Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy
Článek Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy

Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

30. 1. 2021 03:00 20

Seznam kapitol

1. Jak jsme se k měření odezvy dopracovali? 2. Reflex Low Latency 3. Reflex Latency Analyzer 4. RLA – je pro vás?
5. Alienware AW2521H – 360Hz převaha 6. Testování ve hře Valorant 7. Potřebujete lepší reflex? 8. Bonus: Interview s Mazarinim

Máte silný stroj i špičkový monitor a přesto máte pocit, že hra nereaguje podle vašich představ a soupeři vás lehce překonají? Problém nemusí být ve vás, ale ve vašem počítači. Při velkém zpoždění mezi akcí hráče a reakcí na monitoru nepomohou ani stovky fps ani drahý monitor či periferie. Na pomoc přichází Nvidia Reflex.

Reklama
Reklama

Reflex Latency Analyzer

Druhá velká součást balíku Nvidia Reflex je výrazně komplikovanější než Low Latency Mode, ale zato zajímavější! Reflex Latency Analyzer (RLA) slouží ke změření celkového zpoždění systému. To je něco, co bylo dosud velmi náročné na čas i prostředky, protože se pohybujeme za hranicí schopností lidských smyslů. Ano, existují možnosti, ale všechno, o čem vím, je buď úzce specifický a běžně nedostupný hardware a software, nebo jsou to vyloženě hacky. RLA je něco, co je regulérně dostupné na pultech obchodů.

Bavíme se Reflex Latency Analyzeru dostupném v obchodech. To snad musíme něco nakupovat? Ano. Na rozdíl od RLLM je RLA notně dražší špás. Tedy jak se to vezme. Kromě grafiky od Nvidie totiž potřebujete také monitor se speciálním variantou modulu G-sync a speciální myš. Aktualizovaný seznam hardwaru s podporou RLA najdete na tomtéž místě jako seznam her s podporou Reflex.

Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy
Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy

A co vlastně dostanete?

Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy

Kombinace monitoru s moduluem G-sync, GPU od Nvidia a myši se schopností komunikovat s monitorem s G–sync dovoluje měřit celkové zpoždění systému. Tedy přesněji od registrace kliknutí v mikrokontroléru myši až po první dostatečně patrnou změnu obrazu v Gsync modulu.

Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy

Jak to funguje? Myš připojíte do určeného portu USB na monitoru, monitor je připojený kabelem USB (mimo jiné) do PC. Kliknutí na myši se posílá jak do modulu G-sync, tak dále do počítače. Tam procesor zpracuje kliknutí, pošle pokyn k vykreslení změny na GPU, ta vykreslí snímek a pošle jej na monitor. Gsync modul průběžně vyhodnocuje snímky a při detekci změny spočítá rozdíl v čase mezi registrací kliku a detekcí změny. Tento čas je přidán do obrazu. Monitor pak zobrazí obsah snímku řádek po řádku. Hráč nyní vidí celkovou odezvu svého systému v milisekundách.

Není ale úplně triviální tento test rozběhnout. Klíčové je správně nastavit detekování změny na monitoru. Modul G-sync nevyhodnocuje celý obraz, ale je malý obdélníkový výřez. Ten můžete umístit pomocí OSD v menu monitoru. Proč takové komplikace? Analyzovat celý snímek a identifikovat, co na něm je reakce na stisk tlačítka myši, by bylo obtížné. Proto probíhá typický test ve hře formou střelby ze zbraně, kde se budete snažit zachytit záblesk při výstřelu.

Celý proces měření zpoždění má ale několik omezení. Prvním je že fakticky nejde o celkové zpoždění, protože modul nemá jak změřit rychlost překreslení pixelů na displeji, a stejně tak nezahrne dobu, po kterou myš zpracovává kliknutí, než informaci o stisku tlačítka pošle dál. Alternativní test (hack) s myší s LED diodou a super rychlou kamerou může poskytnout kompletnější data.

S Reflex Latency Analyzer je na druhou stranu vše relativně jednoduché a není potřeba něco natáčet, procházet video snímek po snímku a počítat s dalšími faktory. Další háček je v tom, že měříte i chování hry. Pokud si vyberete k testování mušketu, které trvá sekundu než zapálí prach a vystřelí, budou vaše výsledky automaticky posunuté o toto zpoždění (které vás však nezajímá). Stejně tak nekonzistentní animace výstřelů se může projevit znehodnocením výsledků.

Když ani vyšší fps nestačí: Nvidia Reflex pro zkrácení odezvy

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning