Too much innovation error: Předběhli svou dobu a dojeli na to
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Too much innovation error: Předběhli svou dobu a dojeli na to

Too much innovation error: Předběhli svou dobu a dojeli na to

Michal Rybka

Michal Rybka

7. 8. 2015 03:00 14

Seznam kapitol

1. No jo, to se dalo čekat. 2. Když se bublina nafukuje 3. Když v Itálii prodáte jednu klíčenku (a ještě se vrátí) 4. Vždycky není dobré být první
5. I Youtube bylo před pár lety jako sci-fi 6. (Ne)užívejte si 4K 7. Virtuální realita: Předbíhá už podruhé dobu?

Nedostatek inovace může firmu zničit. Co ale přemíra inovace? I když to vypadá podivně, příliš velké vizionářství, příliš rychlý růst a fakt, že jste první na trhu a máte ho celý pro sebe, může být stejně devastující, jako když se na inovace vykašlete úplně. Každý si asi vzpomene na mraky zařízení, technologií a služeb, které vypadaly skvěle, a neuspěly.

Reklama

Nedávno jsem objevil zajímavý dokument „What Happened“ z roku 2001 o dotcomové bublině a jejím kolapsu. Vypadá to jako klasický uplakaný dokument v duchu „jak jsme mohli být tak hloupí a cpát tolik peněz do tak pitomých nápadů, jako je podnikání na internetu?“

Podobných děl z pohledu „po bitvě každý generálem“ najdete všude spoustu. Zajímavé ovšem je, že mezi špatnými příklady valuace jmenuje i firmy, které jsou dnes velmi úspěšné, jako je Amazon. Stačí se podívat na jejich poslední výsledky.

Dokument se pochopitelně věnuje převážně firmám a nápadům, které ve své době katastroficky selhaly, jako byl například The Globe, Pets anebo WebVan. Byly to ale skutečně tak špatné nápady, bylo to až tak bláznivé, jak se nám autor pokouší podsouvat? The Globe byla určitá forma komunitní a sociální sítě, což není tak špatný nápad, jak ukazuje Facebook.

Eshop Pets dodával vybavení pro mazlíčky – dnes bychom ho považovali za něco celkem normálního, klasický specializovaný eshop. WebVan coby koncept dodání smíšeného zboží až do domu dnes také nebudí nějaký větší rozruch či pohoršení.

Rozdíl oproti minulosti je v tom, že moderní webové projekty nejsou tak kapitálově šíleně nákladné, neexpandují tak rychle a operují v menším měřítku. V dokumentu „What Happened“ bylo zcela zřetelné, že dotcomová bublina neměla moc společného s technologiemi jako takovými, ale spíše s nekritickým nadšením pro nové technologie jak ze strany vývojářů, tak i investorů. Nápady to nebyly špatné, ale management dotcomových firem byl nezkušený, pokoušel se expandovat příliš rychle a investoři očekávali rychlý nástup zisků.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama