PCTuning Článek

Média se v budoucnosti změní. Jak mohou přežít?

Michal Rybka
Michal Rybka
10. 3. 2017 12:00 21 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Hypofritz 2. Ve službách společnosti 3. My jsme ti dobří 4. Až jim přebereme čtenáře...
5. Pro lepší zprávy za zeď 6. i proti adblocku... 7. Až budou followeři volit... 8. Do nové reality... anebo do muzea

Kauza The Wall Street Journal Gate – anebo PewDiePieGate, jak se nazývá častěji – stále probíhá. Na Bena Fritze se podařilo z jeho Twitteru vyhrabat řadu rasistických vtipů a zatímco si on stěžuje na těžký osud bojovníka proti antisemitismu, objevila se petice za jeho vyhazov z WSJ ze stejných důvodů, které uváděl proti PewDiePieovi.

Reklama
Reklama

K tomu přichází adblockery. Tahle technologie je tu dávno, šíří se – leč jak jsem zvěděl z Business Insideru, problémy s adblockery se rychle vyřeší, protože s adblockery lze bojovat. Bohužel většina médií, která blokuje adblockery, záhy zjistí, že právě postavili další paywall. Je o něco slabší, než klasický paywall, žádá „jen“ o výjimku – ale logika konzumenta je stejná: Pokud najde srovnatelnou alternativu k webu, který mu brání v přístupu, půjde tam. Jde jen o rafinovanější formu sebevraždy, za kterou si média můžou sama, protože mohla žádat po inzerentech neintruzivní reklamu, ale neudělala to. Animované příšernosti, blokující většinu obrazovky a články rozsekané na jednotlivé odstavce obalené reklamou donutily čtenáře nainstalovat adblock – a pokud zablokujete i ten, ztratili jste čtenáře.

Média jsou stále zoufalejší a tak vymýšlí čím dál skandálnější titulky, aby nalákali lidi za paywall. Business Insider mi několikrát denně spamuje email s tím, že má super duper deal, kde se za předplatné dozvím nejtajnější informace v dějinách, ale už jenom dnes, protože mi jenom kvůli mým krásným očím protáhli deadline na předplatné. WSJ na to šel s obviněním PewDiePie z antisemitismu – a to je surová pravda o tak zvané kauze PewDiePie. Jde o umělý konstrukt, který měl dokázat relevanci tradičních médií a nalákat nové čtenáře, ale kompletně backfiroval. Každý, kdo dokáže racionálně srovnat bulvární článek proti PewDiePie s realitou a uvědomí si rozsah lží a manipulace WSJ, se musí logicky zeptat, zda takhle lživému médiu může věřit u zpráv, které stojí za jeho investičním rozhodováním.

Tím, že WSJ překročil hranici bulváru – a neomluvil se za tenhle kolaps – se stal irelevantním. Teď už klidně mohou jmenovat šéfredaktorem Pavla Novotného, který umí skvěle hledat skandální témata, ale těžko se mohou tvářit jako relevantní, faktické a zodpovědné médium. Stejně zoufalé kroky se ale dějí i u nás, například iDnes nás láká na zakoupení předplatného bizarními titulky jako „Proč muži vymřou“ s podtitulkem „Za úpadkem mužnosti je genetika. Blíží se doba, kdy na světě žádní nebudou.“ Tak za prvé nemusíte mít moc velkou inteligenci a znalosti biologie na to, abyste chápali rozdíl mezi „mužem“ a „mužností“ a taky aby vám došlo, že ani úpadek mužnosti nepovede k vymizení samců. Je to čistý clickbait  – a další tragédie pro tradiční novinařinu.

Hlídací pes demokracie se změnil v potulného voříška, který vám olíže ruku ve víře, že když předvede opravdu povedený kousek, tak mu dáte něco k snědku. To je surová realita dnešních médií, která udělala tu zásadní chybu a nenechala se prohlásit za „médium veřejné služby“ a efektivně se nechat platit ze zákona definovanou daní. Pravdou je, že nepotřebujeme „médium veřejné služby“, které slouží jen establishmentu, který nad ním drží ochrannou ruku a vylučuje ho ze soutěže o přežití. Pravdou také je, že směřování médií k bulváru je šílené, protože nová média jsou už sama o sobě superbulvár.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning