Batman Arkham Asylum — pořádná akce s PhysX
Článek Batman Arkham Asylum — pořádná akce s PhysX

Batman Arkham Asylum — pořádná akce s PhysX

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

22. 9. 2009 03:00 60

Seznam kapitol

1. Unreal Engine 3 + NVIDIA PhysX 2. Nároky hry, testovací sestava, metodika 3. Výsledky grafických s vypnutým PhysX (bez i s AA) 4. Výsledky grafických s PhysX Normal (bez i s AA) 5. Výsledky grafických s PhysX High (bez i s AA)
6. Vliv procesoru na hru (NVIDIA GeForce) 7. Vliv procesoru na hru (ATI Radeon) 8. Vliv nastavení na hru I 9. Vliv nastavení na hru II 10. Závěr

Počítačové hry na motivy slavných sérií většinou bývají nic moc. Nový Batman je v tomto zásadní výjimkou a z recenzí si většinou odnáší velmi vysoká hodnocení. Průměr hry na Metacritics je dokonce přes 90 %!. Jaká je však technická stránka této hry a jak se tvůrci poprali s implementací GPU verze fyzikálního enginu PhysX od Nvidie?

Reklama
Reklama
Batman Arkham Asylum — pořádná akce s PhysX

Nový Batman Arkham Asylum je z technologického hlediska značně kontroverzní hrou, ale vezměme to postupně. Nejprve se krátce zaměřím na herní stránku hry. Můžete si o NVIDIA PhysX myslet cokoliv, ale mějte  na paměti, že Batman Arkham Asylum je v první řadě špičkovou počítačovou hrou. Ne nadarmo má na Metacritics průměrné hodnocení 92 (pro srovnání Half-Life 1 i 2 má 96), což už něco znamená. I mne hra chytla a strávil jsem u ní několik hodin, což se mi stalo naposled před rokem u GTA IV a že hru podporuje NVIDIA? Nejspíš si hoši umějí vybrat ty "správné tituly", tohle byl rozhodně dobrý tah, ze kterého bude společnost dlouho těžit.

No a teď k samotné technické stránce, vezmu to trochu netradičně. Pokud jste majitelem některé GeForce GTX karty, budete si chrochtat blahem. Hra vám pojede bez jediného kousnutí na nejvyšší detaily včetně vyhlazování hran i PhysX, prostě paráda. Trochu horší situaci budou mít majitelé starších GeForce založených na jádře G92b. Pokud vám stačí hraní bez vyhlazování hran, ani vy nemáte problém. V 1920 × 1200 px bez AA jede hra s PhysX High na GeForce 9600 GT v průměru 24 snímků za sekundu. Běda však, pokud zapnete vyhlazování hran a máte kartu s 512 MB paměti, kterých je v řadě 9000 většina. Batman chce pro AA a PhysX dohromady paměti víc a vy máte smůlu.

"Nejhůř" jsou na tom samozřejmě majitelé karet ATI Radeon. Prvním problémem je absence podpory vyhlazování hran, druhým pak samozřejmě PhysX. Na řešení s druhou kartou pro PhysX musíte zapomenout, takže co dělat? Nejjednodušší je samozřejmě hrát bez zapnuté fyziky, pak hra jede i na Radeonu HD 4670. Pokud si však chcete fyziku užít, budete potřebovat silný procesor. S Core i7 máte reálnou šanci zahrát si s PhysX na Normal, v případě běžných Core 2 Duo/Quad či Phenom II procesorů budete potřebovat opravdu silně přetaktovaný kousek. Na fyziku na High však zapomeňte, snad jedině kdybyste někde sehnali starou Ageia kartu, což však bude velmi obtížné.

Batman Arkham Asylum — pořádná akce s PhysX

Celkově je po technické stránce nový Batman hodně kontroverzní hrou a už teď je mi jasné, že se v diskusi pod článkem strhne boj o tom, jak NVIDIA ničí herní průmysl a jak si kvůli tomu polovina z vás Batmana z trucu nezahraje. Nebudu proto dnes posuzovat, zda Batman je či není dobře optimalizovanou hrou, to si každý rozmyslete sami, všechny grafy máte k dispozici.

Na závěr pouze dodám, že nový Batman nabízí "kromě skvělého herního požitku" i nejvyspělejší fyziku, kterou jsem kdy v počítačové hře viděl. Jen je velká škoda, že fyziku ve hře nelze pořádně využít (přinejmenším jsem na takové místo zatím nenarazil) a ze hry se tak nestane milník alá Half-Life 2. A že bude hru ve svých prezentacích hojně propagovat NVIDIA, což ji zdejší ATI fans neodpustí? Aby také ne, tentokrát k tomu má více než oprávněné důvody.

Poděkování

Děkujeme partnerům Acer, Asus, Gigabyte, Intel a MSI, kteří zapůjčili další vybavení na testy.

   

Předchozí
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning