Úvaha: Devět manažerských lekcí Steva Jobse | Kapitola 9
Seznam kapitol
Po smrti Steva Jobse se objevila kopa článků o tom, co znamenal, co udělal, jaký byl. Zajímavější jsou ale články s osobními zkušenostmi těch, kteří s ním pracovali, a o zásadách, které jim vštěpoval. Jeden z nejlepších textů je od Sachina Argawala: Osm manažerských lekcí, které jsem získal, když jsem pracoval pro Steva Jobse.
Duch startupu je možné a žádoucí udržovat v kreativních a vývojářských firmách. Ve výrobních firmách ducha startupu patrně udržet nelze a není to dobré. Vývojové firmy potřebují omezit byrokracii proto, aby si zachovaly volnost a dynamiku ve vývoji, naopak výrobní firmy byrokracii potřebují kvůli kontrole. To příliš nesouvisí s tím, zda je firma malá nebo velká – vývojáři jednoduše neudržují velké skladové zásoby a jejich procesy vypadají úplně jinak než ve výrobě. Představa, že budete řídit elektrárnu stejně, jako by to bylo architektonické studio, je docela absurdní.
Pokud Argawal mluví o vývoji software nebo technologií, pak s ním souhlasím. Ano, je dobré experimentovat, prototypovat, mít malé týmy, které se věnují perspektivním technologiím. Nejde ale o radu, kterou lze snadno zobecnit. Některé prvky startupu – zájem mít nejlepší odborníky a udržet si je, snaha udělat z práce příjemné místo, kde vás baví pracovat, jsou důležité pro všechny. V práci trávíte většinu bdělého času, takže je žádoucí, abyste se tam cítili příjemně a váš výkon byl optimální. Pro manažery je důležité, aby se snažili eliminovat politikaření, které se s rozvojem firmy objevuje a způsobuje to, čemu se kulantně říká „vnitřní tření organizace“. Něco určitě udělat lze.
Obecně ale platí, že „ducha startupu“ lze kultivovat jen ve speciálních podmínkách.
Ostatně i Apple po „druhém Stevově příchodu“ získal zpět „ducha startupu“ jen s tím, že S. Jobs vyházel z okna všechno nadbytečné. Korporaci tedy „startupizoval“ a dokázal, že vývoj od malé dynamické firmy k velkému neflexibilnímu molochu lze zvrátit, pokud na to máte dost odvahy.
A to nemá každý, to rozhodně ne. V dnešní době je typičtější snaha manažerů provést „obvyklé zvýšení hodnoty společnosti“ (urychleně dokončit rozjeté projekty, ty nerozjeté zrušit, vyhodit 20 % zaměstnanců a po příznivé reakci akciového trhu rychle utéct s bonusy, dokud to vypadá dobře). I když Steve Jobs nebyl svatý, rozhodně mu nelze upřít intenzivní zájem o firmu, což většině dnešních kočovných profesionálních manažerů chybí.