Úvaha: Jak kolabují IT giganti
i Zdroj: PCTuning.cz
Apple Článek Úvaha: Jak kolabují IT giganti

Úvaha: Jak kolabují IT giganti | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 2. 2011 03:00 29

Seznam kapitol

1. Byznys jako na horské dráze 2. Faktory krachu 3. Genialitou k úspěchu? Ne tak docela! 4. Bez zisku to nejde
5. Ovládni, patentuj a panuj 6. S otevřeností do pekel 7. Kde je ten zakopaný pes? 8. Pravda je ve hvězdách

I když se z krátkodobého pohledu zdá, že se technologie proměňují jenom pozvolna a jsou v nich oblasti, které se vlastně moc nemění, je vývoj IT ve skutečnosti velice dynamický a svou povahou revoluční. I když jste pár let na koni a úspěchy se jenom hrnou, další rok může velice jednoduše přijít zlom a najedou přijde krach. Proč? O tom si zapolemizujeme v dnešní úvaze.

Reklama

Příliš velká představa o vlastní genialitě

Jeden z pozoruhodných rysů moderní počítačové literatury je v tom, že se zaměřuje výlučně na vítěze a ignoruje projekty, které byly „druhé“. Být „druhý“ ve světě Google, Microsoftu a nebo Facebooku vypadá skoro jako to samé, když jste „irelevantní“. Problém je v tom, že ty „druhé“ firmy dělilo od vítězství velice málo, stejně málo, jako dělilo ty „první“ od prohry. 

Ve světě software a služeb je to viditelnější mnohem více, než ve světě hardware: Pokud máte dobré patenty, nápady a výrobní linky, váš zánik vypadá spíš tak, že si vás koupí někdo jiný a po chvíli pucování použije ty „lepší kousky“. Ve světě software vás ale obvykle čeká totální výmaz ze tváře planety Země a o vašich produktech se budou bavit maximálně nerdi jako z Big Bang Theory. 

Přitom mohly být klidně lepší, než technologie, která zvítězila. Kdo zná GEOS? A tento operační systém, který ve své době konkuroval DOSu, měl nativní grafické rozhraní a na rozdíl od DOSu byl schopen jet z jedné disketové mechaniky 360KB. Proč vyhrál Google a ne třeba NorthernLight? Proč všichni dnes oslavují Facebook a ne Orkut? Úspěch není ovlivněn jenom technologií a její propracovaností, nějakým „geniálním algoritmem“, ale také tím, zda se svým nápadem přijdete ve správný okamžik, potkáte správného investora a konkurence vám dá šanci tím, že udělá nějakou chybu, kterou využijete. 

Úvaha: Jak kolabují IT giganti
i Zdroj: PCTuning.cz

Vždycky se mi na tváři rozhostí blahovolný úsměv, když vidím člověka, který vykládá, jak má „lepší vyhledávací algoritmus než Google“. Takových lidí bylo hodně před Google i po Google. Pro startupy je daleko rozumnější se zaměřit na oblast, ve které dosud nikdo neoperuje a nebo ve které jste o moc, moc lepší, než konkurence. V tom prvním případě možná uspějete i s relativně malým kapitálem, v druhém případě budete nutně potřebovat masivní investice. Volně řečeno je lepší svézt se na vlně úspěchu někoho jiného, než se pokoušet prorazit už v etablovaném prostředí.

Představa o trvalém úspěchu

Průměrný „poločas rozpadu ekosystému“ je v IT kolem pěti až deseti let. Během té doby firma vystoupá ke hvězdám a dost možná taky přestane být relevantní. Dnes všichni mluví o „úspěchu Google“, o „úspěchu Facebooku“. Jasně, zakladatelé si přišli na obrovské peníze a je to správně, ale ani to, ani jejich současná dominantní pozice neznamená, že zůstanou ve stejné pozici natrvalo. Konkurence je veliká, útoky na jejich pozici se stále opakují, jiné firmy se je pokoušejí získat a proud inovací se nezastavuje. 

Úvaha: Jak kolabují IT giganti
i Zdroj: PCTuning.cz

Aby firma zůstala úspěšná, musí neustále inovovat a přicházet s dalšími hity. Síla Apple není v tom, že udělala řadu počítačů, které se stále snažili vylepšovat, ale že dokázali přijít s disruptivními technologiemi, kterými naopak vykousli pěknou díru do trhu etablovaných výrobců. Síla Google je v tom, že mimo oblast vyhledávání, které je stále živí, přicházejí s řadou nových nápadů, často tak odlišných, až to investory děsí.

Roboticky řízené auto? To jim nepochybně připomíná Sinclair Research. Google ale není Sinclair Research, nepřesunují těžiště zájmu jinam, ale rozšiřují pole, na kterém si hrají s novými koncepty a neváhají je popravit, pokud jsou neúspěšné (jako Google Wave). Jak se říká, v téhle branži musíte běžet ze všech sil, abyste dokázali zůstat na místě. Stačí se podívat na Nokii, aby vám bylo jasné, co se tím přesně myslí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama