Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010

Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010 | Kapitola 10

Z. Obermaier

Z. Obermaier

28. 12. 2009 03:00 33

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Procesory Intel 3. Procesory AMD 4. Procesory VIA a Tegra 2 5. Grafické karty - ATI Radeony 6. Grafické karty - NVIDIA a Intel
7. Základní desky a čipsety Intel 8. Desky a čipsety pro AMD 9. Herní novinky 10. Herní technologie 11. Závěr

Konec roku se blíží a za pár dní na dveře zaklepe kulatý letopočet 2010. Na konci roku se spíše hodí předešlý rok zpětně hodnotit, sečíst úspěchy a neúspěchy. My si ale bilanci roku 2009 necháme na pozdější, tradiční článek. V tom dnešním se podíváme na budoucnost IT technologií a novinky jež náš příští rok s velkou pravděpodobností čekají.

Reklama
Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010
i Zdroj: PCTuning.cz

Začněme DirectX 11 jako nejaktuálnějším API těchto dnů, aktuálnost je sice spíše teoretická, na významu bude ale jen nabývat. Na obrázku vidíme hry využívající DX11 nyní a nadcházející tituly. Pokud zhodnotíme ve třech dostupných hrách implementaci DX11 je to celkem bída, ovšem jde o první posly nového API tak jim to promineme. Zamysleme se krátce nad DX11 z pohledu DX10 a současné situace na trhu. Pokud se nepletu, DX10 je s námi už dva roky a za celý ten čas se na trhu objevilo jen několik her s tímto rozšířením, podle Wikipedie jich je zatím asi 25.

Jen v několika z nich mělo nastavení DX10 vliv na vizuální stránku, kterou bylo možné zaznamenat okem. Dopad byl spíše negativní na výkon grafik, vizuálně se ale téměř nic proti DX9 neměnilo. Dodnes si vzpomínám na nekonečné souboje uživatelů u hry Bioshock při zkoumání screeshotů z DX9 a DX10 a ta tvrzení "voda je v DX10 lepší". Vývojáři časem sami potvrdili, že tomu tak nebylo a skeptici měli opět pravdu. Rozhraní DX10 ve hrách se zkrátka neprosadilo a nepřineslo nic podstatného navíc, o DirectX 10.1 ani nemluvě. Bude to s DirectX 11 to samé? -No nemusí tomu tak být.

Za pár týdnů budou mít oba výrobci grafických čipů na trhu DirectX 11 hardware, stačí to ovšem k tomu aby vývojáři začali dělat DX11 hry? Bohužel ne. Stejně jako je nikdo nedonutil vytvářet primárně DX10 (DX10.1) tituly, tak to dopadne i s DX11. Hlavním pilířem při vývoji her jsou totiž konzole a málokterá PC hra dnes vzniká jako uniplatformní. Téměř všechny hry vznikají pro konzole a na PC se až poté portují, což je zažitá praxe posledních let. Tento trend se nezmění ani do budoucna a spíše bude ještě více vidět. Už teď ho hráči na PC cítí s každou novou hrou, která graficky odpovídá právě konzolím a utáhne ji na desítky fps i grafika za pár tisícikorun, výjimky se ovšem najdou.

Má situace tedy řešení a bude rok 2010 rokem DirectX 11? To záleží na situaci na trhu, DirectX 10 se také nerozšířilo kvůli Windows Vista, které velká část hráčů ignorovala. S Windows 7 ale roste naděje, že se DirectX 11 rozšíří mnohem rychleji a vývojáři zkrátka budou muset začít pracovat s nástroji DirectX 11. Než se ale dočkáme hry, která bude naplno využívat Teselaci pro vykreslování scény, Direct Compute pro fyzikální efekty, uběhne ještě hodně dlouhá doba a současné grafiky na ní zřejmě ani nebudou stačit. Povíme si to v tuto dobu příští rok, zdali jsem měl s DX11 tituly pravdu a společně si je spočítáme. Rád bych se mýlil, myslím ale, že mi budou stačit prsty obou rukou.

Herní fyzika

Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010
i Zdroj: PCTuning.cz

O problematice herní fyziky akcelerované grafickou kartou vám napsal článek Václav před časem. Škoda, že onen text byl zastíněn právě probíhající aférkou kolem zamezení použití karty Radeon pro renderování obrazu a GeForce jen pro PhysX na jednom počítači, tedy tenkrát článek nepadl na úrodnou půdu. Já doporučuji nyní s odstupem času zmíněný text znovu přečíst a vše se bude zdát z dnešního pohledu mnohem zajímavější než tenkrát. Zde tedy tuto problematiku uzavřu situací dnešních dní a následujícího roku. NVIDIA bude dále propagovat PhysX a ten bude soutěžit o první místo mezi fyzikálními enginy s Havok.

PhysX je ale ve výhodě, je zdarma a to v těžké době pro vývojáře her dnes rozhoduje. Navíc je k němu přehledné vývojové prostředí a tvořit efekty není složité. Další enginy jako Bullet se v AAA titulech jen sotva prosadí i v příštím roce. Pokud se ptáte, zdali AMD přinese příští rok nějaké funkční akcelerování fyziky ve hrách pomocí Radeonů, tak nikoliv. Nic takového nečekejte, AMD svého partnera pro tuto těžkou úlohu teprve hledá. Spojenectví s Bullet se ukázalo jako jednostranné a Bullet o rozhodnutí AMD s nimi spolupracovat ani nevěděli, což je vtipná situace.

Kdo čeká nějaké spásné řešení počítání fyziky skrze rozhraní OpenCL nebo Direct Compute, také se načeká. Zatím není na trhu nikdo z významných jmen, kteří by na něčem takovém pracovali a na nějaké Open Source řešení vám producent AAA hry nebude slyšet. Dokud zkrátka nepřevede fyziku do OpenCL nebo Direct Compute NVIDIA nebo Intel nic takového nebude prostě existovat. K vývoji nového fyzikálního prostředí je nutná neskutečná hromada peněz, marketing a spousta let vývoje. Nic takového nevznikne za pár týdnů nebo měsíců, a tady mají dva největší hráči potřebné know-how už dávno hotové. Do tohoto vlaku se těžko naskakuje a AMD zřejmě tento rychlík už ujel.

3D Vision a Eyefinity

Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010
i Zdroj: PCTuning.cz

ATI Eyefinity - možnost hrát na několika panelech v gigantickém rozlišení

Co nás čeká, nebo třeba také nečeká v roce 2010
i Zdroj: PCTuning.cz

GeForce 3D Vision - trojrozměrný efekt je perfektní, ovšem zatím je na malých LCD

Nutno říci, že jsem si vyzkoušel obě technologie. GeForce 3D Vision set, mám jako správný fanoušek všech nových věciček také svůj vlastní. Větší dojem na mne udělalo 3D Vision, rozložení placatého obrazu na více LCD nepovažuji za nic světoborného a hodno většího zájmu. Za sebe musím říci, že kdyby se obě technologie propojily bylo by to konečně to pravé. 3D hloubka her v 3D Vision je zkrátka bezkonkurenční a kdo jej zkusil tak ví o čem mluvím. Nic co tu zatím bylo nepřineslo do her větší inovaci než právě 3D Vision.

Je to ale jedno velké ALE, tím jsou velikosti dostupných LCD monitorů, které mě osobně nestačí. Jako uživatel 30" LCD chci stejný komfort i při hraní 3D her s trojrozměrným efektem. Proto právě říkám, že pokud by se spojilo 3D Vision s několika LCD jako u ATI Eyefinity bylo by to konečně ono. Už nyní vám prozradím, že NVIDIA právě tuto možnost chystá s novými grafikami. Ano slyšíte správně, nové GeForce 300 budou umět podobnou věc jako je ATI Eyefinity a 3D Vision zároveň. Na skloubení obou technologií jsem zvědav.

Pokud vás zajímá, zdali i AMD nabídne v roce 2010 nějaké své "3D Vision" pro počítačové hry, tak je odpověď jasná - nenabídne. Jediné co se příští rok udá, je podpora pro 3D BluRay disky se speciálními aktivními brýlemi. Ty si budete moci přehrát na všech přehrávačích i počítačích, ovšem nutný předpoklad bude DLP televizor nebo 120 Hz LCD panel, tedy stejné požadavky jako pro 3D Vision. V roce 2010 si hloubku 3D her užijeme tedy stále jen na 3D Vision druhé generace a já doufám, že konečně na větších LCD panelech nebo spojených několik menších.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama