Wasteland 2: návrat RPG, které dalo vzniknout Falloutu | Kapitola 3
Seznam kapitol
„Prehistorický“ Wasteland je předchůdcem celé řady postapokalyptických izometrických RPG včetně Falloutu. Kickstarterovská kampaň jeho pokračování – Wasteland 2 – slibovala návrat krále. Co všechno Wasteland 2, nabízí, jaké má největší přednosti, ale i co vás naopak bude trápit, si prozradíme v podrobné recenzi.
Stejně jako v původním Wastelandu je příběh Wasteland 2 o frakcích a o světě, ve kterém se hra odehrává, nikoliv o jednom jediném hrdinovi. Díky tomu vám hra dává do ruky hned čtyřčlennou družinu, kterou dále můžete rozšiřovat o nové členy, co o naverbování do vaší party projeví zájem (tyto členy samozřejmě můžete také ztrácet a to tím, že uděláte něco proti přesvědčení této postavy, nebo tím, že splníte úkol, kvůli kterému se k vám postava přidala). Tím se Wasteland 2 odlišuje od naprosté většiny současných her a odkazuje na zašlé slávy klasických izometrických RPG.
Základní členy své družiny můžete vybrat z několika málo předpřipravených postav, nebo si je vytvořit sami. Editor je, snad kromě vzhledu postavy, velice rozsáhlý, mnohem rozsáhlejší než u her tohoto typu bývá obvyklé. Tak se vám může docela v klidu stát, že si vytvoříte družinu a po několika odehraných hodinách zjistíte, že je vám celkem k ničemu, a že hru budete muset začít s družinou jinou, tedy alespoň pokud hrajete na vyšší než střední obtížnost (k dispozici je i obtížnost pro nováčky, která je opravdu benevolentní, takže si hru budou moci užít i žánrem nepolíbení hráči).
Při vývoji postavy udělujete vedle klasických atributů (koordinace, štěstí, nebojácnost, povědomí, síla, rychlost, inteligence a charisma) bodíky také do speciálních dovedností, jako je umění ovládat pistole, samopaly, odstřelovačky, bodné či sečné zbraně, dále umění mluvit se zvířaty, ovládat počítače, léčit a zachraňovat kolegy, zneškodňovat alarmy, otevírat sejfy, vést lidi, opravovat toustovače (poměrně ultimátní dovednost) a kopec dalších věcí.
Jelikož bodíků je málo, budete se muset hodně co rozmýšlet, jaké vlastnosti a dovednosti pro vás jsou důležité a na jak vysoké úrovni je navíc potřebujete umět, což hře opět propůjčuje příjemným staromilský feeling. Tento pocit pak setrvává i při rozdělování bodů při levelování, kdy s každou novou úrovní dostanete tři body k rozdělení mezi speciální vlastnosti a dovednosti a jednou za čas jste odměněni ještě bonusovým bodem pro rozdělení k základním atributům. Svědomití hráči tak při rozdělování bodů stráví podstatné množství času, ti méně svědomití pak budou muset doufat, že se jim jejich nerozvážnost po čase nevymstí.