herni-konzole-versus-pc
Zábava Článek Herní konzole versus PC

Herní konzole versus PC | Kapitola 3

Semik

Semik

7. 3. 2005 00:00 327

Seznam kapitol

1. Stručné informace 2. PlayStation 2 3. X-Box 4. Game Cube
5. Sega Dreamcast 6. Válka konzolí, vzpoura přichází (část první) 7. Válka konzolí, vzpoura přichází (část druhá) 8. Zhodnocení a závěr

Herní konzole jsou považovány za odvěkého rivala PC. Přitom rozdíly jsou celkem jednoznačné. PC slouží na práci a herní konzole na hraní. Ano, tak tomu vskutku kdysi bylo, ale dnes se rozdíly pomalu stírají a z konzolí se staly multimediální zařízení vážně konkurující PC, které bylo dosud svou všestranností nepřekonatelné. Hmm... nemožné? Na to se pojďme podívat blíže. Tento článek si můžete přečíst i ve slovenské verzi.

Reklama

X-Box spatřil světlo světa v roce 2001, přestože jeho vývoj byl zahájen už dávno předtím. Sám Bill Gates (spoluzakladatel a současný šéf firmy Microsoft) si ho u akcionářů vydupal s představou rychle vydělaných peněz, kterých se v konzolovém cirkuse točí skutečně dost.

Je ze současných konzolí nejvýkonnější, o tom není pochyb. Ale tento fakt je vykoupený velmi drahou výrobní cenou, kterou si však Microsoft nemůže dovolit stanovit, z čehož vyplývá fakt, že na každé prodané konzole Microsoft prodělá řádově desítky dolarů. Stavba X-Boxu se na rozdíl od ostatních konzol vydala úplně jiným směrem. Microsoft při jejím návrhu využil svoje dlouhodobé styky na poli PC a postavil unikátní hybrid z tehdy dost drahých komponentů. Toto si nyní přiblížíme blíže.

Specifikace X-Box:

Herní konzole versus PC
i Zdroj: PCTuning.cz

CPU: Jde o derivát x86 procesoru firmy Intel. Hodně lidí si myslí, že jde o čistou formu Intel Celeronu, ale není tomu tak. Běžný PIII Celeron má 128 KB L2 cache a to 4-way, přičemž běží na 100 či 66 MHz FSB. Tento derivát má taktéž 128 KB L2, ale tak jako plnohodnotná PIII 8-way na FSB 133 MHz. Takže jeho název zní: Intel Custom Pentium III na frekvenci 733 MHz. Samozřejmě nechybí ani SSE instrukce. Psát více o něm nemá cenu, jelikož jeho specifikace rozhodně nejsou neznáme. Snad ještě připomeňme, že jde o 32-Bit CPU.

Herní konzole versus PC
i Zdroj: PCTuning.cz


X-Box PIII Celeron

Grafická karta: A dostáváme se k srdci X-Boxu, kterým je bezpochyby grafický čip firmy nVidia s názvem NV2X, nebo-li X-čip. Tato karta není, jak si někteří myslí, ekvivalent čipu NV20 (GeForce 3). Ano, bezpochyby z něho vychází, ale spíše se podobá NV25 (GeForce 4 Ti), má též jako ona 4 pixel pipelines, na kterých jsou zdvojené vertex shadery. Je složená zhruba z 60 miliónů tranzistorů. Dá se říci, že X-Box dělá X-Boxem právě táto grafická karta. Její devízou je obrovské množství efektů, které dokáže hardwarově. Zajímavostí je, že Microsoft pro své budoucí konzole hodlá použít právě konkurenta nVidie, firmu ATi. NV2X dokáže všechno co jeho PC klony (DirectX 8). Důležitý a všude oceněný je funkční anti-aliasing ve formě Quincunx, který X-Box používá standardně.

Herní konzole versus PC
i Zdroj: PCTuning.cz


GPU X-Boxu

Takt: 233 MHz
Rozlišení: Standardní – 640x480, maximálně - 1920x1080
Pixel Fill Rate: Bez textury – 3,728 GPixel/s (3.728 GSamples/s 4-násobný Multisampling)
Pixel Fill Rate: 1 textura – 3,728 GPixel/s
Pixel Fill Rate: 2 textury – 3,728 GPixel/s
Komprese: S3TC (6:1)

Zvuk: Zde jde o malou premiéru, jelikož je poprvé použitý APU (3D Audio procesor) v nějaké konzoli. Zvuková část je tu velmi podobná MCP 420-D (Media and Communication Processor) obsažené v čipsetu nForce. Zde se nazývá MCPX. Zajímavostí je, že přestože je použit procesor Intel s IGP - Northbridge a MCPX Southbridge, je na jejich komunikaci použitá sběrnice od AMD - HyperTransport. Ta je se svou propustností 800 MByte/s dost rychlá na to, aby zajistila MCPX čipu rychlý přístup do paměti bez zbytečných ztrát, takže se kromě zvuku stará i o komunikaci s LAN kartou, HDD a ovladači.

Herní konzole versus PC
i Zdroj: PCTuning.cz


Nalevo viditelný MPCX

Audio vlastnosti MCPX: 64 Audio kanálů (až 256 Stereo hlasů)
Podpora DSL2 knihoven
Dekódování AC3 v reálném čase

Technologie použitá v X-Boxu pro 3D poziční systém je od firmy Sensaura. Ta umožňuje rozličné reverby, ozvěny v místnosti a podobně. Tato technologie od Sensaury je hlavním konkurentem technologie EAX firmy Creative. APU (Audio Processor Unit) X-Boxu umožňuje počítat všechny Sensaura efekty v reálném čase. Samozřejmost je kompatibilita k DirectSound 3D,  která umožňuje účinnou a jednoduchou programovatelnost.
Nejzajímavější možností tohoto APU je však vlastnost dekódovaní DD 5.1. Když APU totiž přepočítá všechny audio efekty, tak je prostě překóduje do AC3 formátu. Pokud není zapojený nějaký DD 5.1 dekodér, jsou prostě zamixované do dvou stereo kanálů. Kvalita je totožná s kartami typu SB Audigy. Takže pokud vlastníte kvalitní domácí kino,  X-Box jako jediná konzole Vám umožní využít jej naplno v prakticky každé hře.

FSB: 133 MHz

RAM: Micron 64 MB DDR SDRAM (266 MHz efektivně). U této paměti je třeba poznamenat, že jde o celkovou paměť X-Boxu. Programátor podle potřeby může přidělit libovolné množství pro CPU, GPU, zvuk a ostatní zařízení. Je to zatím nejvíce RAM kolik kdy konzole měla. Důležitým faktem je též to, že není  potřebný náročný operační systém jako u PC a tak je toto množství vcelku dostačující.

Paměťová propustnost: Celková paměťová propustnost je 6,4 GB/s, přičemž CPU využívá maximálně 1,1 GB/s.

HDD: Ano je to tak, X-Box je první konzole, která už od výroby vsadila na HDD. Tato vymoženost jí přináší hned několik výhod, které v konzolovém sektoru doposud nebyly. Jeho kapacita je 8 GB při 5400/rpm od firmy Western Digital, nebo 10 GB při 5400/rpm od firmy Seagate, přičemž Seagate je v bílém provedení rychlejší (i při 10 GB HDD je využitelných jen 8 GB). Všechny výhody vyplývající z přítomnosti HDD objasním dále.

Herní konzole versus PC
i Zdroj: PCTuning.cz


Obnažený X-Box

I/O zařízení: DVD-ROM (5x), 4x upravené USB porty s přenosovou rychlostí 12 Mbps, 10/100 Mbps BroadBand ethernet konektor pro on-line funkce.

Operační Systém: X-Box jako operační systém používá upravený Windows 2000 Core OS.
Netřeba však hned věšet hlavu! Jde totiž o kernel mód, při kterém OS zabírá v RAM méně jak 3 MB. Jde o dost zajímavé řešení, při kterém je první část OS na HDD a druhá na DVD.

Velikost: 310 x 270 x100 mm

Herní konzole versus PC
i Zdroj: PCTuning.cz


Pohled dovnitř X-Boxu

Mnoho lidí považuje X-Box za dnes už slabé PC. To je zčásti pravda, ale jeho koncept funguje neočekávaně dobře. Díky své uzavřené architektuře je jako každá jiná konzole, kde se vývoj her neposouvá dopředu novým hardwarem, ale softwarem. Díky tomu, že jako prostředí pro vývoj používá Direct 3D (konkrétně DirectX 8), je dostupné pro velké množství firem z PC sektoru. Programátor nemusí strávit dlouhé hodiny studováním prostředí, ale může použít stejné prostředky jako doposud. Pokud mu však toto prostředí nevyhovuje, tak nevadí, může jít cestou jako u ostatních konzolí, jelikož má na výběr! Samozřejmě je tu jednoduchá možnost portování her z PC díky jejich příbuzenstvu. Kdo si však myslí, že X-Box je jen o PC hrách, tak je úplně na omylu. Ano, najde se dost PC her, ale je tu podstatná část titulů, které si nezahrajete na žádné jiné platformě. Prostě netřeba být předem zaujatý, ale zjistit si fakta.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama