Naprosté šílenství: Saturn V / Apollo
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Naprosté šílenství: Saturn V / Apollo

Naprosté šílenství: Saturn V / Apollo | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

15. 5. 2021 03:00 16

Seznam kapitol

1. Naprosté šílenství 2. Věrnější stavebnice 3. Kráva od LEGO 4. První stupeň 5. Pod panely prvního stupně 6. S citem 7. Pět obrovských motorů 8. Druhý stupeň
9. Na šest minut stoupání 10. Třetí drobeček 11. Špunti na jeden špunt 12. LEM a miniLEM 13. I počítač pro Apollo 14. Jsme kompletní 15. Největší odpadek v historii 16. I po stavbě si vyhrajete

Projekt Apollo je považován za ohromný technologický úspěch Američanů. Čím více ho ale studujete, tím odvážnější a šílenější vám začne připadat: Je to úplně na hlavu. A velmi dobře to vysvětluje, proč jsme s létáním na Měsíc přestali!

Reklama

První stupeň je obrovský, prostě obrovský. Člověk se zdráhá uvěřit, že za necelé tři minuty činnosti celá ta 42 metrů dlouhá věc odpadne do Atlantiku!

Naprosté šílenství: Saturn V / Apollo
i Zdroj: PCTuning.cz

Zbývá dokončit motory. Jde celkem o pět motorů Rocketdyne F-1, každý s tahem 6,7 MN. Prostřední motor je zapojený pevně, čtyři krajní jsou manévrovatelné a kontroluje je počítač LVDC.

Těchto pět motorů v podstatě Američanům vyhrálo lunární závody, Sověti u N-1 zkusili použít věnec třiceti menších motorů, ale ani s počítačovým systéme KORD je nedokázali spolehlivě vybalancovat.

Naprosté šílenství: Saturn V / Apollo
i Zdroj: PCTuning.cz

Prostřední motor se vypíná jako první, aby si počítač zachoval kontrolu, a přitom s klesající vahou rakety neakceleroval příliš. Mimochodem, pro model si můžete koupit svítící LED motorové příslušenství, pokud chcete mít zábavnější dioráma!

Naprosté šílenství: Saturn V / Apollo
i Zdroj: PCTuning.cz

Přestože motory F-1 jedou jen necelé tři minuty, uvolní se v nich takové teplo, že je třeba je chladit, aby se neroztavily. Na to se používá tak zvané regenerativní chlazení: Část kerosinu je před vstříknutím do spalovací komory tlačena trubicemi kolem trysky, ohřívá se a tím trysku a komoru chladí. Rozdíly teplot, které motor musí zvládnout, jsou šílené: Vstupující kyslík má -184 °C, zatímco vystupující plyn má více než 800 °C!

Hotovo. Celý model dokáže stát na svých pěti motorech! Mimochodem – každý jeden motor F-1 má vyšší tah než tři hlavní motory raketoplánu dohromady. Jejich zážeh vypadá úžasně!

Naprosté šílenství: Saturn V / Apollo
i Zdroj: PCTuning.cz

Motorová sekce modelu, přestože je modelována ze standardních dílků, vypadá výborně. 

Naprosté šílenství: Saturn V / Apollo
i Zdroj: PCTuning.cz

Průměr trysky je 3,7 metru: Člověku se vybavuje fotka Wernhera von Brauna, jak před tou obludou stojí.

Autor: NASA – NIX #: MSFC-0201422. [1], Alt. URL., Volné dílo, Odkaz
i Zdroj: PCTuning.cz
Autor: NASA – NIX #: MSFC-0201422. [1], Alt. URL., Volné dílo, Odkaz

Už první stupeň modelu je prostě obrovský. Co start Saturnu V, to takovýto odpadek v Atlantickém oceánu!

Naprosté šílenství: Saturn V / Apollo
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama