Média se v budoucnosti změní. Jak mohou přežít? | Kapitola 7
Seznam kapitol
Kauza The Wall Street Journal Gate – anebo PewDiePieGate, jak se nazývá častěji – stále probíhá. Na Bena Fritze se podařilo z jeho Twitteru vyhrabat řadu rasistických vtipů a zatímco si on stěžuje na těžký osud bojovníka proti antisemitismu, objevila se petice za jeho vyhazov z WSJ ze stejných důvodů, které uváděl proti PewDiePieovi.
Budoucnost tradičních médií není v tom, že budou čím dál tím bulvárnější, ale v tom, že se zmenší a pokusí se napravit si reputaci. To znamená eliminaci aktivistické novinařiny, která se už dávno přesunula do nových médií, znamená to zbavit se bulváru, který dominuje novým médiím. Dělat poctivou, faktickou novinařinu je pracné. Chce to hodně času a nemalé investice. Znamená to, že si tradiční média musí zvyknout, že už nejsou „masová“, ale „elitní“. Znamená to, že neustále musí své čtenáře přesvědčovat o své vlastní hodnotě. Znamená to, že se budou muset zmenšit - i když už ztratila přibližně polovinu své zaměstnanecké báze – a místo provokativnosti vsadit na kvalitu.
A budou o svoje místo muset bojovat a přesvědčovat hlavně mladší konzumenty, že se jim vyplatí dávat za obsah peníze. Zatím sázejí na starší generaci, která u nich zůstávají z tradice a to přestože jsou v kvalitativním úpadku. Ale tohle je mizející strato, tající ledovec. Nová generace z opravdu velké části úplně ignoruje tradiční média, nečtou noviny, nesledují televizi, neposlouchají rádio. A tradiční média stále nenacházejí jinou strategii, jak se s tím vypořádat, než že bezhlavě útočí na nová média, jak předvedla právě kauza PewDiePie. Možná tím získají pár bodů u starší generace, ale zcela si znepřátelí tu mladší. Je to vskutku idiotská strategie, kterou obhajuje jenom to, že ti, co takové kampaně vedou, doufají, že se dočkají důchodu dřív, než to totálně praskne.
Problém s novými médii nemají jenom tradiční média. Mají je všichni, kteří zkostnatěli, kteří si zvykli na status quo, kteří ignorují mladé a jejich trendy, což platí zvlášť pro politické strany. Tradiční strany, stejně jako tradiční média, se vůbec neorientují v nové realitě. V okamžiku, kdy ČSSD vyhlásila, že bude proti Babišovi bojovat na Twitteru, rozeřvala internet smíchy. ČSSD má na Twitteru 6800 followerů, Babiš 294 tisíc. Ale tím průšvih jenom začíná, jak ukazují k datu 8. 3. 2017 statistiky kanálů na YouTube:
Politická strana | Publikovaných videí | Odběratelů kanálu |
ČSSD | 4532 | 384 |
ODS | 1263 | 1215 |
ANO | 328 | 4051 |
TOP 09 | 1810 | 1906 |
Zelení | 83 | 1313 |
Piráti | 171 | 3364 |
KDU ČSL | 373 | 180 |
KSČM | 686 | 296 |
Úsvit | 109 | 684 |
STAN | 175 | nula a nebo nezveřejňují |
SPD (Tomio Okamura) | 868 | 5869 |
Svobodní | 218 | 2112 |
Čísla mluví sama za sebe. Nejtragičtěji dopadla ČSSD, která se na YouTube opravdu snaží, ale opravdu jí to nejde. Je zjevné, že videa své vlastní strany neodebírá ani zlomek jejich vlastních členů, o přesahu do obecné populace ani nemluvě. Objevil jsem video s Bohuslavem Sobotkou, které mělo 2 zhlédnutí – a to uvažme, že každý soudný uploadující vyrobí jedno zhlédnutí tím, že si video po uploadu kontroluje. Je to absolutní tragédie. Vsadím se, že kdyby sociálně demokratičtí straníci v řadách svých potomků našli děcko, které umí uploadovat videa na YouTube, tak je jednoduše převálcuje.