herni-konzole-versus-pc
Zábava Článek Herní konzole versus PC

Herní konzole versus PC | Kapitola 7

Semik

Semik

7. 3. 2005 00:00 327

Seznam kapitol

1. Stručné informace 2. PlayStation 2 3. X-Box 4. Game Cube
5. Sega Dreamcast 6. Válka konzolí, vzpoura přichází (část první) 7. Válka konzolí, vzpoura přichází (část druhá) 8. Zhodnocení a závěr

Herní konzole jsou považovány za odvěkého rivala PC. Přitom rozdíly jsou celkem jednoznačné. PC slouží na práci a herní konzole na hraní. Ano, tak tomu vskutku kdysi bylo, ale dnes se rozdíly pomalu stírají a z konzolí se staly multimediální zařízení vážně konkurující PC, které bylo dosud svou všestranností nepřekonatelné. Hmm... nemožné? Na to se pojďme podívat blíže. Tento článek si můžete přečíst i ve slovenské verzi.

Reklama

5. Kolo - Příslušenství a hry

Zde jde o  porovnání toho nejdůležitějšího. Toho, proč byly konzoly původně vytvořené a co jim jde nejlépe. Doposud bylo ve výhodě PC, protože rozběhnout předchozí aplikace na konzolách je trochu náročnější jak na PC, ale zde se karta obrací. Konzole je přístroj,  který byl vyrobený jen na jeden primární cíl. Tímto cílem je vytvořit maximální pocit z hraní nějaké hry. A musím říci, že se jim to dost dobře daří. Vezmeme-li v potaz už jen pohodlí sedačky z které danou hru ovládáte. Dále je tu propracované příslušenství, které Vám danou hru přiblíží až na dosah ruky. Vibrační ovladač je jen dobrým základem, ale existuje neskutečné množství různých zařízení,  které Vás doslova vtáhnou do dané hry.

Jako příklad uvedeme Eye Toy. Jde o běžnou kameru, jaká se na PC používá běžně, ale její účelnost je ohromná. Oblíbenost této hračky na různých večírcích je závratná. Hry s ní totiž neprožíváte pasivně, ale aktivně se zapojujete i fyzicky.

Herní konzole versus PC
i Zdroj: PCTuning.cz

Herní konzole versus PC
i Zdroj: PCTuning.cz
Herní konzole versus PC
i Zdroj: PCTuning.cz
Herní konzole versus PC
i Zdroj: PCTuning.cz

           

Eye Toy

Dále tu máme mnoho druhů vibračních volantů s pedály a dokonce i vibrační sedačkou. Basebalové pálky, světelné meče, samba hrkálky a jiné potrhlé věci. Všechny však mají něco společné a to je neskutečná zábava,  která doprovází jejich používání. Na PC jsou také podobné věci také dostupné, ale kdo je má? Kolik her to skutečně využije? Běžný uživatel PC má svou myš, klávesnici a nedej bože joystick, to je už ale v 90% všechno. Příslušenství hodnotím jako jasné plus pro konzole.

Herní konzole versus PC
i Zdroj: PCTuning.cz

Samozřejmě dobré příslušenství ještě nedělá dobré hry, ale dobrou hru si je třeba i dobře vychutnat. Takže řečeno ve zkratce,  je na tom konzole lépe, má bohaté příslušenství, které je i využívané. Má myš, klávesnici, ovladače různých tvarů, funkčností a velikostí. Co má PC?

PlayStation 2: Gran Turismo 4
i Zdroj: PCTuning.cz
PlayStation 2: Gran Turismo 4

Grafika je dnes jedním z nejhlavnějších kritérií hodnocení her na PC. Díky bohu to na konzolích neplatí a tak tu není jen devadesáté pokračování nějaké FPS, ale i jiné žánry, které už na PC dávno vymřely. Ano, grafika je důležitá, ale není nejdůležitější. Co mi pomůže nejkrásnější hra na světě, když mě bude bavit deset minut, po kterých ji odložím do krabice a už nikdy neuvidím. Na PC je často nová hra hratelná jen na 10% ze všech strojů. Ostatní musí snižovat detaily, rozlišení a tím i původně zamýšlenou hratelnost. Konzole podobný problém řešit nemusí. Hra vždy půjde stejně rychle. Pokud to tak není, je na vině výrobce a ne hardware (tím vlastně svou hru pošle do hrobu).

PlayStation 2: Metal Gear Solid 3: Snake Eater
i Zdroj: PCTuning.cz
PlayStation 2: Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Kdo si myslí, že grafika na konzolách je dnes už  prehistorická, tak se mýlí. Není tomu tak a to díky optimalizaci. Optimalizace je přizpůsobení aplikace přesně na danou platformu tak, aby podávala nejefektivnější výsledky. Proto se hry, které vyjdou na začátku období konzoly, skoro ani nedají porovnat s hrami,  které vychází k jejímu konci. Hardware sice zastaral, ale díky softwaru přesně na míru hry vypadají jako po výměně grafické karty. Na PC se samozřejmě též optimalizuje, ale jen v rámci možností výrobců. Však jak by bylo možné zoptimalizovat hru na takové množství sestav, přičemž je prakticky každé PC unikátní.

X-Box: Gaiden
i Zdroj: PCTuning.cz
X-Box: Gaiden

To se samozřejmě nedá a proto novinky typu Doom 3 běží v nejvyšší kvalitě jen na počítačích vyšší třídy. Komu to nestačí, má samozřejmě možnost koupit hru na konzoli. V tomto případě X-Box, kde Doom 3 vyjde sice s malým zpožděním, ale zato dokonale zoptimalizovaný pro optimální rychlost. Ano, nebude to vypadat jako na nejlepších PC, ale zase nemusíte koupit novou grafiku, jen aby to nějak šlo. Když jsme už u her PC versus konzole, je třeba uvést, že nemalé množství PC trháků pochází původně z konzolí, že by náhoda?

X-Box: Halo 2
i Zdroj: PCTuning.cz
X-Box: Halo 2

Jako příklad uvedeme GTA3, MGS2, Halo a mnoho jiných. Kdybych byl velmi zlý, řekl bych, že si tyto hry na sebe už vydělaly, proto se nakonec dostaly i na PC. Proč takto přemýšlím? No, situace je jasná, největší peníze se točí právě v konzolovém sektoru a to už je nějaký ten rok. Zisk v konzolovém sektoru se nemusí v žádném případě skrývat před filmovým, či hudebním ba dokonce jej i předčí. PC na tom není zle, ale skutečně dobře se prodávají jen ty největší trháky typu série Diablo, NHL nebo NFS. Drtivá většina však živoří a sotva splatí nazpět svůj vývoj.

Game Cube: Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike
i Zdroj: PCTuning.cz
Game Cube: Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike

Budoucnost je v podstatě jasná, už nyní na PC vymřela většina z původních žánrů jako adventury, bojovky, puzle, klasické hopsačky, RPG, 2D izometrické střílečky a mnohé jiné. V podstatě není jiná možnost si je zahrát než na konzolích, a nebo se na PC spokojíte se staršími tituly. Na konzolích je situace přesně opačná a těchto her prakticky můžete hrát kolik chcete.

Game Cube: Resident Evil 4
i Zdroj: PCTuning.cz
Game Cube: Resident Evil 4

Dalším faktorem,  který vstoupil do herního světa konzolí, je HDD, který s sebou přináší všechny výhody i nevýhody s tím spojené. Přítomnost HDD umožňuje rychlejší nahrávání levelů, takže už žádné zdlouhavé nahrávání. Samozřejmostí je i podstatně rychlejší streaming po čas hry a ne jak tomu bylo doposud při použití DVD či CD-ROMU.

Dreamcast: Soul Calibur
i Zdroj: PCTuning.cz
Dreamcast: Soul Calibur

HDD je též využívaný na uložení patchu hry (opravovaní chyb hry po jejím vydaní), tato možnost však přináší i jednu dost podstatnou nevýhodu, kterou poznáme u PC a jedná se o chybovost hry (bug) při jejím vydání, kde výrobce přispěchá s dodatečnou opravou. Tento fakt je na PC dost rozšířený a některé hry dokonce bez stáhnutí příslušného patchu ani nejdou dohrát! HDD otvírá možnost i rozšíření MMORPG či jiným hrám založeným na jeho přítomnosti. V současnosti je to například Final Fantasy XI, kterou majitelé konzolí můžou hrát spolu s PCčkářema.

Dreamcast: Shenmue 2
i Zdroj: PCTuning.cz
Dreamcast: Shenmue 2

HDD umožňuje ukládání velkých souborů z Internetu, velké množství místa pro ukládání pozicí z her, ale i filmy či soubory MP3. Nevýhodou přítomnosti HDD v konzoli je vysoká cena nákladů,  která danou konzoli neúměrně předražuje, nebo nutí výrobce prodávat konzoli pod výrobní cenou (to je i jeden z důvodů ztrátovosti X-Boxu). Předpokládá se, že v následující generaci budou snad využité Flash disky, které svou cenou nejsou tak náročné a v současnosti už mají i potřebné kapacity.

6. Kolo - Cena

Cena je v dnešní době jedním z rozhodujících faktorů při koupi. V tomto směru to vypadá být jednoduché. Kvalitní a výkonný počítač stojí řádově desetitisíce, přičemž konzole stojí sotva pár tisíc, což je většinou cena jedné z komponent počítače.  Zatím tedy vedou konzole (do úvahy momentálně bereme jen koupi PC z důvodů zábavy). Na řadě je tedy cena her, která jak víme je u PC podstatně nižší (zde vede PC). Kdybych to bral z této strany, tak je jasné, že výsledek by byl nerozhodný, ale situace je od tohoto modelu absolutně odlišná.

Ve prospěch PC tedy mluví nižší cena softwaru, řekněme si na rovinu u mnohých lidí zadarmo (pirátství) a pro konzole cena hardwaru (je už však zastaralý). Jenže tak jako dotyčný může zkopírovat hru na PC, může i na PS2 či jinou konzolu. Takže tento fakt neobstojí. Do konzole vložíte peníze za hardware jen jednou a můžete si být jistí,  že Vám hry či jiné aplikace půjdou do konce její životnosti stejně dobře. Do PC je však peníze třeba investovat víceméně stále. Tedy pokud chcete hrát v plných detailech tak jako majitelé konzolí,  kteří vždy mají maximum za danou cenu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama