Naprosté šílenství: Saturn V / Apollo | Kapitola 7
Seznam kapitol
Projekt Apollo je považován za ohromný technologický úspěch Američanů. Čím více ho ale studujete, tím odvážnější a šílenější vám začne připadat: Je to úplně na hlavu. A velmi dobře to vysvětluje, proč jsme s létáním na Měsíc přestali!
První stupeň je obrovský, prostě obrovský. Člověk se zdráhá uvěřit, že za necelé tři minuty činnosti celá ta 42 metrů dlouhá věc odpadne do Atlantiku!
Zbývá dokončit motory. Jde celkem o pět motorů Rocketdyne F-1, každý s tahem 6,7 MN. Prostřední motor je zapojený pevně, čtyři krajní jsou manévrovatelné a kontroluje je počítač LVDC.
Těchto pět motorů v podstatě Američanům vyhrálo lunární závody, Sověti u N-1 zkusili použít věnec třiceti menších motorů, ale ani s počítačovým systéme KORD je nedokázali spolehlivě vybalancovat.
Prostřední motor se vypíná jako první, aby si počítač zachoval kontrolu, a přitom s klesající vahou rakety neakceleroval příliš. Mimochodem, pro model si můžete koupit svítící LED motorové příslušenství, pokud chcete mít zábavnější dioráma!
Přestože motory F-1 jedou jen necelé tři minuty, uvolní se v nich takové teplo, že je třeba je chladit, aby se neroztavily. Na to se používá tak zvané regenerativní chlazení: Část kerosinu je před vstříknutím do spalovací komory tlačena trubicemi kolem trysky, ohřívá se a tím trysku a komoru chladí. Rozdíly teplot, které motor musí zvládnout, jsou šílené: Vstupující kyslík má -184 °C, zatímco vystupující plyn má více než 800 °C!
Hotovo. Celý model dokáže stát na svých pěti motorech! Mimochodem – každý jeden motor F-1 má vyšší tah než tři hlavní motory raketoplánu dohromady. Jejich zážeh vypadá úžasně!
Motorová sekce modelu, přestože je modelována ze standardních dílků, vypadá výborně.
Průměr trysky je 3,7 metru: Člověku se vybavuje fotka Wernhera von Brauna, jak před tou obludou stojí.
Už první stupeň modelu je prostě obrovský. Co start Saturnu V, to takovýto odpadek v Atlantickém oceánu!