Batman Arkham Asylum — pořádná akce s PhysX | Kapitola 10
Seznam kapitol
Počítačové hry na motivy slavných sérií většinou bývají nic moc. Nový Batman je v tomto zásadní výjimkou a z recenzí si většinou odnáší velmi vysoká hodnocení. Průměr hry na Metacritics je dokonce přes 90 %!. Jaká je však technická stránka této hry a jak se tvůrci poprali s implementací GPU verze fyzikálního enginu PhysX od Nvidie?
![Batman Arkham Asylum — pořádná akce s PhysX](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/luavl7j4uw43krs60d4b0edad9ab597345041.jpg)
Nový Batman Arkham Asylum je z technologického hlediska značně kontroverzní hrou, ale vezměme to postupně. Nejprve se krátce zaměřím na herní stránku hry. Můžete si o NVIDIA PhysX myslet cokoliv, ale mějte na paměti, že Batman Arkham Asylum je v první řadě špičkovou počítačovou hrou. Ne nadarmo má na Metacritics průměrné hodnocení 92 (pro srovnání Half-Life 1 i 2 má 96), což už něco znamená. I mne hra chytla a strávil jsem u ní několik hodin, což se mi stalo naposled před rokem u GTA IV a že hru podporuje NVIDIA? Nejspíš si hoši umějí vybrat ty "správné tituly", tohle byl rozhodně dobrý tah, ze kterého bude společnost dlouho těžit.
No a teď k samotné technické stránce, vezmu to trochu netradičně. Pokud jste majitelem některé GeForce GTX karty, budete si chrochtat blahem. Hra vám pojede bez jediného kousnutí na nejvyšší detaily včetně vyhlazování hran i PhysX, prostě paráda. Trochu horší situaci budou mít majitelé starších GeForce založených na jádře G92b. Pokud vám stačí hraní bez vyhlazování hran, ani vy nemáte problém. V 1920 × 1200 px bez AA jede hra s PhysX High na GeForce 9600 GT v průměru 24 snímků za sekundu. Běda však, pokud zapnete vyhlazování hran a máte kartu s 512 MB paměti, kterých je v řadě 9000 většina. Batman chce pro AA a PhysX dohromady paměti víc a vy máte smůlu.
"Nejhůř" jsou na tom samozřejmě majitelé karet ATI Radeon. Prvním problémem je absence podpory vyhlazování hran, druhým pak samozřejmě PhysX. Na řešení s druhou kartou pro PhysX musíte zapomenout, takže co dělat? Nejjednodušší je samozřejmě hrát bez zapnuté fyziky, pak hra jede i na Radeonu HD 4670. Pokud si však chcete fyziku užít, budete potřebovat silný procesor. S Core i7 máte reálnou šanci zahrát si s PhysX na Normal, v případě běžných Core 2 Duo/Quad či Phenom II procesorů budete potřebovat opravdu silně přetaktovaný kousek. Na fyziku na High však zapomeňte, snad jedině kdybyste někde sehnali starou Ageia kartu, což však bude velmi obtížné.
![Batman Arkham Asylum — pořádná akce s PhysX](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/k75refjju9jqi0y60d4b0ee4c1ea555477359.jpg)
Celkově je po technické stránce nový Batman hodně kontroverzní hrou a už teď je mi jasné, že se v diskusi pod článkem strhne boj o tom, jak NVIDIA ničí herní průmysl a jak si kvůli tomu polovina z vás Batmana z trucu nezahraje. Nebudu proto dnes posuzovat, zda Batman je či není dobře optimalizovanou hrou, to si každý rozmyslete sami, všechny grafy máte k dispozici.
Na závěr pouze dodám, že nový Batman nabízí "kromě skvělého herního požitku" i nejvyspělejší fyziku, kterou jsem kdy v počítačové hře viděl. Jen je velká škoda, že fyziku ve hře nelze pořádně využít (přinejmenším jsem na takové místo zatím nenarazil) a ze hry se tak nestane milník alá Half-Life 2. A že bude hru ve svých prezentacích hojně propagovat NVIDIA, což ji zdejší ATI fans neodpustí? Aby také ne, tentokrát k tomu má více než oprávněné důvody.
Poděkování
Děkujeme partnerům Acer, Asus, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.