Zase se to pokazilo? Je na čase zbavit se elektroaušusu!
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Zase se to pokazilo? Je na čase zbavit se elektroaušusu!

Zase se to pokazilo? Je na čase zbavit se elektroaušusu! | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

4. 4. 2014 11:00 34

Seznam kapitol

1. Byznys je byznys... 2. Staré zahoďte, pořídíte lepší! 3. Kupte to... a „spotřebujte“ 4. Věčná baterie
5. Výroba aušusů, hnací motor pokroku! 6. Po nás potopa 7. Centík k centíku, a milion je v kapse

Dělají vám neopravitelné spotřebiče radost? Líbí se vám nerozebíratelná zařízení? Těšíte se z toho, že místo snadné výměny dílu za pár korun či stovek musíte kupovat zcela novou věc? Věříte kecům o krátké morální životnosti, kvůli které nemá smysl dělat věci poctivěji? Myslíte, že jen díky tomu je to levnější? Mělo by se s tím začít něco dělat!

Reklama

Designová škola Commodore je už celkem na hraně a blíží se aušusovitosti. Sinclair se snažil vše navrhnout minimalisticky, až mu z toho nakonec občas vyšlo paradoxně něco hodně složitého a nespolehlivého. Jeho přístup ale má v sobě stále prvky kutilství. Tramielova velkovýroba ukusovala kvalitu z existujících produktů tak, aby to ještě fungovalo, záruku to přežilo, ale výrobně to bylo opravdu co nejlevnější. Kdo s Tramielem v tomto směru nesouhlasil, obvykle zažil instantního padáka. Poté, co přešel do Atari, se aušusovitost přesunula spolu s ním i tam. Někteří manažeři prostě rádi šetří a dělají věci tak, aby se potom daly výnosně servisovat, případně je bylo nutné kompletně nahradit. A „cost reduction“ je stále zlatým teletem na ekonomických školách.

Jack Tramiel a Commodore zdroj: ilblogdigianni.altervista.org
i Zdroj: PCTuning.cz
Jack Tramiel a Commodore zdroj: ilblogdigianni.altervista.org

Dnes narazíme i na podstatně drsnější příklady produkce aušusu. Asi nejkřiklavějším a těžko uvěřitelným případem je čerstvě se provalivší malér se zámkem od startéru aut vyráběných firmou General Motors. Jde o to, že se zjistilo, že pokud se klíč v zámku zatíží (například jinými klíči na svazku), může se za jízdy vypnout motor, posilovače řízení a brzdění a mezi jiným například i airbagy.

Výměna jednoho zámku by přišla na dolar, ale problém se týkal velkého množství aut vyráběných od roku 2001, takže by to přišlo asi na tři miliony USD. Management tedy usoudil, že levnější bude o problému nemluvit a nezávislé studie zamést pod koberec, což vedlo k celé řadě nehod. Během nich zemřelo alespoň 12 lidí, podle studie Center for Auto Safety ale může jí až o 303 lidí.

Výměny zámků začaly teprve letos v únoru, ačkoliv o problému výrobce ví už od roku 2001. Bylo staženo už 1,6 milionu aut k výměně, jenomže je jasné, že dojde na odškodnění rodin obětí, které může vyjít až na miliardu dolarů. Logika managementu, který ušetří tři miliony, aby nakonec prodělal více než miliardu a poškodil jméno společnosti velkou morální újmou, je neskutečná.

Nicméně její mechanismus vysvětluje Jehlanovlasý šéf z Dilberta, konkrétně v dílu televizního seriálu „Y2K“, když Dilbert ke svému zděšení zjistí, že se blíží rok 2000, ale všechny nové systémy jsou připojené k nesmírně starému a nikdy neupgradovanému mainframu Black Betty: „Jo... Black Betty... ten server... jo, páni. Uvažovali jsme o jeho výměně už před lety, ale pak jsme si řekli: Proč prostě nepřipojit pár nových systémů na ten starý? Propojíme to nějakým tím přestárlým koaxiálem a kilometry nečitelného spaghetti kódu. Šlo o manažerské rozhodnutí. Rozhodli jsme se, že krátkodobě ušetříme nějaké peníze a tím problémem ať se zabývá někdo v budoucnosti, až budeme my, manažeři, pracovat dávno v jiných společnostech.“

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama