Úvaha: Jak kolabují IT giganti | Kapitola 5
Seznam kapitol
I když se z krátkodobého pohledu zdá, že se technologie proměňují jenom pozvolna a jsou v nich oblasti, které se vlastně moc nemění, je vývoj IT ve skutečnosti velice dynamický a svou povahou revoluční. I když jste pár let na koni a úspěchy se jenom hrnou, další rok může velice jednoduše přijít zlom a najedou přijde krach. Proč? O tom si zapolemizujeme v dnešní úvaze.
Příliš vysoká míra vertikální integrace
Vertikální integrace, neboli ovládnutí celého výrobního řetězce počínaje díly a konče distribucí výrobku, má tu výhodu, že odstraňujete subdodavatele a distributory, čímž můžete šetřit. Pokud chcete stáhnout cenu na minimum, je velmi výhodné dělat si „všechno sám“. Musíte si ale velmi dobře rozmyslet, jak přesně hodláte tuto výhodu zužitkovat. Ve výrobě hardware je to ale taky velmi nákladné a nesete všechna rizika, která po cestě můžou nastat.
Pokud se to povede, můžete prodávat za nízké ceny a nebo si zvednete marži, což je pro zdraví firmy vždy velmi důležité. Pokud vás potká nějaká nehoda (například se technologie posunou tak, že část výroby musíte nahradit jinou technologií), nesete náklady za změnu vy. Tím, že nedáte subdodavatelům či partnerům možnost „taky si trochu líznout“, si je navíc obvykle znepřátelíte, takže je musíte v případě potřeby přeplácet.
Zkusilo to 3dfx, které si koupilo STB Systems, aby mohlo prodávat své nejvýkonnější čipy na svých vlastních grafikách – a tím se postavilo vůči výrobcům, kterým dříve dodávalo čipy přesně ve chvíli, kdy by se jim hodila nějaká podpora proti nastupující nVidii. Pokud se rozhodnete část svého řetězce v nouzi prodat a získat tím operativní kapitál, obvykle se to v dlouhodobých důsledcích obrátí proti vám, protože vám narostou náklady na výrobu. Cestou silné vertikální integrace se vydal kupříkladu Commodore a nově Apple – prostě proto, že na to nyní má a může si to dovolit. Je to zkrátka rizikový krok, který je třeba bedlivě zvážit.
Uzavřený ekosystém
Vlastníte patenty a práva, kontrolujete, co kdo může pro vaši platformu vyrobit a nebo vydat. Zajistíte si tak kvalitu, ale i přísun peněz na licenčních poplatcích. Nevýhodou je, že licenční poplatky nemá nikdo rád a je možné, že výrobci třetích stran se raději zaměří na podporu otevřenějšího systému, kde je platit nemusí. Vaše proprietární řešení může být dobré, ale masa výrobců vás obejde a zůstane vám tak řečeno v ruce naprázdno.
To se stalo kupříkladu rozhraní Firewire, prosazovanému (a vlastněnému) Apple. Není to jediná rozumná technologie, která trpí tím, že je chráněná a vlastník licence za ni chce poplatky. Všelijaké „FastRF“ a „Unified Receiver“ technologie vznikly proto, aby se nemusely platit poplatky za licenci na Bluetooth, respektive za členství v Bluetooth SIG. Snaha obejít placení poplatků a nebo upravení standardů tak, aby zákazník mohl používat jenom „tu naši verzi“, je ostatně základem zoologické zahrady všelijakých „taky standardů“ tak, jak je známe v IT desítky let.