Vývoj technologií počítačových her — třetí díl | Kapitola 4
Seznam kapitol
Na konci minulého dílu jsme se podívali na první plnohodnotné trojrozměrné počítačové hry, které odstartovaly novou éru hraní. Současně jsme si ukázali první 3D grafické akcelerátory, díky kterým hry vypadaly podstatně lépe a běžely daleko rychleji než při softwarovém renderingu, kdy měl všechno na bedrech procesor.
Intel Pentium III
Vývoj počítačových her jde v ruku v ruce s pokrokem v oblasti počítačového hardwaru. Pojďme se tedy podívat, na čem se na konci 90. let hrálo. V roce 1997 uvádí Intel druhou generaci procesoru Pentium, která má 7,5 milionu tranzistorů a nejvýkonnější procesory dosahují frekvencí až 450 MHz. Ani to však společnosti nestačí a v roce 1999 přichází již třetí generace Pentií, se kterou tah na dosažení co možná nejvyšších frekvencí pokračuje. Nejnižší modely začínají na 400 MHz a frekvence jde rychle vzhůru, takže na konci milénia Intel sériově vyrábí první procesor o frekvenci magického 1 GHz.
Operační paměť Kingston SDRAM 64 MB 100 MHz
Pravidelně roste také kapacita operačních pamětí. Zatímco v první polovině 90. let je standardem 16 a luxusem 32 MB operační paměti, v průběhu let se běžnými stává 64 MB RAM. Na přelomu tisíciletí pak tento trend pokračuje a nové počítače mají od 128 (levné) do 256 (dražší) MB operační paměti. Mění se samozřejmě také generace pamětí a místo EDO RAM jsou nejrozšířenější moduly SDRAM známé také jako SDR (předchůdce dnešních DDR).
Pevný disk Maxtor 5T010H1 s kapacitou 10 GB (rozhraní ATA)
Zvyšuje se také kapacita trvalých úložišť dat. Kapacita pevných disků roste z jednotek gigabytů na desítky a mění se i způsob přenosu dat z jednoho místa na druhé. Diskety se pomalu stávají minulostí, data se přenášejí na CD nosičích a pokud jste měli dostatek financí, bylo možné mít na úplném konci 90. let i DVD mechaniku.
15" až 17" CRT monitor s rozlišením 800 × 600 či 1024 × 768 px — typická kombinace konce 90. let
Zatímco dnes většinou hrajeme na 24" LCD panelech s Full HD rozlišením, na konci 90. let situace ani zdaleka tak růžová nebyla. Technologie LCD čekala na svůj velký příchod a světu kralovaly CRT monitory s poměrně malou úhlopříčkou, drtivá většina uživatelů doma měla 15" či 17" monitor. Také rozlišení bylo podstatně nižší a maximem bylo většinou 1024 × 768 px.