Ray tracing už není zabiják fps. FBC: Firebreak to ukazuje v praxi
V tomto článku si ukážeme, jak optimalizovat novou hru FBC: Firebreak s ohledem na obrazovou kvalitu i maximum fps pro různé grafické karty.
V dnešním článku se zaměříme na hru FBC: Firebreak. Jedná se o kooperativní akční řežbu od studia Remedy, které stojí za tituly jako Control nebo Alan Wake. Studio pokračuje v budování vlastního světa, v němž se odehrávají příběhy těchto známých her. Více se dočtete v samostatné recenzi.
Jedná se o rychlý akční titul s důrazem na kooperaci mezi více hráči. Hra stále probíhá proti NPC, takže pro její hraní nepotřebujete stovky fps pro kompetitivní výhodu, ale více fps využijete. U takovéto hry beru jako základ (bez DLSS MFG) 90 až 100 fps a samozřejmě více je lépe. Tyto hodnoty si ještě dále můžete nastavit díky přítomnosti DLSS MFG, ale to je vhodné pouze pro zvýšení plynulosti, nikoli pro snížení latencí.
Pojďme se podívat, jak nastavení grafických detailů ovlivňuje vizuály ve hře.
Nastavení detailů a fps
Nejprve si ukážeme různá nastavení ve hře spolu se screenshoty ukazujícími nejen to, jak hra vypadá, ale i o kolik fps se sníží či zvedne výkon po různých úpravách. Vzali jsme na to RTX 5070 Ti, která má dost výkonu pro rozlišení 4K, a tedy screenshoty ze hry budou nejvíce vypovídající. Vždy máme nastavený Nvidia Reflex, a pokud to není výslovně uvedeno, tak DLSS MFG a ray tracing jsou vypnuty.
DLSS DLAA
DLSS Kvalita
DLSS Vyvážený
DLSS Výkon
Úplně na začátek si potřebujeme ujasnit renderovací rozlišení, tedy sílu DLSS Super Resolution. To totiž typicky nejvíce hýbe s počtem fps, ale má i znatelný vliv na kvalitu detailů ve hře. Otestovali jsme čtyři nejvyšší kvality, tedy DLAA (bez změny rozlišení), Kvalita, Vyvážený a Výkon. Rozdíly v detailech předmětů nejsou nikterak velké a i režim Výkonu je použitelný.
Pro rozlišení 4K si dovedu představit hrát na režim Výkonu, byť v jemných detailech při podrobnějším zkoumání už je vidět menší preciznost detailů. Pro dosažení maximálních fps bych tento režim doporučil, ale pro preferenci vizuálů bych zase spíše doporučoval režim Vyvážený.
Nízký preset
Střední preset
Vysoký preset
U presetů pro kvalitu grafických detailů najdete největší rozdíly mezi Nízkým a Středním presetem. Jedná se o osvětlení scény, které je na prostřední nastavení realističtější. Potom mezi Středním a Vysokým presetem výrazné rozdíly nejsou. Nemá smysl hledat drobnosti s lupou, protože u takto rychlé hry se na ně soustředit nebudete.
Prostřední preset ubere docela dost fps, ale věřím, že většině hráčů to bude za realističtější osvětlení stát za to. Na starších grafických kartách však je možné zapnout i Nízký preset, protože hra vypadá stále dobře. Když už mluvíme o osvětlení, co ray tracing?
Ray tracing na nízkou kvalitu
Ray tracing na střední kvalitu
Ray tracing na vysokou kvalitu
Ray tracing na vysokou kvalitu + RR
Aspoň nízká kvalita ray tracingu má ještě o něco lepší a efektnější osvětlení než Střední preset. Následně vidím rozdíly i mezi různými kvalitami ray tracingu, ale podle mě neospravedlňují snížení fps. Nízká kvalita ray tracingu se tedy jeví jako zajímavá alternativa pro vizuálně náročnější hráče.
Speciálně ještě zmíním DLSS Ray Reconstruction (RR), tato funkce sice sníží fps asi o 10 %, ale výrazně zlepší celkové detaily. Předně jde samozřejmě o odlesky, ale nasvícení je lepší a některé detaily jako rukávy, rukavice nebo model zbraně mají detailnější textury.
Při hraní jsem také narazil na nestabilitu osvětlení, což lze na videu níže vidět na odlesku na brokovnici. Děje se to jen v některých pasážích hry, ovšem DLSS RR tento problém řeší. Jednoduché zapnutí funkce stačí k tomu, aby zmizel šum, resp. ona nestabilita odlesku.