uplny-pruvodce-plochymi-panely-technika-a-serizovani
Monitory Článek Úplný průvodce plochými panely - technika a seřizování

Úplný průvodce plochými panely - technika a seřizování | Kapitola 9

Kwolek Jirka

Kwolek Jirka

28. 4. 2004 00:00 63

Seznam kapitol

1. LCD, TFT - základní pojmy 2. Typy panelů, aktivní / pasivní a pixelové vady 3. RGB a... vyhlazování písem Clear Type 4. TFT panely kontra monitory 5. Problémy - response time a obnovovací frekvence
6. Problémy - pozorovací úhly 7. Kontrast, jas a homogenita barev 8. Elektronika a způsob propojení s PC 9. Dodatek - obrazce pro seřízení LCD (a monitoru)

Po zveřejnění článku o monitorech přichází na řadu podrobnější popis technologii související s plochými LCD panely - tímto článkem budeme mít tedy základy zobrazovacích technologii hotové. Článek se zabývá základními problémy souvisejícími s obrazem plochých panelů jako jsou pozorovací úhly, doba odezvy, obnovovací frekvence, analogové a digitální vstupy nebo počet zobrazených barev. Doufám, že se mi podaří rozptýlit i některá zažitá schémata a klišé.

Reklama

V průběhu testů TFT panelů, jsme si naplno uvědomili, jak obtížné a náročné je správné nastavení těchto zobrazovacích zařízení. Pokud budete seřizovat obraz podle desktopu Windows nejspíše se Vám stane, že hry a video budou příliš tmavé a naopak - perfektně seřízený obraz pro celoobrazovkové video vám způsobí nemilé překvapení při přechodu na plochu - kde bude vše jako "přepálené". V této situaci obvyklé obrazce typu "monoskop" vůbec nepomáhají, proto jsme si (ale i vám) nachystali speciální ladící obrazce pro TFT".

Základní nastavení

Řekněme si to na rovinu - seřízení obrazu i těch nejmodernějších TFT/LCD panelů (a částečně to platí to i o většině "klasických" monitorů - jejichž obrazovky však mívají větší obrazovou dynamiku a tím jsou k případnému špatnému nastavení tolerantnější) je vždy

otázkou většího či menšího kompromisu

(podle kvality panelu). Vše komplikuje navíc fakt, že jiné (a často i protichůdné) nároky mají uživatelé kancelářských aplikací, jiné milovníci videa a 3D her a něco jiného zase očekávají příznivci digitální fotografie a grafiky. Naše řešení je směřováno k tomu, aby bylo možné co nejrychleji nalézt nastavení typu "

největší možný společný jmenovatel

" - případné odchylky lze pak korigovat v jednotlivých aplikacích individuálně.

Základní "ladící" obrazec byl sestaven tak, abychom v něm najednou vystihli charakteristické prvky všech "protichůdných světů" (tím se náš obrazec liší od jiných, obsahujících np.  stupnice šedi či počítačový monoskop) - jsou v něm jak "kancelářské prvky" (ikony, desktop, Explorer, písmo), políčko z videa symbolizující zároveň i obecně tmavou grafiku 3D her, digitální fotografie i syntetické barevné stupnice.

Obrazce a jak s nimi pracovat

Nejdříve si - podle vašeho rozlišení - stáhněte odpovídající soubory (klikněte na odpovídající soubor pravým tlačítkem myši a zvolte "Uložit cíl jako..."):

15": 1024x768 17", 18": 1280x1024
- věrnost barev - věrnost barev
- homogenita - homogenita
- homogenita - homogenita

Obrazce si nahrajte do zvláštního adresáře. Dále budete potřebovat prohlížeč obrázků, který umožňuje prohlížení v celoobrazovkovém režimu (Full Screen mode). Vyhoví ACDsee (vychytávkou je "listování" jednotlivými obrázky otáčením kolečka), případně InfranView, pokud máte Windows XP - můžete použít i systémový prohlížeč. V případě nouze vyhoví i prohlížeč Internetu, Internet Explorer.

V "Ovládacích panelech" nutně nastavte přirozené rozlišení TFT panelu (15": 1024x768 či 17": 1280x1024) a 32-bitovou barevnou hloubku (i když některé panely umí barevnou hloubku jen 16 či 24-bitů). Zobrazte hlavní obrazec ve "Full Screen" režimu (u ACDsee toho dosáhnete kliknutím kolečkem na obrázku nebo kombinací Ctrl-F). Refresh rate vyšší než 75Hz není nutný - naopak, výše dochází u TFT spíše ke zhoršování obrazu.

Panel skloňte a natočte tak, abyste se dívali kolmo na jeho střed.

*V případě monitoru zvolte spíše rozlišení odpovídající obrazci 1024x768 a refresh 85Hz- 100Hz.

Hlavní obrazec

Hlavní obrazec vypadá přibližně takto:

Úplný průvodce plochými panely - technika a seřizování
i Zdroj: PCTuning.cz

Základní seřízení

Nejdříve je vhodné nastavit veškeré hodnoty na "tovární nastavení" - nikdy totiž nevíte, který parametr (může být np. ukrytý hluboko v menu) není například nastavený zcela "mimo mísu". Marně byste pak bojovali bitvu, kterou není možné vyhrát. Tovární nastavení se často skrývá pod pojmy "RECALL" nebo pod "Set factory defaults".

Následujícím krokem by u TFT panelu měla vždy být automatická kalibrace hodnot "Phase" (fáze) a "Clock" (takt) vstupních obvodů AD převodníku (Analog to Digital). Ta se skrývá většinou pod funkcí "Auto Adjust" případně "Auto". Autokalibraci provádějte tehdy když je na ploše mnoho výrazných a kontrastních prvků - stačí otevřít dokument v Notepadu.

Poznámka: Někteří uživatelé referovali, že lepších výsledků dosahují při spuštění Autoconfigu přímo v desktopu, nebo ještě lépe, při prohlížení textového souboru. Je to možné - náš obrazec je, díky přenosu po internetu, komprimován jako JPEG (a má jen 500kB) - na optický kontrast textového souboru v této situaci prostě nemá (původní obrazec, jež je ve formátu .tga /5.5Mb je pro Autoconfig také vhodný).

Barevná teplota

Nyní doporučuji zvolit si barevnou teplotu, jež vám bude vyhovovat nejvíce. Tu najdete v menu nazvaném nejspíše "Color Temperature" nebo "Color Adjustment" a udává se v Kelvinech. Hodnata 6500K (Warm - teplé) dává obecně teplejší nažloutlé odstíny, zatímco nastavení 9500K (Cold - studené) "jde" vyloženě do modra. Experimentovat s jednotlivými složkami RGB rozhodně nedoporučuji! P.S. Některé panely nabízejí i další možností nastavení (Gain, Black Level...), nedoporučuji si však s nimi příliš "hrát" - zvláště nevíte-li co přesně dělají.

* Zde ponechejte tovární nastavení - případně zvolte spíše studenější odstíny (8500K bude asi stačit). Sledujte zejména základní odstín bílých ploch, notoricky známou barvu zeleného podkladu desktopu Windows a neutrálně šedou bundu chlapce sedícího na stromě.

Poznámka - při podezření na silnou nerovnováhu v zobrazení barev si při seřizování hodnot RGB můžete orientačně vypomoci barevnými přechody elementárních složek do černé a bílé - k limitaci všech barev by mělo docházet současně.

Jas a kontrast

Tyto parametry (zejména kontrast, který na výsledný obraz zásadnější vliv) jsou pro vyvážený obraz LCD panelu kritické. Zkoušejte a pomalu hledejte vám nejlépe vyhovující pár hodnot (jas / kontrast) - často totiž neexistuje jen jediný optimální jas a kontrast, častěji je možné najít hned několik přijatelných párů (existují však výjimky, kdy jediným přijatelným jasem je (například) maximum - pak jste nucení pracovat pouze s kontrastem).

Ve správném seřízení vám pomohou téměř všechny prvky obrazce. Všimněte si však barevných přechodů 2.

Úplný průvodce plochými panely - technika a seřizování
i Zdroj: PCTuning.cz

Elementární barvy zde přecházejí do černé a ve spodní části i do bílé barvy. Jakmile pohybujete jasem a kontrastem, pohybuje se o přechodová zóna označená červenými zarážkami. Měli bychom se snažit udržet černou a bílou oblast co nejužší - asi do červených "zarážek". Velmi pečlivě si však musíme hlídat i barvu šedých prvků desktopu 4, kde nám jednotlivé odstíny nesmí splynout - zde jsou pomocným prvkem proužky 3. Všímejte si také ikon nahoře a dole vlevo - jsou zde jemně stínované odstíny žluté a oranžové - ani tento efekt by neměl zaniknout.

Záběr 6 (s Mikey Rourkem) symbolizuje v testovacím obrazci tmavou videoscénu (a také to, jak bude vypadat bez korekcí velmi tmavé zakroutí np. ve hře Quake III). Tváře herců by se měly ztrácet v absolutní tmě - černý rámeček by vlevo neměl být příliš vidět.

Fotografie 5 zde symbolizuje typickou digitální fotografii - k dispozici je i její větší verze o velikosti 800x600 - náhled vypadá takto:

Úplný průvodce plochými panely - technika a seřizování
i Zdroj: PCTuning.cz

Oblečení dítěte je neutrálně šedé (kalhoty zde mají mírně studenější odstín), porovnejte věrnost zobrazení odstínů mechu a zkontrolujte důvěryhodnost pleťové barvy. Tmavé nuance kůry by se neměly rozpadat do černých plošek, světlé oblasti na oblečení by měly být plastické a nikoliv tvořit "přepálené" bílé fleky, proužky na "manšestrácích" by neměly zaniknout.

Poznámka: Pokud máte dojem, že obraz "jde" příliš "do žluta" či "do modra", musíte se vrátit k nastavení barevné teploty.

Dejte si čas, a s hodnotami jasu a kontrastu postupujte pomalu a opatrně a vše cyklicky kontrolujte - pokud byste měli problémy s příliš tmavým videem nezapomeňte, že jeho parametry lze dodatečně měnit v ovladačích v nastavení "Video Overlay" či přímým nastavením video enkoderu - totéž platí pro hry, kde můžete často měnit "Brightness" či hodnotu "Gama".

Pomocné prvky

Mohou pomoci při správné volbě sklonu panelu.

15": 1024x768 17", 18": 1280x1024
- homogenita - homogenita
- homogenita/ úhly - homogenita/ úhly

P.S. Světle-růžový podklad je pro dnešní panely - jak možná vidíte - doslova "killing application" ;-)

Závěr

Pokud se vám nebude dařit dokonalé seřízení panelu, můžete některé neduhy (nerovnoměrné podsvětlení) trochu zamaskovat np. vhodnou volbou pozadí desktopu / wallpaperu - LCDčkám obecně nejvíce svědčí tmavé barvy (modrá, černá...) případně barevné fotografie.

Doufám, že se vám výše uvedený postup osvědčí - alespoň tak, jak se osvědčil nám.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama