O audiofilství a podobných závislostech
Seznam kapitol
Audiofilství je výtečné a finančně náročné hobby, které v svých fanoušcích vyvolává silné emoce. Často až neadekvátní emoce, které byste od technicky laděných charakterů nečekali. Divoké souboje a diskuse mezi fanoušky ale maskují pravou podstatu toho, co znamená audiofilství – tedy lásku ke slyšenému.
V reportáži z výstavy Audio Video Show Praha jsem prý některé pobavil svou neznalostí audiotechniky. Mě tam pro změnu pobavila hláška, kterou jeden prodejce říkal zákazníkovi, který pochyboval o nutnosti koupit ultra drahé kabely: „No při měření tam sice není rozdíl, ale ucho to pozná.“ Tak ano, když někomu chcete prodat stokrát dražší produkt než ten základní, tak mu něco říct musíte.
![O audiofilství a podobných závislostech](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/zmw97x4ffmsa7yb60d1b5289e20f340542717.png)
Jenomže tím se dostáváme k té nepříjemné části debaty o audiofilství: Do jaké míry je to realita a do jaké míry placebo? Když se dělaly double blind testy kabelů k reproduktorům, ani znalci nebyli schopni rozeznat rozdíl mezi drahým a levným kabelem. Ano, je možné poznat rozdíl mezi extrémně levnými ošizenými kabely a špičkovými, ale pokud máte vedle sebe „dobré“ a „prémiové“ s podobnými fyzikálními parametry, je vnímaný rozdíl daný pouze sugescí.
Dopadlo to v podstatě stejně, jako když se dělal double blind chuťový test vín: Hodnocení chuti vůbec nekorelovalo s cenou vína, naopak když byly cenovky vzorkům přiřazeny náhodně, lidé hodnotili „dražší“ vína jako „lepší“. Jinými slovy – smysly neměly podíl na vnímání kvality, zato cenovka ano. Mimochodem, to samé platí i u placeba: Je dokázané, že dražší placebo zabírá na více lidí než to levnější, i když je stejně nefunkční jako to levné.
![O audiofilství a podobných závislostech](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/msyuabjs3io6alr60d1b5293db58890696910.jpg)