Úplný průvodce plochými panely - technika a seřizování | Kapitola 5
Seznam kapitol
Po zveřejnění článku o monitorech přichází na řadu podrobnější popis technologii související s plochými LCD panely - tímto článkem budeme mít tedy základy zobrazovacích technologii hotové. Článek se zabývá základními problémy souvisejícími s obrazem plochých panelů jako jsou pozorovací úhly, doba odezvy, obnovovací frekvence, analogové a digitální vstupy nebo počet zobrazených barev. Doufám, že se mi podaří rozptýlit i některá zažitá schémata a klišé.
Na rozdíl od monitoru, kde náběh i zhasínání obrazových bodů není problémem, je každá buňka LCD zatížená určitou "setrvačností" (to vyúsťuje v měřitelnou odezvu obrazového bodu - ta to doba bývá v dokumentaci označovaná jako response time). Není divu, vždyť fyzikálně se u TFT stále jedná o natáčení tekutých krystalů v elektrickém poli.
Dlouhá doba odezvy (nad 35ms) způsobuje rušivé mlžení a optický neklid na hranách a plochách pohybujících se části obrazu. Nevyhovující response time se projevuje rušivě zejména v těchto situacích: při převíjení (skrolování) dlouhého dokumentu, v dynamických video scénách a především ve hrách (zde jsou pochopitelně nejvíce postižené hry ze skrolujícím pozadím - Warcraft, SimCity, Diablo...).
Dobu odezvy uvádíme v milisekundách, čím je menší, tím lépe (dnes by již v žádném případě by neměla překračovat 35ms).
Co byste měli vědět: Někteří výrobci, podle hesla "papír snese všechno" - navíc v situaci kdy neexistuje jednoznačná metoda měření doby odezvy a pozorovacích úhlů, uvádějí pozorovací úhly i dobu odezvy o kterých by se, diplomaticky řečeno, "dalo s úspěchem pochybovat". Obecně platí, že uváděné hodnoty jsou pouze orientační. V PCtuningu jsme měli panely s odezvou 25ms které byly v praxi lepší než některé "papírově" 16ms.
Techtalk - response time Tr a TfHodnotu odezvy (response time) můžeme ještě rozdělit na dvě části:
Pokud bychom vyšli z toho, že lidskému oku stačí pří sledování filmu asi 25 obrázku za vteřinu (DVD PAL, kino...) snadno si spočítáme, že minimální doba odezvy by v nejhorším případě nemela překračovat hodnotu 40ms (1/25s). Při sledování videa skutečně vycházíme z obrazové frekvence 25Hz (fps) - ta by tedy teoreticky mohla stačit. Bohužel, většinou nestačí - video je už z principu poměrně neostré (zejména u pohybujících se objektů), rozlišení obrazu je relativně nízké. V praxi bychom na panelu viděli příliš zřetelně jednotlivé fáze pohybu objektů (to se stává i v kině - i když se do obrazu záměrně přidává pohybová neostrost). Proto se požadavky na obrazovou frekvenci u panelů zvyšují v praxi na 60 až 75Hz (není to kvůli "blikání" obrazu - panely tímto neduhem monitorů totiž netrpí). Z toho vychází požadovaná doba odezvy cca 13ms - tu dnes jsou schopné zajistit pouze inovované panely poslední generace. Pro 99% uživatelů stačí, aby plochý panel nabízel response time pod 30-25ms. Tyto časy (a často ještě lepší, kolem 16 - 12ms) jsou dnes moderními aktivními TFT panely naštěstí běžně dosažitelné. |
Obnovovací frekvence vs obrazová frekvence
Nejdůležitějším poznatkem je, že se obraz u plochých panelů nemusí stále překreslovat (tak jak to činí monitory). Z tohoto hlediska u plochých panelů nemůžeme mluvit o obnovovací frekvenci - spíše bychom ji měli nazvat "obrazovou frekvencí". Pokud je obraz stálý a neměnný zůstávají jednotlivé body panelu ve stejném stavu (obraz je stejný, obnovovací frekvence je tedy... 0).
Obrazová frekvence je frekvencí s jakou je možné maximálně zobrazovat jednotlivé fáze pohybu.
To je důvod, proč je obraz na plochém panelu absolutně klidný i při, na monitoru velmi blikající a téměř nepoužitelné obnovovací frekvenci 60Hz.