Přehled nejhezčích počítačových her roku 2012 | Kapitola 2
Seznam kapitol
K začátku nového roku neodmyslitelně patří bilancování za tím starým. Technický vývoj počítačových her sice v uplynulém roce brzdily zastaralé herní konzole, přesto se objevilo několik titulů, které grafiku posunuly zase o kousek dál. Přinášíme s krátkými komentáři přehled těch, které na nás v roce 2012 udělaly největší dojem.
Vývoj Alana Waka byl velmi komplikovaný. Pro konzole hra vyšla po mnoha odkladech v roce 2010. Přestože PC verze měla záhy následovat, nestalo se tak a dočkali jsme se jí až v únoru. Nějaký čas se dokonce zdálo, že počítačová verze nebude vůbec. Čekání se ale vyplatilo, psychologický thiller je napěchovaný moderními efekty.
Alan Wake běží na enginu MAX-FX třetí generace, který je vlastní technologií vývojářů z Remedy Entertainment. Hra je postavena na rozhraní DirectX 9.0c bez podpory novějších API DirectX 10/11. Po stránce grafiky je špičková především práce se světlem a dynamické stínování. Ve hře nechybí takřka nic od skvěle provedených kuželů světla a slunečních paprsků (volumetrické osvětlení), přes velmi efektně provedené efekty přesvícení (bloom, HDR) a čočkový efekt až po dynamické stíny. Implementován byl i pokročilý efekt ambient occlusion SSAO. Alan Wake dále používá velké množství post processing úprav. Během hry je obraz pro dotvoření atmosféry chvílemi černobílý, zrnitý, rozmazaný, zvlněný a podobně. Proti konzolové verzi hry jsou podstatně detailnější textury a lepší je i celková dohlednost.
Abyste si Alan Wake zahráli na maximální nastavení, budete potřebovat poměrně grafickou kartu střední třídy. Do nejnižších rozlišení je rozumným základem nVidia GeForce GTX 460 či AMD Radeon HD 6850, ve středních je vhodná GeForce GTX 560 nebo Radeon HD 6870 a v nejvyšších rozlišeních si naprosto plynule zahrají majitelé karet jako je Radeon HD 7850, GeForce GTX 660 a vyšší. Příliš řešit naopak nemusíte procesor, Alan Wake si bohatě vystačí i se slabším dvoujádrem jako je AMD Phenom II X2.
Galerie screenshotů