Média se v budoucnosti změní. Jak mohou přežít? | Kapitola 5
Seznam kapitol
Kauza The Wall Street Journal Gate – anebo PewDiePieGate, jak se nazývá častěji – stále probíhá. Na Bena Fritze se podařilo z jeho Twitteru vyhrabat řadu rasistických vtipů a zatímco si on stěžuje na těžký osud bojovníka proti antisemitismu, objevila se petice za jeho vyhazov z WSJ ze stejných důvodů, které uváděl proti PewDiePieovi.
Dalším pokusem o zvýšení ziskovosti je zavedení paywallů. Paywall přináší peníze přímo od čtenářů, nicméně je také odrazuje a snižuje relevanci média. Každý čtenář zvažuje, zda se mu vyplatí dát peníze za exkluzivní přístup – anebo hledat alternativní zdroj informací zdarma. Za informace se platí tehdy, pokud jsou exkluzivní a důležité, což nabízí jen poměrně málo zdrojů. Úspěšný je například Motejlekskocdopole.com, který má exkluzivní informace, ale když se podíváte na titulku, jasně vidíte, že všechny titulky jsou psané zásadně clickbaitovým stylem, tedy aby vzbudily pozornost, ale nevyjevily, co vlastně za paywallem najdete. Pro spoustu profesionálů jde nicméně o informace podstatné a významné – a proto za přístup zaplatí.
Zcela jiná je pozice mainstreamových médií. Už při příchodu internetových verzí média zjistila, že to až tak nevynáší a rozhodla se šetřit, což z krátkodobého hlediska asi dávalo smysl, nicméně se to vymstilo dlouhodobě. Řada zpráv začala být přejímána z tiskových agentur anebo se opisovala z jiných médií, což vedlo k tomu, že ty samé zprávy se objevovaly na většině médií. Tím zmizela nejen soutěž, ale také důvod preferovat jedno médium před druhým – všechna prostě vypadají velmi podobně. Jít v takové situaci za paywall je prostě sebevražda, protože jen blázen platí za něco, do dává druhý zadarmo.
Troje noviny, jedna zpráva... Novinky, Ihned, Idnes
S úspěchem blogů si média všimla dvou věcí. Za prvé, musí mít unikátní obsah a za druhé, je dobré mít vyhraněný obsah. Silně názorový, velmi rychle vytvářený, musí být prostě před ostatními. To se zdánlivě zajímavě propojilo s angažovanou novinařinou, protože extrémní obsah přitahuje pozornost. Média objevila, že je vlastně jedno, jestli čtenáři souhlasí s článkem, anebo ne, důležité je, aby klikli. A čím extrémnější pozice, tím je vyšší šance že kliknou. To umožnilo vzestup komentátorů jako je Martin Fendrych, kteří píší velmi provokativně, extrémně aktivisticky – ale koho to zajímá, důležité je kliknout! Problém s nesouhlasem čtenářů lze snadno vyřešit tím, že se vypnou diskuse. Dokud lidi na takové komentáře klikají, nikoho moc nezajímá, že se vaše médium změnilo z mainstreamového na bulvár a zprávy a analýzy nahradily extrémistické blogy.
Moderním médiím je naprosto ukradené, jestli přináší inteligentní anebo hloupý obsah, zda čtenáři souhlasí anebo nesouhlasí, protože v éře neplacených médií rozhoduje jenom kliknutí. Nic jiného. Podpora blogů nebyla příliš chytrá, paywally můžou média zničit. Pokud nemáte žádný chytrý anebo opravdu důležitý obsah, můžete už jenom po barnumovsku křičet před vchodem. Pokud před paywall nestrčíte skandální, provokativní upoutávky, nikdo k vám chodit nebude. Paywall vás navíc táhne do spirály smrti, protože když ho zavedete, musíte neustále znova a znova dokazovat, že se čtenáři vyplatí platit. Můžete čtenáře nalákat, ale pokud on shledá, že to není až tak zajímavé, tak o něj přijdete. Přestane vás navštěvovat, tím se sníží návštěvnost a také pravděpodobnost, že zaplatí.