Risen 2: Dark Waters — vizuálně pěkné a pěkně náročné RPG
Seznam kapitol
Druhý díl Risenu byl jednou z nejočekávanějších her tohoto jara. Velké nadšení sice po vydání opadlo a hra sbírá hodnocení okolo 70 %, vyloženě špatná však také není. Povedené technické zpracování potěší majitele silnějších počítačů, ti s moderní grafikou si užijí pěkných scenérií. U slabších sestav ale bude nutné snížit detaily.

Německé studio Piranha Bytes je známé především svou RPG sérií Gothic. Po vydání třetího dílu však vývoj této série převzal tým Spellbound Entertainment (ArcaniA: Gothic 4 a datadisk ArcianiA: Fall of Setariff) a Piranha Bytes vydali další poměrně úspěšné RPG Risen. To se nyní po necelých třech letech dočkalo pokračování Risen 2: Dark Waters. To je v mnoha směrech netradiční, což se můžete v recenzích ryze herních magazínů (viz předposlední kapitola).

Studio Piranha Bytes pro své hry vyvíjí vlastní technologie, což je i případ druhého Risenu. Engine s názvem Genome však není úplně nový. Původně jej používal už Gothic 3 (2006), po řadě úprav Risen (2009) a po další řadě vylepšení na něm běží i druhé pokračování. Vylepšení na rozdíl od řady jiných her rozhodně nejsou kosmetická. Piranha Bytes se na rozdíl od řady jiných studií stále soustředí především na PC verze svých her a na konzole jsou hry portovány až dodatečně. Vizuální stránka nového Risenu je proto na velmi vysoké úrovni a rozhodně patří k nejlépe vypadajícím hrám současnosti, byť s úplnou špičkou se měřit také nemůže.

Co se týče technologií, běží druhý Risen v rozhraní DirectX 9.0c, o implementaci vyšší verze vývojáři neuvažovali. Implementována je však řada jiných efektů jako je ambient occlusion (podporoval jej již první díl), pokročilé metody osvětlení, stínování a podobně. Vývojáři dále používají řadu licencovaného softwaru třetích stran jako je třeba Speedtree engine pro renderování vegetace nebo fyzikální engine nVidia PhysX (akcelerace přes procesory, GPU akceleraci hra vůbec nepodporuje).
