EVGA končí s Nvidií i s výrobou grafik. Co k tomu říkají a co je k tomu vedlo?
i Zdroj: Pctuning
Grafické karty Článek EVGA končí s Nvidií i s výrobou grafik. Co k tomu říkají a co je k tomu vedlo?

EVGA končí s Nvidií i s výrobou grafik. Co k tomu říkají a co je k tomu vedlo?

Adam Vágner

Adam Vágner

17. 9. 2022 18:00 23

Seznam kapitol

1. Svázané ruce 2. Konkurence místo partnerství? 3. Konec jedné éry 4. Prostředí, kde chybí konkurence

Včera se na Youtube začala objevovat oznámení, že jeden z předních výrobců grafických karet, společnost EVGA, která vyráběla exkluzivně grafiky s čipy GeForce, s jejich výrobou končí, protože je to za současných podmínek už pro ně neúnosné.

Reklama
Reklama

Ve videích toho zaznělo hodně. Pokud vám angličtina nedělá problémy, můžete si je pustit v originále a zbytek článku ignorovat. Pokud vám to tak dobře nejde, můžete se začíst dále. 

Říkal jsem si, že neudělám jen výcuc, nebo nějaké shrnutí, abych celé vyznění neposunul jinam jen tím, čemu se budu věnovat a co vynechám (protože jsem si jistý, že se takových článků ještě na českých internetech objeví dost a dost), ale vezmu to sakumprásk tak, jak to leží a běží. Už na videu jde o informace z druhé a třetí ruky, nemusím z toho ještě vyrábět informace z ruky čtvrté. 

Jak u Gamers Nexus, tak u JayzTwoCents jde o dlouhá videa (přinejmenším na překládání), takže nebudu rozebírat obě. Pokusím se přeložit to od JayzTwoCents, kdyby to mělo nějaký obrovský úspěch, tak se můžeme za čas zkusit vrátit i k tomu druhému, ale nemyslím, že by to bylo vysloveně nutné (a taky je to komplikovanější, je delší, a proložené komentovanými obrázky). 

Překlad bude raději trochu volnější, protože občas jsem měl při sledování pocit, že je to jako přepisovat proslovy Andreje Babiše, který taky nakousne myšlenku, v půlce věty si uvědomí, že se v tom nechce babrat, nebo tím nechce ztrácet čas a nebude se zakecávat, utne to a uteče jinam. A některé informace, které ve videu zaznějí, nejsou přesné, jde spíše o volnější vyprávění, navíc čistě z pohledu jedné strany „sporu“, takže to, co je vyřčeno, není nějaké dogma. A nenárokuju si ani to, že by měl být překlad bezchybný, takže pokud uvidíte něco, u čeho jsem špatným překladem změnil význam, tak to klidně v diskuzi napravte.

A je to docela dlouhé, takže pokud se vám tu nudli textu nechce číst, určitě vám doporučím otevřít si článek v Edge. V menu vpravo nahoře si můžete přes Číst text nechat stránku přechroupat do mluvené podoby počítačem a přitom dělat něco jiného. A už dám slovo autorovi videa. 

EVGA byla na trhu grafických karet a v průmyslu od roku 1999. Společnost tady byla zhruba od roku 1999, asi tak dlouho, jako samotná Nvidia. Fakticky měly Nvidia a partnerství už v raných dobách před érou Voodoo a 3dfx…

… 

Několik nás bylo před pár týdny pozváno na velmi tajné setkání… no, nebylo to zase tak tajné setkání, bylo embargo na to, kdy můžeme zveřejnit toto oznámení a uvidíte další kanály, které o něm budou mluvit. Byli jsme na toto setkání pozváni a neměli jsme tušení, co se na něm bude probírat. Já osobně jsem spekuloval o tom, měli jsme podmínky žádné kamery, žádné nahrávání, prostě nic, bylo to hodně jako bychom jeli do Bílého domu, neměl jsem tušení, co se bude dít. Takže jsem spekuloval, myslel jsem, že EVGA začne s výrobou grafických karet AMD, protože vidíme, že EVGA vyrábí základní desky pro AMD, takže co se dozvíme… V titulku vidíte, co jsme se dozvěděli. Šli jsme zcela naslepo, neměli jsme tušení, že to, co přijde, bude oznámení, že EVGA nebude vyrábět grafiky řady 40 a poté ani její další nástupce, EVGA zcela končí s obchodním partnerstvím s Nvidií. 

Abychom se pohnuli, je důležité poznamenat, že šlo o přímé setkání s CEO EVGA, jmenuje se Andrew, mimochodem, budu o něm mluvit jako o Andrewovi, protože nechci zkomolit jeho příjmení. Bylo to docela dlouhé setkání, mluvili jsme o spoustě věcí, a cítil jsem se, že se většina toho zvrhla do snahy přesvědčit jej, aby to nedělal, ale… no nic, klíčové je, že poznámky a věci, co tu mám… budu se jich držet, protože chci, aby informace, které zaznějí, byly správné. Je důležité poznamenat, že jak teď o tom referujeme, zazní mnohokrát výrazy jako „údajně“, „podle“ a podobně, protože nejsem zasvěcený do informací z první ruky, ale vše je to z druhé nebo třetí ruky tak, jak to ze své pozice vykresluje EVGA.

Přesně, vztahy mezi Nvidií a EVGA byly napjaté (poznámka, co jsem tu zatím nezmiňoval, není to poprvé, co něco takového slyším, není to poprvé, co slyším AIB otevřeně říkat člověče, povím ti, je to drsné, je to drsný trh, samozřejmě, ale je drsné být partnerem Nvidie). Důvod je, že Nvidia je velmi, velmi striktní v tom, jaké mají programy. Programy myslím to, jaké je být AIB – partnerem pro výrobu přídavných karet. EVGA a jakýkoliv další AIB se pohybuje v byznysu výroby a prodeje grafických karet, které konstruují s využitím návrhů s architekturou Nvidie, ale Nvidia má velmi silnou pozici z hlediska toho, co si mohou značky dovolit. 

Pamatujete si na doby, kdy jsme vídávali šílené duální karty karty jako Mars, myslím, že to bylo něco jako 960 Mars (pozn. AV: pravděpodobně tím mínil ROG Mars II na základu GTX 590)

Nvidia tehdy podobným věcem nebránila. Dnes je Nvidia ten, kdo na podobné produkty vystavil stopku. Pamatujete si na doby, kdy výrobci grafických karet s výjimkou těch aktuálních mohli přidávat paměť a vyrábět vlastní verze s větší kapacitou pamětí… a zase, Nvidia na to dala stopku. Nvidia si velmi přísně hlídá rozsah parametrů karet, ve kterém se partneři mohou pohybovat.

Chcete-li, jsem přesvědčený, že to zabíjí trh pro nadšence. Když tyto společnosti vedou nadšenci, kteří jsou schopní dělat věci typu hej, nebylo by husté, kdybychom... a pak to udělají, Nvidia už jim to neumožní. A to je důvod, proč jsme vídávali spoustu upravených… a když říkám upravených, nemíním tím věci jako Kingpin, Kingpin má vlastní návrh napájení a podobně, ale míním tím z hlediska parametrů jádra, osazení pamětí atd. Rozsah těchto možností je programem pro partnery Nvidie velmi svázaný a striktně omezený. Když vidíte ty šílené vlastní návrhy desek s duálním GPU a plošnými spoji nad sebou. Vzpomínáte si, když zkusili přijít, když říkám oni, myslím tím konstruktéři vlastních návrhů, kteří přišli s patrovými grafikami, které měly propojené plošné spoje a byly zapojené do jednoho slotu PCIe (pozn. AV: možná zaměňuje s referenčním designem GeForce 7950 GX2 a následně 9800 GX2). Vidíte tyhle šílené věci, u kterých si říkáte, že to bude sranda, inovace a posune to trh dopředu, a všechno to Nvidia znemožnila. To neříká EVGA, to říkám já na základě toho, co vím za desítky let, co se v této oblasti pohybuji a mám za sebou spoustu konverzací mimo záznam s různými lidmi o tom, jak je to těžké být partnerem Nvidie. EVGA také sdílí názor, že být jejich partnerem je obtížné. 

Co tím myslím? Když se pohybujete v oblasti tvorby grafických karet s jinou společností v zádech, v tomto případě s Nvidií, jste často ti poslední, kdo se dozvědí, kdy budou produkty uvedené, kolik budou stát, poslední, co se dozvědí cokoliv z toho, co Jensen řekne na prezentaci. Ani vám nemohu říci, kolikrát jsem s markeťáky probíral, že se to dozvědí ve stejném okamžiku jako my. Teď si říkáte, že společnost jako EVGA musí být první, kdo se to dozví. Dnes se stává, že jako recenzenti dostaneme ovladače dříve než AIB. Mají funkční karty, protože mají schémata, s nimiž pracují, po stránce funkčnosti běží, ale nemohou vidět jejich opravdový potenciál, je software, který je zapotřebí pro odemčení ovladačů, nemají k nim přístup. Kolikrát jsem se zažil dotaz hej, máte k tomu ovladače? Tak je to OK, protože my nemáme nic. A to mi připadá naprosto šílené, že Nvidia partnery drží v nevědomosti. Upřímně, myslím, že je to kvůli tomu, aby se bránila únikům informací, myslím, že to je důvodem. Když mají ovladače pod kontrolou a dávají je k dispozici novinářům jako my, Linus, Gamer Nexus, Paul a Kyle a Hardware Canucks a všem dalším, přinejmenším vědí, ok, pojďme od toho, nejspíš taky něco uteče, ale jde o velmi kontrolované prostředí a je to velmi blízko uvedení, zatímco partneři připravují karty pravděpodobně v několikaměsíčním předstihu před uvedením, nepochybuji o tom, že jde jen o snahu zabránit únikům. Ale představte si v takovém prostředí dělat byznys. Protože další věc, kterou nevědí, je, jaké budou alokace. Uvědomte si, že Nvidia má své partnery a mezi ně musí svou produkci rozdělit. Budete mít své oblíbence, budete mít dříče, značky, které na některých trzích prodávají více, a budete mít značky, které se tolik neprodávají. Nikdy nevíte, co dostanete. Obzvláště v posledních letech při tom, jak byly věci napjaté. Představte si za těchto okolností dělat byznys, ve kterém nevíte, co budete mít, kdy to budete mít, a dokonce ani kolik to bude stát. Dokážete si představit, že když nevíte, kolik z toho budete mít, nemůžete dát dohromady nějaký byznysplán, aby váš byznys mohl fungovat. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning