Úplný průvodce plochými panely - technika a seřizování | Kapitola 3
Seznam kapitol
Po zveřejnění článku o monitorech přichází na řadu podrobnější popis technologii související s plochými LCD panely - tímto článkem budeme mít tedy základy zobrazovacích technologii hotové. Článek se zabývá základními problémy souvisejícími s obrazem plochých panelů jako jsou pozorovací úhly, doba odezvy, obnovovací frekvence, analogové a digitální vstupy nebo počet zobrazených barev. Doufám, že se mi podaří rozptýlit i některá zažitá schémata a klišé.
Výzkumy zjistily, že u plochých panelů lze ve vertikální rovině malým trikem prakticky zvětšit rozlišení. Pokud se podíváte na řadu barevných buněk RGBRGBRGB... zjistíte, že obrazový bod by se mohl v určité situaci posunout doprava nebo doleva tím, že by si například půjčil "R - červenou" z pravé buňky, zatímco by vlastní buňku R nepoužíval.
Na tomto triku je založená technologie vyhlazovaní písem ClearType - pokud ji zapnete, písmo vypadá trochu kulatější. Celkový výsledek je tím lepší, čím jsou vzdálenosti mezi buňkami menší (jinak můžou mít písmena patrné barevné stíny).
A jak ClearType zapnout? Přes nastavení obrazovky: Obrazovka / Vlastnosti / Vzhled / Používat metodu vyhlazování písem / ClearType.
Tip: Na některých panelech (to platí samozřejmě i o noteboocích), zejména připojených digitálním k počítači rozhraním DVI, je výsledek vynikající. Za vyzkoušení to stojí.
Vzhled "před a po zapnutí" můžete posoudit sami:
ClearType vypnuto
Na poslední chvíli: zapnutí a seřízení renderingu písem ClearType je možné provést přes webobou stránku stažením prvku ActiveX zde: http://www.microsoft.com/typography/cleartype/tuner/1.htm
LCD panely - shrnutí
- buňky LCD s filtry RGB regulují propustnost světla - jsou to miniaturní "okénka" které se elektricky otevírají a zavírají procházejícímu světlu,
- činnost buněk LCD je energeticky nenáročná (narozdíl od podsvětlení, které spotřebovává většinu energie) - tekuté krystaly nejsou vodivé, reagují jen na elektrostatické pole,
- natáčení krystalů chvíli "trvá" - typicky 10 až 200ms (čím méně tím lépe) podle typu displeje - tenčí, aktivní displeje nabízejí rychlejší odezvu,
- veškeré obrazové body jsou v umístěné v přesné matici - neexistují "mezibody", každý panel má určené a neměnné rozlišení (narozdíl od monitorů, kterým různý rozměr bodů nečiní problémy), panely netrpí geometrickým zkreslením (soudkovitostí, špatnou konvergencí, nelinearitou, lichoběžníkovostí, konkávností, pumpováním obrazu, moire...).