Nejslavnější herní počítač: Jak vznikal prototyp Commodore C64
i Zdroj: wikipedia.org
Historie Článek Nejslavnější herní počítač: Jak vznikal prototyp Commodore C64

Nejslavnější herní počítač: Jak vznikal prototyp Commodore C64 | Kapitola 4

Pavel Tronner

Pavel Tronner

9. 3. 2023 16:00 27

Seznam kapitol

1. Nový projekt „VIC-40“ 2. Deset dní na návrh grafiky 3. Vývoj grafického čipu 4. Zvuk, který se stal legendou
5. Kam s nimi 6. Bratrovražda VIC-20 7. Jmenuje se C64

Když na jedné z mnoha porad firmy Commodore její zakladatel Jack Tramiel apeloval, aby se firma postavila Japoncům a dokázala s nimi soupeřit ve výrobě levných počítačů, netušil, že tento krok bude znamenat vznik nejprodávanějšího počítače všech dob. Počítače, který jako jeden z prvních byl primárně určen pro hraní her.

Reklama

Co se týče vývoje zvukového čipu SID týče, jeho autorem byl mladíček Bob Yannes, Ten se již jako mladík zajímal o hudbu a její vytváření, zkoušel sestavovat vlastní syntetizátory z primitivních stavebnic, schopné vyloudit jen pár neumělých tónů. Vystudoval Villanova University a zde se setkal i s prvním dostupným mikropočítačem, Altairem 8800. To jej vedlo ke stavbě podobných strojů, ale na rozdíl od jiných nezkoušel tyto své prototypy někde udat či z nich dokonce vytvořit platformu mikropočítačů. V roce 1978 si jej na univerzitě vyhlédl Charpentier a jako novou posilu jej v MOS Technology zaměstnal. Zde se Yannes naučil navrhovat integrované obvody, neboť tuto znalost v této době dávala pouze praxe. Když se tedy Charles Winterble rozhodl svěřit Yannesovy vývoj SIDu, věděl, že je to ta nejlepší volba. Věděl, že velkým Yannesovým snem je právě tvorba zvukového čipu. Také ale věděl, že největším problémem mladých inženýrů je snaha po dokonalosti, což u C64 s velmi krátkým časem na vývoj bylo nutné poněkud zkrotit.

Yannes proto dostal možnost být jakkoliv kreativní, pokud se tedy vejde do přidělené maximální plochy na křemíkovém waferu a samozřejmě vše stihne včas. Winterble jej donutil vytvořit dlouhý seznam vlastností plánovaného díla, které byly setříděné dle priority. Yannes se přitom na rozdíl od Charpentiera vůbec neinspiroval u konkurence. Měl jasnou představu, jak hudbu na počítači vytvářet. Zvukové schopnosti jiných platforem byly buď zcela primitivně „přilepeny“ k aktuálnímu hardwaru, aby vůbec mohl nějak zvučit (například ZX Spectrum či Apple II vydávaly cosi hrůzného s pomocí samotného mikroprocesoru). 

A například čip Pokey v Atari sice byl dedikován pro tvorbu zvuku, ale nenabízel žádné precizní řízení frekvence, hlasitosti atd. Zkrátka, Pokey stvořili lidé, kteří chtěli dát počítači nějakou možnost vytvářet zvuky, ovšem hudbě ve skutečnosti nerozuměli.

Yannes naproti tomu jakožto slušný hudebník postupoval zcela opačně. Nemohl se sice rozmáchnout tak, jako později tvůrci zvukových karet na PC či chipsetu Amigy, kde se zvuky vytvářely přehráváním samplovaných záznamů, protože do omezené paměti by se taková data prostě nevešla. Místo toho vytvořil zvukový generátor jednoho kanálu, který nabízel na svou dobu velmi precizní práci s nastavením tvaru obálky, frekvenci, hlasitosti. Původně doufal, že vytvoří multiplexní oscilátor a s jeho pomocí bude mít čip možnost mít takových kanálů 32. Jenže nic takového v této době ještě neexistovalo a termín se blížil, takže se musel krotit. Nakonec jen vzal své dílo, třikrát je na plochu čipu zkopíroval a přidal jednoduchý generátor šumu. Nebyl s výsledkem zrovna nejspokojenější, ale Winterble jej uklidňoval: „Už takhle je to desetkrát lepší než cokoliv jiného u konkurence, a dvacetkrát lepší, než je potřeba.“

A byla to pravda. C64 se stalo pověstný svým kvalitním zvukem a dodnes je SID mezi hudebníky v tomto ohledu oceňovaný. A byl by i více, kdyby Commodore využil například toho, že Yannes do čipu nenápadně propašoval možnost napojení jednoho z pinů na externí zdroj zvuku, takže teoreticky by C64 mohl nabídnout připojení hudebních nástrojů. Jenže tento tajný přídavek nebyl nijak využit a C64 žádný takový konektor neobsahoval.

SID chips.jpg
By <a href="//commons.wikimedia.org/wiki/User:Taras" title="User:Taras">Taras Young</a> - <span class="int-own-work" lang="en">Own work</span>, CC BY-SA 4.0, Link

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama