EVGA končí s Nvidií i s výrobou grafik. Co k tomu říkají a co je k tomu vedlo?
i Zdroj: Pctuning
Grafické karty Článek EVGA končí s Nvidií i s výrobou grafik. Co k tomu říkají a co je k tomu vedlo?

EVGA končí s Nvidií i s výrobou grafik. Co k tomu říkají a co je k tomu vedlo? | Kapitola 4

Adam Vágner

Adam Vágner

17. 9. 2022 18:00 23

Seznam kapitol

1. Svázané ruce 2. Konkurence místo partnerství? 3. Konec jedné éry 4. Prostředí, kde chybí konkurence

Včera se na Youtube začala objevovat oznámení, že jeden z předních výrobců grafických karet, společnost EVGA, která vyráběla exkluzivně grafiky s čipy GeForce, s jejich výrobou končí, protože je to za současných podmínek už pro ně neúnosné.

Reklama
Reklama

„Video“ od JayzTwoCents je za námi. Po něm ještě následovalo dvouhodinové živé vysílání, které už nevypadalo zdaleka tak pohřebně. Z něj už jsem neviděl ani minutu, je možné, že se v něm dozvíte víc drbů mimo záznam.

Nemůžu říct, že bych neměl blbý pocit z toho, že EVGA končí, i když u nás nešlo nikdy o výrobce, po kterém by se lidé utloukli právě kvůli vyšším cenám. 

Přiznám se ale, že nemám moc pochopení pro tón, v jakém se tato vlna kritiky nese. Přijde mi padlé na hlavu, abych jako zákazník litoval výrobce karet kvůli tomu, že po nich Nvidia chce, aby nabízeli levné produkty a nechce jim nechat zcela volné ruce, aby si na karty přirazili cokoliv, co by si přáli. Obzvláště v situaci, kdy mají čtyři z pěti prodaných grafických karet čip GeForce, Nvidia nemá na trhu samostatných grafických karet daleko k monopolu, množství zdrojů ani vyrobitelných čipů pro každého výrobce není neomezené a mělo by se dostat na každého. Výrobcům karet tak celkem nic nebrání ceny šroubovat ad absurdum, protože chybí dostatečná konkurence.

Není to zase tak volná soutěž v normálním tržním prostředí, jak by se mohlo zdát. Když levnější výrobce prodá všechno, co dostal, nezbude zákazníkům než nakupovat u těch dražších. Při uvedení poslední generace jsme měli krásnou příležitost nahlédnout na to, jak by to také mohlo fungovat, když karty při zahájení prodejů skoupili scalpeři. Když budou v obchodech jenom předražené karty, nebudete z toho mít pocit, že jsou to jenom výrobci karet, kdo vás chce oškubat, budete se na to dívat tak, že se na vás chce napakovat i AMD a Nvidia.

Pochybuji o tom, že si v Nvidii nedokáží spočítat, kolik výroba grafické karty stojí a doporučené ceny nastavují tak, aby výrobci na základních modelech za MSRP tratili. Ano, může tomu tak být u prvních dodávek, které se do obchodů proletí letadlem, aby byly na skladech při zahájení prodejů, protože lodí to trvá dlouho. Ale stejně to nemůže vyjít dráž, než když si takový balík necháte poslat sami přes DHL.

A ano, u řady RTX 30 a Radeonů 6000 to teď s tou doporučenou cenou bude asi napjatější než dřív, protože doporučené ceny vznikaly ještě ve starých dobrých časech, kdy nás to nejhorší kolem Covidu teprve čekalo, a tato generace končí ve chvíli, kdy je u nás bezmála dvacetiprocentní inflace a ceny dopravy a energií na několikanásobcích toho co před dvěma lety. 

Na druhou stranu měli výrobci i obchodníci díky kryptoměnám dva roky takové žně, jaké už se nejspíš nikdy nebudou opakovat, a měli příležitost připravit se na to, že až to skončí, bude to zlé.

Pokud jde o to ve videu zmiňované „podrážení“ výrobců ze strany Nvidie s Founders Edition – nemůžu si pomoct, abych k tomu něco nedodal. Ceny karet a rozpory mezi cenou Founders Edition, doporučenými cenami od AIB a reálnou cenou karet v obchodech jsou něco, co řeším pravidelně už od té doby, co Nvidia s Founders Edition začala. A mám z toho jiný dojem, než že se Nvidia snaží výrobce zlikvidovat nekalou konkurencí.

Vzpomeňte si na GeForce GTX 1080, u níž měly GTX 1080 Founders Edition ještě podobu dražších modelů s továrním přetaktováním a se stodolarovou přirážkou. Co se dělo v obchodech s uvedením? Nenašli jste karty, které by byly levnější než přetaktované Founders Edition s vapour chamber, proskleným krytem z kovové litiny a masivním backplate.

Founders Edition se stodolarovou přirážkou brali výrobci stejně, jako předtím brávali ten nejjednodušší základ s dvouslotovým plasťákem, radiálním ventilátorem a hlučným výfukem. Proti Founders Edition stavěli za stejnou cenu ty nejvylevněnější modely s malým pasivem, levnými větráky a plastovým krytem. I kdyby nakrásně u FE Nvidia ušetřila na tom, co výrobcům účtuje za čipy, na chladiči si to vynahradila. A nechala jim i dostatek prostoru na to, aby mohli nabídnout dražší karty s lepším chlazením.

Že se GTX 1080 dají vyrábět a prodávat se ziskem i za nižší částky, bylo vidět až po pár měsících, kdy výrobci „vytěžili“ ty nejméně trpělivé zákazníky.

I kdybychom uvážili, že Nvidia může své produkty stavět na mnohem levnějším základu, protože sama na sobě vydělávat nemusí, na kartě je řada komponent, které přímo Nvidia nevyrábí a zaplatí za ně stejně jako ti výrobci. Modely Founders Edition, které Nvidia prodávala, mívaly chladiče s precizně opracovaným masivním kovovým krytem, který je na výrobu i montáž podstatně komplikovanější a nákladnější než to, co najdete na jiných modelech ve spodní a střední části nabídky. Po stránce výrobních nákladů určitě nešlo o levné řešení.

Nvidia nevyrábí (či chcete-li, nenechává si vyrábět) a neprodává Founders Edition v neomezeném množství. Obvykle byl problém Founders Edition sehnat, zejména v pozdních fázích prodejů, kdy už si ceny karet sedly a dostaly se někam k doporučeným cenám. Fungovaly pak spíš jako virtuální konkurent, který výrobcům nedovoloval, aby se úplně urvali ze řetězu. Aby mohl zákazník říct podívejte, se, ta karta je tady za dvacet tisíc, a vy nám ji prodáváte za pětadvacet. Ani v jedné generaci to nebylo tak, že byste si mohli kdykoliv objednat Founders Edition, a ona vám za pár dní dorazila. Ani u řady RTX 20, ani u řady RTX 30. Na trh se opravdu dostávaly jen v omezeném množství. 

Nvidia nemá možnost výrobcům diktovat, za jaké ceny budou své produkty prodávat, ale touto konkurenční „nabídkou“ na ně může tlačit, aby se s cenou drželi při zemi. V počátcích prodejů funguje Founders Edition jako něco, co výrobce nutí nabízet i levnější karty. 

Dobře víte, že pokud u nás nevyhrajete losovačku minutu po zahájení prodejů, sehnat nejlevnější modely je několik týdnů skoro nemožné. Výrobci hrnou na trh ve velkém prémiové karty. V recenzích taktéž nenajdete prakticky nic jiného než karty, na kterých má výrobce přirážku několik tisíc. Když projevíte zájem i o testování levnějších modelů, že byste na ně taky chtěli upozornit, obvykle se dozvíte, že vzorky nejsou a nebudou. 

Až když se nakrmí ti nejnadrženější hráči, začnou výrobci na trh posílat i levnější karty a na závěr kariéry dané generace bez problémů koupíte nereferenční karty za MSRP, tedy za ty „ceny, za které nelze se ziskem vyrábět“, a často i levněji.

Kam to vede, když mají výrobci zcela volnou ruku, vidíme třeba na základních deskách. U nich jsou nejlevnější modely vykradené až na kost a za každou napájecí větev navíc, za každé dva konektory USB, za šest audiojacků místo tří, o centimetr větší chladič čipsetu, za pár barevných LEDek, dva konektory na ventilátory anebo lepší zvukový kodek za pár šupů, který není starý deset let, ale jenom šest, za to všechno už musíte připlatit navíc stovky a tisíce korun. Výrobci levné modely mrzačí někdy až absurdně, abyste měli dobrý důvod kupovat ty dražší. Špičkové modely končí na pětinásobku ceny těch levných a extrémy jdou i do desetitisíců korun. Vlastně se pak asi nemůžeme moc divit, že si stejní výrobci stěžují, když na grafikách mohou vydělávat jen nějakých, vůbec netuším, deset patnáct procent.

U těch grafických karet je situace lepší. Ale u prémiových modelů pravidelně narážím na to, že na nich nenacházím přidanou hodnotu dvou nebo tří tisíc korun proti tomu, co nabízejí levní výrobci jako Gainward, Palit nebo Sapphire. Jistě, ty prémiové karty mají o pět centimetrů delší chladič s o centimetr vyššími žebry a dvěma heatpipe navíc, kvalitnější a o padesát korun dražší větráčky, mají možná k dobru nějakou tu napájecí fázi, na zadní straně plech místo plastu, pod krytem pár adresovatelných RGB LED, zkrátka když tu kartu vezmete do ruky, máte z ní lepší pocit, ale ty dva nebo tři tisíce navíc na ní prostě vidět nejsou.

Ale třeba se na to jen nedívám tím správným pohledem někoho, kdo něco dělá proto, aby vydělával. Dlouhodobě nemám pochopení ani pro to, že jsou výrobci schopní šetřit na kvalitě součástek na korunových položkách jen kvůli tomu, že jim to ve velkých sériích ušetří miliony, zatímco pro mě to znamená, že dostanu horší produkt nebo že mi věc za pět tisíc chcípne o dva roky dřív, protože výrobce levnějším řešením ušetřil stovku. Milerád bych mu tu stovku navíc kompenzoval a koupil to za těch 5100 korun, ale na výběr mi nedává.

A na závěr bych chtěl ještě připomenout, že ani případ EVGA se nedá tak jednoduše paušalizovat. EVGA nikdy nefungovalo tak jako řada jiných výrobců. Zaznělo to i ve videu – EVGA dbá na vyšší kvalitu produktů, nabízí podstatně dražší zákaznický servis a lepší služby než většina jiných výrobců a je celkem pochopitelné, že s tím mají větší náklady a tím pádem i menší prostor na to, aby zůstali při podobných cenách jako konkurence, co něco podobného nenabízí, ziskoví. A je pochopitelné, že pokud produkty zlevní moc, mohou se s takovou politikou dostávat do mínusu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Pctuning