem Morrowind neplatí. I tak ale na hru nemůžeme zapomenout, protože šlo o jedno z prvních plnohodnotných trojrozměrných RPG, které třeba vedle Diablo II vypadalo opravdu výborně. Recenzenti si vychvalovali zejména množství detailů celého světla a výborné animace.

Warcraft III: The Reign of Chaos (2002)


zdroj: YouTube, KojinSlayer

Třetí Warcraft se stal první trojrozměrnou hrou od Blizzard Entertainment a jednou z prvních plně trojrozměrných strategií vůbec. V první chvíli hráče překvapila ostře řezaná grafika celé hry, v průběhu let se však ukázalo, že volba velmi specifického vizuálního podání byla trefou do černého. Zatímco u většiny starších her dnes slabší grafika bije do očí, Warcraft III je krásný i po letech. Svědčí o tom i fakt, že stejný styl grafiky používá i nejpopulárnější MMORPG World of Warcraft.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama